صفحه اصلی تیروئید چه ارتباطی بین تیروئید و ریزش مو وجود دارد؟
درمان ریزش مو ناشی از کم کاری تیروئید

چه ارتباطی بین تیروئید و ریزش مو وجود دارد؟

ریزش مو مشکل آزاردهنده‌ای است. هیچ کس دوست ندارد صبح که از خواب بیدار می‌شود، اولین صحنه‌ای که با آن روبه‌رو می‌شود یک دسته موی ریخته از شب قبل باشد. ریزش مو دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از جمله این دلایل می‌توان به مشکلات تیروئیدی اشاره کرد. اختلالات تیروئیدی زمانی رخ می‌دهند که سطح هورمون‌های تیروئیدی در خون بالاتر یا کمتر از حد طبیعی باشند. وقتی پایین‌تر از سطح طبیعی باشند، به آن کم کاری و وقتی بالاتر از سطح طبیعی باشند به آن پرکاری تیروئید گفته می‌شود. 

__________________________________________________________________

مطالعه بیشتر: علت کم کاری تیروئید در کودکان

__________________________________________________________________

در متن پیش رو قصد داریم شما را با ارتباط بین مشکلات تیروئیدی و ریزش مو آشنا کنیم. 

در این مقاله خواهید خواند:

  • چه ارتباطی بین غده تیروئید و رشد مو ها وجود دارد؟
  • علائم مشکلات تیروئیدی همراه باریزش مو
  • درمان ریزش موی ناشی از اختلالات تیروئیدی
  • درمان های خانگی ریزش مو

چه ارتباطی بین غده تیروئید و رشد موها وجود دارد؟

مشکلات تیروئیدی در صورتی که شدید بوده و درمان نشوند، می‌توانند منجر به ریزش مو شوند؛ برای فهمیدن ارتباط این دو، در قدم اول لازم است که با مراحل رشد مو آشنا شوید:

  1. مو از ریشه مو در انتهای فولیکول مو بر روی پوست سر شروع به رشد می‌کند. 
  2. عروق خونی کف سر به ریشه مو خونرسانی کرده و باعث ساخت سلول‌های جدید و رشد موهای بیشتر می‌شوند. 
  3. سپس مو به بیرون کشیده شده و بلند می‌شود. در این فاصله از غدد چربی عبور می‌کند که باعث می‌شوند مو صاف و براق بنظر برسد. 
  4. مو برای مدتی رشد کرده و سپس می‌ریزد تا موهای جدیدی جایگزین آن شوند. 
درمان ریزش مو تیروئید

وقتی تعادل هورمون‌ها در بدن، به ویژه هورمون‌های تیروئیدی یعنی T3  و T4 به هم می‌ریزد، رشد موها هم مختل می‌شود. موها می‌ریزند، بدون این که موی جدیدی جایگزین آن‌ها شود. از این رو موهای سر و ابرو بتدریج نازک می‌شوند. 
آلوپسی یک بیماری اوتوایمیون است که در اختلالات تیروئیدی دیده می‌شود. در این بیماری مناطق پراکنده‌ای از ریزش مو روی سر ایجاد می‌شود که درنهایت می‌توانند منجر به طاسی کامل شوند. از سایر بیماری‌های خودایمنی که می‌توانند منجر به ریزش مو شده و با مشکلات تیروئیدی هم همراهی دارند، می‌توان به لوپوس و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک اشاره کرد.  برخی داروهای خاصی که برای درمان مشکلات تیروئیدی تجویز می‌شوند هم می‌توانند در مواردی باعث ریزش مو شوند؛ از جمله برخی داروهای آنتی‌تیروئید که در درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شوند. 

علائم مشکلات تیروئیدی همراه با ریزش مو

ریزش مو ممکن است به آهستگی همراه با پرکاری یا کم کاری تیروئید پیشرفت کند؛ در آغاز ممکن است متوجه محلی از ریزش مو نشوید و درعوض احساس کنید که موهایتان نسبت به سابق نازک یا کم‌پشت‌تر شده است.  هر فردی به طور طبیعی روزانه 50 تا 100 مو از دست می‌دهد؛ در صورتی که ریزش مو غیرطبیعی باشد، موهای شما بدون این که با موی جدیدی جایگزین شوند، می‌ریزند. اما خبر خوب این است که ریزش موی ناشی از مشکلات تیروئیدی اغلب موقتی بوده و با درمان علت زمینه‌ای برطرف می‌شود. 

درمان ریزش موی ناشی از اختلالات تیروئیدی

فراموش نکنید که اختلالات تیروئیدی در مراحل اولیه اغلب منجر به ریزش مو نمی‌شوند. با این حال دریافت درمان مناسب می‌تواند به رشد بهتر موها کمک کند. برای دریافت بهترین نتیجه از درمان کمی زمان لازم است؛ زیرا مدتی طول می‌کشد تا داروها به حداکثر اثربخشی خود برسند. 

از جمله داروهایی که برای درمان مشکلات تیروئیدی تجویز می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لووتیروکسین( برای درمان کم کاری تیروئید)
  • متی مازول( برای درمان پرکاری تیروئید)
  • بتا بلاکرها ( درمان برخی علائم پرکاری تیروئید)

تا زمانی که در حال مصرف دارو هستید، پزشک سطح هورمون‌های تیروئیدی را در فواصل منظمی ارزیابی می‌کند. در مواردی برای درمان قطعی ممکن است جراحی لازم باشد. 

درمان های خانگی ریزش مو

در کنار درمان مشکلات تیروئیدی می‌توانید با انجام برخی نکات و پیگیری برخی درمان‌های خانگی به رشد بهتر موهای خود کمک کنید. از جمله:

تقویت سطح آهن بدن

فریتین در آزمایش خون علامتی از سطوح ذخیره آهن در بدن است. در صورتی که سطح فریتین در خون پایین باشد، زمینه برای کم خونی فقر آهن و نیز ریزش مو فراهم می‌شود.  از سوی دیگر برخی مطالعات نشان داده است که هورمون‌های تیروئیدی می‌توانند بر روی سطح فریتین خون تاثیر بگذارند. از این رو لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کرده و درصورت لزوم از مکمل‌های آهن استفاده کنید. 

جبران کمبود مواد مغذی

کمبود برخی مواد مغذی در بدن می‌تواند باعث ریزش مو شود. از جمله موادی که کاهش سطح‌شان مرتبط با ریزش مو است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین‌های گروه ب
  • روی
  • مس
  • آهن
  • ویتامین سی، ای و آ
درمان ریزش مو کم کاری تیروئید

مکمل‌های مولتی‌ ویتامین می‌توانند به تقویت رشد مو کمک کنند. در این باره با پزشک خود مشورت کنید. 

رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب که شامل همه گروه‌های غذایی است یک نکته کلیدی در درمان و پیشگیری از ریزش مو است. علاوه بر این برای اثربخشی بهتر داروهای تیروئیدی لازم است برخی نکات را رعایت کنید.  لازم است بین مصرف داروهای تیروئیدی و غذاهای حاوی کلسیم حداقل 4 ساعت فاصله بیندازید. غذاهای آماده، کافئین و الکل با ایجاد واکنش‌های التهابی در بدن شرایط بیماری را بدتر می‌کنند. 

نکته پایانی

پیش از آغاز درمان خانگی ریزش مو با پزشک خود در این باره مشورت کنید. اختلالات تیروئیدی اغلب تا زمانی که شدید نشوند، منجر به ریزش مو نمی‌شوند.  از سوی دیگر ریزش مو ممکن است علامتی از یک مشکل زمینه‌ای دیگر باشد که علاوه بر درمان‌های خانگی نیاز به درمان اختصاصی دارد. با دریافت درمان مناسب، پس از چند ماه رشد موهایتان به وضعیت سابق برمی‌گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا