صفحه اصلی اختلالات متابولیک آیا کبد چرب باعث بوی بد دهان می‌شود؟
آیا کبد چرب باعث بوی بد دهان میشود

آیا کبد چرب باعث بوی بد دهان می‌شود؟

اگرچه کبد چرب را اغلب به عنوان بیماری الکلی‌ها می‌شناسند؛ اما افرادی که هیچگاه الکل مصرف نکرده‌اند نیز ممکن است در طول زندگی خود به این بیماری دچار شوند. کبد چرب به این معناست که در طول سال‌های سپری‌شده از عمر بیمار، مقادیر بالایی چربی توسط کبد ذخیره‌سازی شده است و این چربی‌ها اکنون منجر به عملکرد نامناسب این ارگان حیاتی شده‌اند. کلسترول خون بالا، دیابت، آپنه خواب، تیروئید کم‌کار و سایر بیماری‌ها می‌توانند منجر به بروز کبد چرب شوند. در بسیاری موارد این بیماری در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد. اما یکی از نشانه‌های رایج آن که در این مقاله قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، بوی بد دهان است. با ما همراه باشید تا درباره کبد چرب و بوی بد دهان بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • تشخیص کبد چرب از بوی بد دهان
  • علت بوی بد دهان ناشی از کبد چرب چیست؟
  • درمان بوی بد دهان ناشی از کبد چرب چیست؟
  • غذاهای مناسب برای درمان کبد چرب و بوی بد دهان

تشخیص کبد چرب از بوی بد دهان

یکی از علائم شایع کبد چرب، بوی بد دهان است. این بو که از نفس فرد بیمار احساس می‌شود، به سادگی از بوی معمول دهان قابل تشخیص است. بوی دهان پس از خوردن غذا یا صبح‌ها و پس از بیدار شدن از خواب عادی است، اما افرادی که از کبدچرب و بوی بد دهان ناشی از این بیماری رنج می‌برند، در تمام طول روز با بوی بد دهان که شبیه به بوی سولفور و کپک است، درگیر هستند. بنابراین بوی بد دهان را باید به‌عنوان نشانه‌ای از بیماری کبد چرب جدی گرفت.

علت بوی بد دهان ناشی از کبد چرب چیست؟

کبدچرب و بوی بد دهان در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند. زمانی که این بیماری رخ می دهد، کبد به‌عنوان بزرگ‌ترین ارگان بدن نمی‌تواند مسئولیت فیلتر کردن خون یا هضم و جذب داروها را به‌خوبی انجام دهد. وقتی کبد مسئولیت خود را به‌خوبی انجام ندهد، سمومی که باید فیلتر می‌شدند، به سایر نقاط بدن از جمله سیستم تنفسی انسان راه می‌یابند. به همین علت، تنفس بدبو شده و هنگام بازدم، می‌توان این بوی بد را به‌سادگی تشخیص داد.

درمان کبد چرب و تلخی دهان

 درمان بوی بد دهان ناشی از کبد چرب چیست؟

اگر متوجه بوی بد در تنفس خود یا اطرافیان‌تان شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید. بسته به علائمی که دارید، پزشک آزمایش‌های مختلفی را برای‌تان تجویز خواهد کرد. نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند به پزشک نشان دهد که به کبد چرب یا سایر بیماری‌ها مبتلا شده‌اید. پس از تشخیص اولیه، روند درمان آغاز می‌شود. اجتناب از مصرف الکل، کاهش وزن، تحرک کافی، رژیم غذایی مناسب عاری از گوشت قرمز و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده و کاهش مصرف کالری روزانه از جمله توصیه‌هایی است که پزشکان به افراد مبتلا به کبد چرب می‌کنند.

غذاهای مناسب برای درمان کبد چرب و بوی بد دهان

همان‌طور که گفتیم، بهترین درمان کبد چرب این بیماری کاهش وزن از طریق ورزش و رژیم غذایی است. رژیم غذایی مناسب این بیماری از مواد غذایی تشکیل شده است که چربی را در کبد کاهش می‌دهند. از جمله مهم‌ترین این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهی و سایر غذاهای دریایی
  • میوه
  • غلات کامل
  • دانه و آجیل
  • سبزیجات تازه
  • آووکادو
  • حبوبات
  • روغن زیتون

وقتی مواد مغذی نتوانند به‌خوبی در بدن شکسته شوند، سلول‌ها آسیب دیده و منجر به انباشه شدن چربی در کبد می‌شوند. اما مواد غذایی به نام آنتی ‌وجود دارند که می‌توانند از آسیب دیدن سلول‌ها پیشگیری کنند. از جمله مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهوه
  • چای سبز
  • سیر خام
  • میوه و سبزیجات
  • ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان، بادام و روغن‌های گیاهی مثل زیتون و کانولا

علائم کبد چرب در مردان چیست؟

کبد چرب و بوی بد دهان

سلول‌های بدن از گلوکز که نوعی قند است برای دریافت انرژی استفاده می‌کنند. افرادی که کبد چرب دارند دچار مقاومت انسولینی شده و بدن آن‌ها نمی‌تواند انسولین تولید شده در بدن را برای دریافت گلوکز از مواد غذایی استفاده کند. در نتیجه گلوکز در خون انباشته شده و کبد آن را تبدیل به چربی می‌کند. برخی چربی‌ها می‌توانند به بدن کمک کنند تا بهتر از انسولین استفاده کند و سلول‌ها بتوانند گلوکز را مصرف کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی، روغن ماهی، روغن سبزیجات، دانه‌ها (مثل گردو) و سبزیجات برگ‌دار موجود است و همچنین چربی‌های اشباع‌نشده‌ای که در منابع گیاهی مثل زیتون، دانه‌ها و آووکادو یافت می‌شوند از جمله منابع غذایی مفید در این زمینه هستند.

سخن پایانی در مورد بوی بد دهان ناشی از کبد چرب

در این مقاله به بررسی رابطه بیماری کبد چرب و بوی بد دهان پرداختیم. کبد چرب بیماری‌ای است که یکی از علائم شایع آن بدبویی دهان است. به همین دلیل بهتر است به محض اینکه متوجه بروز این مشکل شدید، برای انجام اقدامات تشخیصی و درمانی به پزشک خود مراجعه کنید. البته بوی بد دهان هنگام صبح یا پس از خوردن غذا عادی است؛ اما اگر این مشکل در طول روز ادامه پیدا کند، نیازمند توجه جدی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا