صفحه اصلی دیابت ارتباط بین دیابت مادران و اوتیسم فرزندان
دیابت مادران و اوتیسم

ارتباط بین دیابت مادران و اوتیسم فرزندان

محققان اخیراً دریافته‌اند که مادران مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر احتمال دارد که فرزندان مبتلا به اوتیسم به دنیا بیاورند. گرچه علت دقیق این مسئله مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که قند خون بالا موثر است. در متن پیش رو قصد داریم ارتباط بین دیابت مادران و اوتیسم را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا دیابت نوع 1 در مادر با خطر بالای اوتیسم در فرزندان همراهی دارد؟
  • تاثیر دیابت بر اوتیسم کودکان
  • دیابت مادر و اوتیسم کودک

آیا دیابت نوع 1 در مادر با خطر بالای اوتیسم در فرزندان همراهی دارد؟

مطالعه‌ای که اخیراً در مورد ارتباط بین دیابت مادران و اوتیسم شده است نشان داده شده است که فرزندان مادرانی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، بیشتر احتمال دارد که به اوتیسم دچار شوند. این احتمال حتی نسبت به زنان مبتلا به دیابت نوع 2 یا دیابت بارداری هم بیشتر است. به گفته «آنی. اچ. شیانگ»، از نویسندگان این مقاله، نتایج این مطالعه چندان غافلگیرکننده نبوده است. دیابت نوع 1 اساساً نسبت به دیابت نوع 2 و دیابت بارداری شدیدتر است. عوامل مختلفی بر روی احتمال ابتلا به اوتیسم تاثیرگذار هستند؛ دیابت هم یکی از این عوامل است.

شیانگ و همکارانش اطلاعات مربوط به 419425 کودک را جمع اواری کرده‌اند. این فاصله 28 تا 44 هفتگی کودکان در سال‌های 1995تا 2012 به دنیا آمده‌اند را نشان می‌دهد. این کودکان از زمان تولد از نظر ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم، آخرین بستری و در بیمارستان یا مرگ به هر علتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در نهایت، حدود 621 کودک در تماس با دیابت نوع 1 و 9453 کودک در تماس با دیابت نوع 2 بوده‌اند. در مقابل، 11922 کودک در تماس با دیابت بارداری بودند که قبل از 26 هفته تشخیص داده شده بود. 24505 کودک در تماس با دیابت بارداری بودند که بعد از 26 هفته تشخیص داده شده بود.

مطابق نتایج تحقیق به نظر می‌رسد که تماس با دیابت نوع 1، 2 و دیابت بارداری قبل از 26 هفته همگی احتمال ابتلای کودک را به اوتیسم افزایش می‌دهد. فرزندان به دنیاآمده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 بیش از سایرین احتمال دارد که به اوتیسم مبتلا شوند. با این حال، محققان هنوز علت این مسئله را نمی‌دانند و نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد.

به گفته شیانگ «ما هنوز علت دقیق این مسئله را نمی‌دانیم. اما کنترل دقیق قند خون در زمان بارداری حائز اهمیت است.»

دیابت بارداری چیست؟ | علل، علائم و راه درمان

دیابت مادر و اوتیسم کودک

تاثیر دیابت بر اوتیسم کودکان

تحقیقات پیشین ارتباط بین دیابت مادران و اوتیسم نشان داده است. دیابت نوع 2 و دیابت بارداری را با ابتلای به اوتیسم مورد بررسی قرار داده‌اند. اما این نخستین باری است که یک مطالعه خطر بالایی را با دیابت نوع 1 مرتبط دانسته است. محتمل‌ترین توضیح برای این مسئله این است که دیابت مادر ممکن است تنها در مراحل انتهایی جنینی اثرگذار نباشد. دیابت بارداری اغلب در نیمه بارداری و زمانی که مغز تشکیل شده اما در حال رشد است، آغاز می‌شود.

با این حال، این واقعیت که دیابت بارداری احتمال اوتیسم را افزایش می‌دهد، گویای این است که سطح گلوکز خون مادر بر روی احتمال ابتلای فرزند به اوتیسم تاثیرگذار است.

ممکن است مادران مبتلا به دیابت نوع 1 ضعیف‌تر از مادران مبتلا به دیابت نوع 2 و دیابت بارداری قند خون‌شان را کنترل کنند. این مسئله خود می‌تواند بر روی افزایش احتمال ابتلای فرزندان به اوتیسم موثر باشد.

بارداری و دیابت | نکاتی مهم درباره بارداری در زنان دیابتی

دیابت مادر و اوتیسم کودک

در سال های اخیر ارتباط بین دیابت و اوتیسم مورد توجه قرار گرفت. احتمال ابتلای اوتیسم در فرزندان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت بین 50 تا 75 درصد بیشتر می‌باشد. این شواهد تا حد زیادی قطعی است. از این رو، پزشکان لازم است زنان مبتلا به دیابت را در مورد خطرات احتمالی آگاه کنند. اینگونه که بر روی کنترل دقیق قند خون در طول بارداری تاکید کنند.

مطالعات بیشتری لازم است در آینده انجام شود تا مشخص کند با استفاده از چه مداخلاتی می‌توان خطر ابتلای فرزندان به اوتیسم را کاهش داد. با این حال، آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که زنان مبتلا به دیابت قند خون‌شان را به‌دقت قبل و حین بارداری کنترل کنند. بهترین کار این است که زنان مبتلا، برای اقدام به بارداری برنامه‌ریزی کنند. پیش از آغاز بارداری قند خون‌شان را به محدوده هدف برسانند و اسیدفولیک دریافت کنند.

با این حال، درمان زنان مبتلا به دیابت نوع 1 با آغاز بارداری ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.

نکته پایانی

فراموش نکنید که اغلب فرزندان به‌دنیاآمده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 به اوتیسم دچار نمی‌شوند.این مسئله‌ای نیست که لازم باشد در طول بارداری دائماً نگران آن باشید. آنچه مهم است برنامه‌ریزی برای بارداری و کنترل صحیح قند خون قبل و حین بارداری است.

کلینیک دیابت و غدد، اولین کلینیک آنلاین دیابت و غدد در ایران است. با کمک متخصصان برجسته حوزه غدد و دیابت تلاش می‌کند که خدمات کامل پس از ویزیت را به مراجعین ارائه کند. برای انجام آزمایشات منظم و چکاپ سالیالنه می‌توانید به کلینیک دیابت و غدد مراجعه کنید.

دیابت چگونه بر زنان بالای 40 سال اثر می‌گذارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا