صفحه اصلی دیابت مراقبت از فرد دیابتی با استفاده از مدل مراقبتی AIDS/HIV
مراقبت از فرد دیابتی

مراقبت از فرد دیابتی با استفاده از مدل مراقبتی AIDS/HIV

مدل «آبشار مراقبتی» که در بهبود مراقبت‌های لازم برای HIV و ایدز موفق بوده، ممکن است در بهبود مراقبت‌های مربوط به بیماران مبتلا به دیابت هم مفید باشد. به‌ویژه در افرادی که از ابتلای‌شان به بیماری آگاه نیستند. مطالعه‌ای که اخیراً در کشور آمریکا انجام شده نشان داده است که حدود یک‌سوم از مبتلایان به دیابت در این کشور علی‌رغم دریافت مراقبت‌های روتین از بیماری خود آگاه نیستند. از این رو، محققان به این فکر افتاده‌اند که شاید الگوی مشابه مدل آبشار مراقبتی که برای ایدز و HIV موثر بوده، ممکن است برای افزایش آگاهی در زمینه تشخیص، درمان و مراقبت از فرد دیابتی نیز موثر باشد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بسیاری از افراد بالغ نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند
  • هر سه عامل خطر بیماری دیابت لازم است که کنترل شوند
  • بسیاری از مبتلایان جوان دیابت بیماری‌شان تشخیص داده نشده است

بسیاری از افراد بالغ نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند

تحقیقی که در سالنامه طب داخلی منتشر شده و داده‌های مربوط به سال‌های 2007 تا 2012 را جمع‌آوری کرده، میزان آگاهی از ابتلا به دیابت را در افراد بالغ مورد بررسی قرار داده است. همزمان با این تحقیق در سال 2012 حدود 28.4 میلیون مبتلا به دیابت در آمریکا شناسایی شده‌اند. حدود یک‌سوم از این تعداد یعنی حدود 8 میلیون نفر از آن‌ها از ابتلا به بیماری دیابت آگاهی نداشتند.

در میان افراد تشخیص‌داده‌شده حدود 95 درصد از آن‌ها مراقبت‌های روتین را دریافت کرده‌اند. حدود 92 درصد از آن‌ها حداقل 2 بار در طول 1 سال گذشته به پزشک مراجعه کرده‌اند. این درحالی است که در میان افراد تشخیص‌داده‌نشده حدود 85 درصد مراقبت‌های روتین را دریافت کرده و تنها 67 درصد از آن‌ها 2 بار یا بیشتر در طول 1 سال به پزشک مراجعه کرده‌اند.

به گفته محمد.ک.علی، یکی از نویسندگان این مقاله، مدل آبشار مراقبتی می‌تواند یک نمودار بصری از کل زنجیره مراقبت را ترسیم کند. این مدل به پزشکان کمک می‌کند تا دریابند مراقبت‌ از فرد دیابتی، چگونه پیگیری می‌شود.

او می‌گوید: «آیا همه مبتلایان مراقبت‌هایی را که لازم است به‌درستی دریافت می‌کنند؟ این مدل کمک می‌کند تا دریابیم چه افرادی مبتلا هستند، چه تعداد از آن‌ها مراقبت‌های لازم را دریافت و آن‌ها را به‌درستی پیگیری می‌کنند. اگر بتوانیم به‌درستی تشخیص دهیم که ایراد از کجاست، پس می‌توانیم بهترین مداخله را در مراقبت از فرد دیابتی داشته باشیم. برای مثال، مراقبان سلامت می‌توانند داده‌ها را به بیمار نشان دهند و به آن‌ها بگویند فشار خون‌تان در محدوده طبیعی است؛ اما قند و چربی‌تان بالاست. حالا چه کاری می‌توانیم باهم برای بهبود آن انجام دهیم؟»

موثرترین راه های پیشگیری از دیابت و عوارض دیابت

مراقبت‌های ایدز و دیابت

هر سه عامل خطر بیماری دیابت لازم است که کنترل شوند

در ادامه مقاله مراقبت از فرد دیابتی، باید بگوییم محققان دریافته‌اند افرادی که بیماری‌شان تشخیص داده نشده است کمتر از آن‌هایی که تشخیص داده شده‌اند، مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند.

مراقبت از سطح کلسترول خون و درمان آن در بیماران مبتلا به دیابت ضروری است. تخمین زده شده است که حدود 60 تا 65 درصد از مبتلایان به دیابت سطح قند یا فشار خون‌شان را در محدوده هدف حفط می‌کنند. اما دیده شده است که تنها 20 تا 25 درصد از آن‌ها هر 3 عامل خطر – فشار، قند و کلسترول- را کنترل می‌کنند. مطالعات پیشین نشان داده است که کنترل هر سه این عوامل همزمان برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کلیوی و چشمی ضرورت دارد.

اما سوال اینجاست که اگر حدود 80 درصد افراد با دیابت تشخیص‌داده‌ نشده تحت یک سیستم مراقبتی هستند و حداقل دوسوم آن‌ها در سال گذشته 2 بار یا بیشتر به پزشک مراجعه کرده‌اند، چرا همچنان بیماری در آن‌ها تشخیص داده نشده است؟

در این زمینه ممکن است انگیزه بیماران و شرایط بیمه‌ آن‌ها دخیل باشد. این افراد ممکن است به دلایل دیگری نظیر سرماخوردگی یا حمله قلبی به پزشک مراجعه کرده باشند و هرگز از نظر دیابت توسط پزشک غربالگری نشده باشند.

عوامل خطر برای هیپوگلیسمی یا افت قند خون در صورتی که دیابت دارید

بسیاری از مبتلایان جوان دیابت بیماری‌شان تشخیص داده نشده است

این مطالعه نشان داده که مبتلایان ناشناخته اغلب مرد و در فاصله سنی 18 تا 44 سال بوده‌اند. این مسئله احتمالاً به این علت است که افراد جوان‌تر کمتر احتمال می‌دهند که در معرض دیابت باشند و از این رو، کمتر غربالگری‌های ضروری را پیگیری می‌کنند. علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که افراد جوان‌تر مبتلا نسبت به سایر گروه‌های مراقبت‌های ضروری ضعیف‌تری دریافت کرده‌اند.

مدل‌های مراقبت از دیابتی‌ها

نکته پایانی درباره مراقبت از فرد دیابتی

مراقبت‌ از فرد دیابتی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما امکان‌پذیر است. با مراقبت‌های لازم از فرد دیابتی می‌توان به بیماران کمک کرد تا در مدیریت سلامت خود بهتر عمل کنند. اگر فردی مبتلا به دیابت هستید، برای ویزیت و جلوگیری از عوارض دیابت می‌توانید به کلینیک دیابت و غدد مراجعه کنید.

عوامل خطر برای دیابت نوع 2 چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا