صفحه اصلی دیابت تاثیر قد در دیابت چیست؟
تاثیر قد در دیابت

تاثیر قد در دیابت چیست؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که قد می‌تواند یک عامل موثر در احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که افراد کوتاه‌قد بیش از سایرین درمعرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. از سوی دیگر، افراد بلندقد کمتر از سایرین درمعرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. به گفته محققان، چربی کبد و چربی خون ممکن است از عواملی باشند که در تاثیر قد بر روی دیابت دخیل هستند. در متن پیش رو قصد داریم به تاثیر قد در دیابت بپردازیم:

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • قد چگونه می‌تواند بر روی احتمال ابتلا به دیابت اثر بگذارد؟
  • پژوهش‌هایی که درباره ارتباط بین قد و دیابت انجام شده است

گرچه ممکن است تاثیر قد در دیابت عجیب به نظر برسد؛ اما محققان دریافته‌اند که افراد کوتاه ‌قد بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. شما نمی‌توانید قدتان را عوض کنید؛ اما با اصلاح سبک زندگی می‌توانید احتمال ابتلا به دیابت را کم کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد بلندقد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت هستند. به ازای هر 10 سانتیمتر افزایش قد احتمال دیابت در زنان حدود 33 درصد و در مردان حدود 41 درصد کم می‌شود. علاوه بر این، افرادی با پاهای بلند به‌ویژه مردان کمتر احتمال دارد که به دیابت نوع 2 دچار شوند.

قد چگونه می‌تواند بر روی احتمال ابتلا به دیابت اثر بگذارد؟

درباره تاثیر قد در دیابت تحقیقات زیادی تاکنون انجام شده است که ارتباط بین قد و احتمال ابتلا به دیابت را بررسی کرده‌اند. برای مثال، قد کوتاه و طول کم پاها می‌تواند علامتی از مشکلات تغذیه‌ای در کودکی باشد که با ابتلا به دیابت در بزرگسالی بی‌ارتباط نیست. برخی عوامل خطر دیگر از قبیل سطوح بالای چربی کبدی، لیپیدهای خون و نیز سطح تری‌گلیسیرید و پروتئین واکنشی C یا همان CRP می‌تواند با افزایش احتمال ابتلا به دیابت در افراد کوتاه‌قد مرتبط باشد.

به‌ویژه این مطالعات نشان داده‌اند که چربی تجمع‌یافته در کبد ارتباط نزدیکی با افزایش احتمال ابتلا به دیابت در افراد کوتاه قد دارد. قد به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار قابل تغییر نیست؛ اما به نظر می‌رسد کنترل سطح چربی تجمع‌یافته در کبد می‌تواند یک شیوه جایگزین مناسب برای کاهش ریسک ابتلا به دیابت در افرادی با قد کوتاه باشد.

از سوی دیگر، مطالعات پیشین نشان داده‌اند که افراد بلندقد نسبت به سایرین حساسیت بیشتری نسبت به انسولین دارند که این مسئله سبب متابولیسم بهتر انسولین و کاهش تجمع چربی در کبد می‌شود.

مجموع این تحقیقات نشان می‌دهد که قد افراد می‌تواند یک عامل پیش‌بینی‌کننده در احتمال ابتلای افراد به دیابت در آینده باشد؛ از این رو، بررسی‌های متابولیکی و قلبی و عروقی در افرادی با قدهای کوتاه در فواصل کوتاه‌تری توصیه می‌شود.

آزمایش هموگلوبین A1C؛ هر آن چه لازم است بدانید

قد و دیابت نوع 2

مطالعاتی که درباره ارتباط بین قد و دیابت انجام شده است

پژوهش‌هایی که در گذشته انجام شده است نیز تاثیر قد در دیابت را نشان داده است. برای مثال، سندرم ایکس که منجر به ناهنجاری در لیپیدها از قبیل کلسترول و نیز دیابت می‌شود، با کوتاه‌‌قدی و اختلالات رشد همراهی دارد. افراد بلند قد نسبت به افراد کوتاه قد و چاق‌تر عموماً از سطح سلامتی بیشتری برخوردار هستند. گرچه علت آن مشخص نیست؛ اما ممکن است عوامل ژنتیکی در آن دخیل باشند. اندازه بدن نیز در انتقال چربی و تجمع آن در کبد مرتبط است که خود بر روی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر می‌گذارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که قد در مقایسه با سایر عوامل خطر مرتبط با دیابت نوع 2 از اهمیت کمتری برخوردار است. برای مثال، درصورتی که یک فرد کوتاه قد BMI طبیعی داشته باشد، احتمال ابتلا به دیابت او کمتر دارد. این درحالی است که یک فرد بلند قد چاق، با یا بدون سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت با رژیم غذایی ناسالم، به مراتب بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 است. 

نکته پایانی درباره تاثیر قد در دیابت

لازم است فراموش نکنیم که عوامل متعدد و متنوعی بر روی احتمال ابتلا به دیابت تاثیرگذار هستند. نباید تنها بر روی یک عامل نظیر تاثیر قد در دیابت تکیه کنیم. اگر درباره دیابت، خطرات، عوارض آن هر گونه سوالی دارید، می‌توانید با پزشکان متخصص کلینیک دیابت و غدد مشورت بگیرید. آن‌ها اطلاعات ضروری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

مراقبت از فرد دیابتی با استفاده از مدل مراقبتی AIDS/HIV

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا