صفحه اصلی دیابت راهنمای انتخاب و خرید دستگاه قند خون
دستگاه قند خون

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه قند خون

دستگاه قند خون برای مبتلایان به دیابت یک وسیله ضروری است؛ به ویژه افرادی که انسولین مصرف می‌کنند، لازم است که قند خون خود را در فواصل منظم در طول روز با استفاده از دستگاه قند خون یا همان گلوکومتر اندازه‌گیری کنند. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با انواع دستگاه قند خون و کاربرد آن آشنا کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • دستگاه گلوکومتر و ارزیابی قند خون
  • چطور بهترین دستگاه قند خون را انتخاب کنیم؟
  • دستگاه‌های پیشرفته‌تر اندازه‌گیری قند خون
  • بهترین مارک دستگاه قند خون 
  • نکته‌ای برای خرید آنلاین دستگاه تست قند خون

دستگاه گلوکومتر و ارزیابی قند خون

اندازه‌گیری منظم قند خون یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید با آن وضعیت دیابت و تاثیر عوامل مختلف از قبیل دارو، تحرک و یا مواد غذایی را بر روی سطح قند خون خود را ارزیابی کنید. علاوه بر این زیرنظر داشتن مداوم قند خون به شما و پزشکتان در انتخاب بهترین برنامه درمانی کمک می‌کند. 

اغلب افراد برای اندازه‌گیری قند خون از دستگاه گلوکومتر سیار استفاده می‌کنند. این دستگاه با استفاده از مقدار اندکی خون که اغلب از نوک انگشت برداشته می‌شود، سطح قند خون را اندازه‌گیری می‌کند. برای برداشتن خون از نوک انگشت لازم است که از لنست استفاده کنید. با این حال از آن جایی که قند خون در طول روز تغییر می‌کند، لازم است در فواصل معینی سطح آن را اندازه بگیرید. 

دستگاه قند خون چیست

شما می‌توانید از هر یک از مکان‌های زیر اقدام به خرید دستگاه گلوکومتر کنید:

  • مطب پزشک
  • داروخانه
  • فروشگاه‌های آنلاین

به همراه گلوکومتر اغلب تعدادی لنست و محل نگهداری آن‌ها هم ارائه می‌شود. علاوه بر این دفترچه راهنمایی هم وجود دارد که شما را در استفاده از دستگاه راهنمایی می‌کند. 

دستگاه‌های گلوکومتر از نظر شکل و اندازه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برخی از آن‌ها امکانات جانبی دارند که برای پاسخگویی به نیازهای مختلف طراحی شده اند. از جمله برخی از امکانات ویژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت‌های صوتی برای افراد با اختلال بینایی
  • صفحه نمایش با نور پس‌زمینه برای دیدن نتایج در نور کم
  • حافظه اضافی یا محلی برای ذخیره داده
  • پورت‌های USB برای بارگزاری مستقیم داده بر روی کامپیوتر

چطور بهترین دستگاه قند خون را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر انواع متنوعی گلوکومتر در بازار موجود است. از دستگاه‌های بسیار ساده گرفته تا موارد پیشرفته با امکانات ویژه. هزینه انواع دستگاه گلوکومتر و نوار آزمایش هم طیف وسیعی دارد؛ بنابراین ممکن است در انتخاب بهترین دستگاه قند خون در ابتدا کمی گیج شوید. در ادامه شما را برای انتخاب بهترین دستگاه اندازه‌گیری قند خون راهنمایی خواهیم کرد. 

انتخاب بهترین دستگاه گلوکومتر

برای انتخاب بهترین دستگاه قند خون، در قدم اول لازم است با نحوه کار آن آشنا شوید. برای استفاده از دستگاه گلوکومتر در قدم اول لازم است یک نوار آزمایش بر روی دستگاه قرار دهید. در ادامه با استفاده از سوزن مخصوصی مقدار اندکی خون از روی نوک انگشت خود برداشته و آن را بر روی نوار آزمایش قرار داده و منتظر می‌مانید تا دستگاه، قند خون شما را نمایش دهد. 

درحقیقت تفاوت دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون در میزان دقت آن‌ها در اندازه‌گیری قند خون است؛ از جمله عواملی که لازم است حین خرید گلوکومتر به آن‌ها دقت کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشش بیمه

در قدم اول خوب است چک کنید که کدام نوع دستگاه قند خون تحت پوشش بیمه شما قرار دارد. برخی انواع دستگاه گلوکومتر ممکن است شامل بیمه نشوند. 

هزینه

دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون قیمت‌های مختلفی دارند؛ خوب است مطمئن شوید که هزینه نوار تست را حین خرید دستگاه درنظر گرفته‌اید. به این دلیل که در درازمدت مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در بحث هزینه‌هاست. 

راحتی استفاده

برخی دستگاه‌های گلوکومتر نسبت به برخی دیگر کاربری راحت‌تری دارند. دقت کنید که آیا استفاده از دستگاه و نوار تست راحت است؟ آیا می‌توانید به راحتی اعداد روی صفحه نمایش را بخوانید؟ آیا قرار دادن خون بر روی نوار آزمایش راحت است؟ چه میزان خون برای استفاده از دستگاه لازم است؟

امکانات ویژه

در مورد امکانات ویژه‌ای که برای برطرف کردن برخی نیازهای خاص تعبیه شده‌اند، سوال کنید. امکان ذخیره داده، امکانات صوتی ویژه نابینایان و صفحه روشن برای مکان‌های تاریک از جمله امکانات ویژه برخی دستگاه‌های تست قند خون است که اشاره کردیم. 

ذخیره و بازیابی اطلاعات

خوب است حین خرید به قابلیت ذخیره و بازیابی اطلاعات وسیله هم دقت کنید. برخی دستگاه‌ها این توانایی را دارند که اطلاعات را برحسب تاریخ و نتیجه ذخیره کنند. تعدادی دیگر می‌توانند همزمان قند خون شما را برای پزشکتان ارسال کنند. برخی دیگر این اجازه را به شما می‌دهند که اطلاعات را از طریق USB دریافت و برای پزشک خود ایمیل کنید. 

پشتیبانی

دنبال گلوکومتری باشید که حاوی دستورالعمل‌های واضحی برای استفاده باشد. برخی دستگاه‌های قند خون شماره تلفنی دارند که می‌توانید با کمک آن راهنمایی بگیرید. برخی تولیدکنندگان کتابچه راهنمایی همراه دستگاه ارائه می‌کنند و یا با مراجعه به وبسایتشان می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید. 

دستگاه‌ های پیشرفته‌ تر اندازه‌گیری قند خون

با این که استفاده از نوار تست و خون گرفته‌شده از نوک انگشت روش استاندارد اندازه‌گیری قند خون است، با این حال دستگاه‌هایی در بازار موجود است، که از روش‌های پیشرفته‌تری برای اندازه‌گیری قند خون استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با پزشک خود درباره استفاده از این روش‌ها مشورت کنید. 

دستگاه AST( Alternative site testing

در این شیوه می‌توانید نمونه خون را از جایی که غیر از نوک انگشتان که درد کمتری ایجاد می‌کند، مثل بازو خارج کنید. با این حال دقت کنید نوسانات قند خون در مویرگ‌های نوک انگشتان نسبت به سایر نواحی محسوس‌تر است. از این رو استفاده از این دستگاه در شرایطی که قند خون به سرعت بالا یا پایین رفته باشد، توصیه نمی‌شود. 

دستگاه پایش مداوم سطح گلوکز (GCM) یا اندازه‌گیری قند خون بدون استفاده از سوزن

در این دستگاه از یک سنسوری در زیر پوست استفاده شده و قند خون به طور مداوم پایش و بر روی صفحه گوشی هوشمند نمایش داده می‌شود. علاوه بر این درصورتی که قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین باشد هشدار می‌دهد. با این حال این دستگاه علیرغم فوایدی که دارد، نسبتاً گران بوده، لازم است هر 7 تا 14 روز یک بار سنسورش تعویض شود و نیز برای ارزیابی صحت اطلاعات با استفاده از یک دستگاه گلوکومتر سنتی نتایج آن مقایسه شود. 

انسولین چیست؟

بهترین مارک دستگاه قند خون 

در ادامه شما را با برخی برندهای نام‌آشنای دستگاه قند خون آشنا خواهیم کرد.

Care touch

اگر اخیراً برایتان تشخیص دیابت گذاشته اند و به دنبال دستگاهی می‌گردید که هم استفاده از آن راحت باشد و هم مقرون به صرفه باشد، پیشنهاد ما دستگاه اندازه‌گیری قند خون Care touch  است. این دستگاه‌ها به شما کمک می‌کنند تا قند خونتان را در کمتر از 5 ثانیه بخوانید؛ آنچه که این دستگاه را تبدیل به گزینه مناسبی برای افراد مبتدی می‌کند، این است که همه آنچه برای اندازه‌گیری قند خون نیاز دارید، همراه دستگاه ارائه می‌شود. گلوکومتر، 100 لنست و نوار آزمایش. این وسایل همراه دستگاه را می‌توانید مجدداً در آینده خریداری کنید.  

Freestyle Libre

این برند نخستین بار در سال 2017 به بازار معرفی شد و در حال حاضر نامی آشنا برای دستگاه پایش مداوم قند خون یا GCM است. سنسور دستگاه را لازم است در قسمت فوقانی بازو قرار دهید. هر 14 روز یک بار لازم است که سنسور را تعویض کنید. درصورتی که قند خون از محدوده طبیعی فراتر رود، دستگاه به شما هشدار می‌دهد. خوبی این دستگاه این است که می‌تواند قند خون را بدون استفاده از سوزن نمایش دهد. 

Dexcom G6

اگر دنبال دستگاه پایش مداوم قند خونی هستید که نتایج دقیق‌تری نسبت به  مدل  Freestyle داشته باشد، پیشنهاد ما به شما Dexcom G6 است. این دستگاه دارای سنسوری است که بر روی شکم قرار گرفته و اطلاعات قند خون شما بر روی گوشی هوشمند نمایش داده می‌شود. عموماً اطلاعات هر 5 دقیقه یک بار نمایش داده می‌شوند. آنچه این دستگاه را از سایر انواع آن متمایز می‌کند، توانایی آن در تطابق با سایر دستگاه‌هایی است که ممکن است برای درمان دیابت خود استفاده کنید؛ از قبیل پمپ‌های انسولینی. 

Rite Aid Truemetrix meter

 این برند هم نامی آشنا برای دستگاه‌های گلوکومتر سنتی است. نتایج در کمتر از 4 ثانیه نمایش داده می‌شوند؛ علاوه بر این به شما این امکان داده می‌شود که 4 زنگ هشدار را برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این می‌توانید تا 500 نتیجه را در دستگاه ذخیره‌سازی کنید. با این حال فراموش نکنید که لازم است نوار آزمایش را جداگانه خریداری کنید. 

نکته‌ای برای خرید آنلاین دستگاه تست قند خون

درصورتی که قصد خرید آنلاین داشته باشید، احتمالاً متوجه می‌شوید که دستگاه‌های سنتی گلوکومتر یا تست قند خون در فروشگاه‌های آنلاین موجود است، اما دستگاه‌های پایش مداوم قند خون یا GCM دردسترس نیستند؛ این به این دلیل است که خریداری دستگاه‌های GCM نیاز به نسخه پزشک معالج دارد. این درحالی است که خریداری دستگاه‌های معمول تست قند خون یا گلوکومتر احتیاجی به نسخه پزشک ندارد. 

بنابراین درصورتی که تمایل دارید از دستگاه GCM استفاده کنید، در قدم اول لازم است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید. 

خرید دستگاه قند خون

نکته پایانی برای انتخاب دستگاه قند خون

برای خرید یک دستگاه گلوکومتر یا تست قند خون، لازم است که نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • امکانات جانبی که به دنبال آن هستید
  • این که قصد خرید دستگاه سنتی قند خون را دارید یا دستگاه پایش مدام قند خون (GCM)
  • قدرت خریدتان

با این حال خوب است که در قدم اول با پزشک خود در این باره مشورت کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا