صفحه اصلی زنان 8 نکته ضروری برای حفظ سلامت روان زنان
سلامت روانی زنان

8 نکته ضروری برای حفظ سلامت روان زنان

سلامت روان زنان بخش مهمی از سلامت عمومی آن‌ها را شامل می‌شود. مشکلات روحی در زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری دارد و همین امر اهمیت بالای حفظ سلامت روحی در زنان را نشان می‌دهد. سلامت روان زنان بر ارتباط احساسی، روحی و اجتماعی افراد با یکدیگر اثر می‌گذارد. از این رو همه زنان لازم است برای حفظ سلامت روان خود تلاش کنند.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با 8 نکته اساسی برای تقویت سلامت روان زنان آشنا کنیم.

چه کارهایی به حفظ سلامت روان زنان کمک می‌کنند؟

با انجام کارهای زیر می‌توانید به تقویت روحیه و حفظ سلامت روان خود کمک کنید:

1.     خودتان و هرکاری را که انجام می‌دهید، دوست داشته باشید

با خودتان با مهربانی، عشق و احترام برخورد کنید. هرکاری را که انجام می‌دهید با عشق و علاقه دنبال کنید تا هم انجام آن برایتان راحت‌تر شود و هم بتوانید اضطرابتان را مدیریت کنید‌.

فراموش نکنید که زمانی را برای تفریح، استراحت و انجام کارهایی که دوست دارید، اختصاص دهید. کتابی را که دوست دارید بخوانید، فیلمی را که دوست دارید ببینید یا با کسی که دوست دارید وقت بگذرانید. مهم این است که برای خودتان و آنچه که به آن علاقه دارید، زمان بگذارید. به این ترتیب از فروپاشی روحی و خستگی جلوگیری می‌کنید و می‌توانید انرژی لازم برای انجام سایر کارها را به دست بیاورید.

چه کارهایی به حفظ سلامت روان زنان کمک می‌کنند؟

2.     در طبیعت پیاده‌روی کنید

ما از سه راه می‌توانیم با طبیعت ارتباط برقرار کنیم؛ نخست درگیر شدن غیرمستقیم با طبیعت مثل تماشای نقاشی یا عکس یک منظره طبیعی است؛ راه دوم رفتن به طبیعت مثل رفتن به پارک همراه با خانواده است؛ و راه سوم درگیر شدن با طبیعت با انجام یک فعالیت مثل کوهنوردی یا دویدن است.

زمان گذراندن در طبیعت و ارتباط برقرار کردن با آن به تقویت سلامت روحی و جسمی کمک می‌کند. علاوه بر این می‌تواند منجر به حفظ نشاط و آرامش شود. رفتن به پیک‌نیک، انجام یک پیاده‌روی کوتاه در طبیعت، انجام ورزش و بودن نزدیک حیوانات همگی می‌توانند تاثیر مثبتی بر روحیه بگذارند. همچنین کمک می‌کنند که کمتر احساس تنهایی کنید، زمان بیشتری را استراحت کنید، کمتر احساس اضطراب یا افسردگی کنید و به طور کلی روحیه بهتری داشته باشید تا شرایط منطبق با سلامت روان زنان را تامین کنید.

3.     غذاهای مغذی  کمکی برای سلامت روان زنان

مطالعات مختلف نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و مواد آنتی‌اکسیدان همگی با کاهش خطر افسردگی همراهی دارند. یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند تاثیر مخربی بر روحیه شما بگذارد؛ مثل سایر اعضای بدن، مغز هم برای داشتن یک عملکرد طبیعی به مواد مغذی نیاز دارد؛ بنابراین سلامت روحی نیز مثل سلامت جسمی وابسته به یک رژیم غذایی سالم است.

یک رژیم غذایی سالم و متنوع به بدن و سلامت روان زنان کمک می‌کند که با دریافت کافی مواد مغذی عملکرد مناسبی را از خود ارائه بدهد. این در حالی است که در غیاب یک رژیم غذایی سالم، بدن بیشتر در معرض انواع اختلالات روحی و روانی است.

4.     به اندازه کافی بخوابید

مطالعات مختلف نشان داده است که خواب ناکافی احتمال افسردگی، اضطراب و آسیب به سلامت روان زنان را بالا می‌برد. خواب مناسب به بدن اجازه می‌دهد که خود را بازیابی کند و تنش روزمره را مدیریت کند. بعد از یک خواب کافی، روز بعد عملکرد و توانایی قضاوت بهتری خواهید داشت. خواب مناسب به افکارتان نظم بخشیده و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را بهبود می‌بخشد.

اغلب افراد به حداقل ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز برای عملکرد مناسب جسمی و روحی نیاز دارند.

5.     سلامت روان زنان با ورزش

برای بهبود روحیه، در قدم اول لازم است که به سلامت جسمی خود توجه کنید. انجام ورزش به مغز کمک می‌کند تا هورمون‌های شادی را ترشح کند و عزت نفس، قدرت تمرکز و خواب بهتری را تجربه کنید. مشابه عضلات، مغز و سایر اعضای بدن هم با انجام منظم ورزش تقویت می‌شوند. لازم نیست برای انجام ورزش حتما به باشگاه بروید؛ قدم زدن در یک پارک، باغبانی و انجام برخی کارهای خانه هم می‌تواند نوعی ورزش به حساب بیاید و باعث تقویت روحیه شما شود.

پزشکان توصیه می‌کنند که همه افراد ۵ روز در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنند. انجام ورزش همچنین به حفظ تناسب اندام، کاهش وزن و کاهش اضطراب هم کمک می‌کند.

6.     اضطرابتان را مدیریت کنید

استرس بخشی جدانشدنی از زندگی‌های امروز است؛ اما می‌توانید با انجام برخی کارها از میزان استرس‌های روزمره کم کرده و آن را مدیریت کنید. از جمله مدیتیشن، نگهداری از یک حیوان خانگی، ورزش، نوشتن و یا هرکاری که که باعث می‌شود اصظرابتان کمتر شود. شاد باشید، بخندید و مدام زیبایی‌های زندگی را به خودتان یادآوری کنید. مطالعات نشان داده است که خندیدن باعث تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد و کاهش اضطراب می‌شود. خنده به احساس آرامش و کاهش ضربان قلب کمک می‌کند.

فراموش نکنید که اضطراب مداوم می‌تواند علامتی از بیماری افسردگی باشد که نیاز به مداخله روان‌پزشک دارد. در این صورت لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

7.     موبایلتان را برای مدتی کنار بگذارید

استفاده از موبایل ضروری است؛ اما اگر مدام دستتان باشد، نمی‌فهمید که چقدر سریع زمان و انرژی‌تان را از دست می‌دهید. سروکله زدن مداوم با اخبار و شبکه‌های اجتماعی استرس‌زاست. برای حداقل یک ساعت در روز موبایلتان را خاموش کنید و به ذهنتان اجازه استراحت بدهید. این کار به تقویت احساس آرامش و سلامت روحی کمک می‌کند.

برای حفظ سلامت روانی زنان یهتر است زمانی را با دوستان و خانواده بگذرانند

8.     زمانی را با دوستان و خانواده بگذرانید

خانواده و دوستان به شما احساس عشق و ارزشمندی می‌دهند. یک ارتباط موثر با کسانی که دوست دارید، شما را خوشحال‌تر و روحیه‌تان را بهتر می‌کند؛ بنابراین تلاش کنید ارتباط خودتان را با آن‌ها حفظ کنید. چون هیچ کس در زندگی نمی‌تواند جایگزین خانواده یا دوستان شود.

نکته پایانی درباره سلامت روان زنان

اهمیت سلامت روحی و سلامت روان زنان برای داشتن یک زندگی سالم و حس خوب قابل انکار نیست؛ فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد، پیر باشید یا جوان در هر حالتی ما به سلامت روان نیاز داریم. مشکلات روحی می‌تواند همه ابعاد زندگی شما را به ویژه ارتباط با دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهد. اما فراموش نکنید که با انجام برخی کارهای ساده مثل رفتن به طبیعت، صحبت کردن با یک دوست و اختصاص دادن زمان به انجام کاری که دوست دارید، می‌توانید به حفظ سلامتی روحی و جسمی خود کمک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا