صفحه اصلی پوکی استخوان پوکی استخوان چیست؟علل،علائم و راه درمان پوکی استخوان
درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست؟علل،علائم و راه درمان پوکی استخوان

آیا با روش های درمان پوکی استخوان آشنا هستید؟ پوکی استخوان بیماری‌ ای است که بر استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد. قسمت داخلی استخوان‌های سالم مانند لانه زنبور دارای فضاهای کوچک است. پوکی استخوان باعث افزایش اندازه این فضاها و از بین رفتن قدرت و تراکم استخوان می‌شود. علاوه بر این، قسمت بیرونی استخوان، ضعیف و نازک می‌شود. پوکی استخوان می‌تواند در افراد در هر سنی رخ دهد؛ اما بیشتر در بزرگسالان مسن، به ویژه زنان مشاهده می‌شود.
افراد مبتلا به پوکی استخوان حتی هنگام انجام فعالیت‌های معمول مانند ایستادن یا راه رفتن، در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند. بیشترین آسیب‌دیدگی آن‌ها در استخوان‌ها، دنده‌ها، باسن، استخوان‌های مچ و ستون فقرات است. این مسئله باعث درد می‌شود و توانایی فرد و کیفیت زندگی او را کاهش می‌دهد. بنابراین، هر چیزی که بتواند خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش دهد، اهمیت زیادی برای سلامتی عمومی افراد دارد. در ادامه قصد داریم در این مقاله از کلینیک دیابت و غدد درباره جدیدترین درمان پوکی استخوان با شما صحبت کنیم؛ پس با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

______________________________________________________________________

مطالعه بیشتر: غذاهای مضر برای پوکی استخوان

______________________________________________________________________

علائم و نشانه‌های پوکی استخوان چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع جدیدترین درمان پوکی استخوان لازم است در مورد نشانه‌های پوکی استخوان بیشتر بدانید. مراحل اولیه پوکی استخوان معمولا هیچ علائم هشداردهنده‌ای ایجاد نمی‌کند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند، نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند. با این حال، اگر پوکی استخوان در فردی پیشرفت کند، ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • عقب رفتن لثه‌ها
  • عدم توانایی در محکم گرفتن اشیاء مختلف
  • ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها

اگر علائمی ندارید، اما سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا شما بیش از دیگران با خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجه هستید.

علائم پوکی استخوان شدید

در صورتی که به موقع برای درمان مراجعه نکنید، پوکی استخوان می‌تواند بدتر شود. با نازک شدن و ضعیف شدن استخوان‌ها، خطر شکستگی استخوان بسیار افزایش می‌یابد؛ تا جایی که در پوکی استخوان شدید، فرد در اثر زمین خوردن‌های ساده یا حتی در اثر عطسه یا سرفه شدید، ممکن است دچار شکستگی استخوان شود!
علائم دیگر این عارضه همچنین می‌تواند شامل کمردرد یا گردن درد یا کاهش قد باشد. کمردرد یا گردن درد یا کاهش قد می‌تواند به دلیل شکستگی فشاری ایجاد شود. شکستگی فشاری، شکستگی در یکی از مهره‌های گردن یا کمر شما است که در این شرایط، این قسمت از بدن شما آن‌قدر ضعیف شده است که تحت فشار طبیعی ستون فقرات می‌شکند.

پوکی استخوان چیست و چگونه درمان میشود

عوامل خطر پوکی استخوان چیست؟

مهمترین عوامل خطر پوکی استخون شامل افزایش سن و یائسگی هستند که در ادامه به آن‌ها و عوامل خطر دیگر پرداخته شده است.

سن

بزرگ‌ترین عامل خطر پوکی استخوان، افزایش سن است. در طول زندگی، دائما بدن شما بافتهای استخوان قدیمی را تجزیه می‌کند و به جای آن، استخوان‌های جدید تولید می‌کند. با این حال، هنگامی‌که سن شما به بالاتر از 30 سالگی می‌ رسد، سرعت تجزیه استخوان‌ها در بدن نسبت به جایگزینی استخوان‌ها سریع‌تر می‌شود. این باعث می‌شود که استخوان‌های شما چگالی کمتری داشته و شکننده‌تر باشند؛ درنتیجه بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند.

یائسگی

یائسگی یکی دیگر از عوامل خطر پوکی استخوان است که در زنان در سنین 45 تا 55 سال رخ می‌دهد. به دلیل تغییر سطح هورمون‌های جنسی در دوران یائسگی، ممکن است سرعت تخریب استخوان در بدن زنان زیاد شود. البته مردان نیز در این سنین به از دست دادن استخوان‌های خود ادامه می‌دهند، اما با سرعت کمتری نسبت به زنان. پس از رسیدن به سن 65 تا 70 سالگی، زنان و مردان معمولا با سرعت یکسانی، استخوان‌های خود را از دست می‌دهند.

سایر عوامل خطر پوکی

سایر عوامل خطر پوکی استخوان عبارت‌اند از:

  • ژنتیک
  • قفقازی یا آسیایی بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  • تغذیه نامناسب
  • نداشتن فعالیت بدنی یا کم‌تحرکی
  • سیگار کشیدن
  • وزن کم بدن
  • استخوان‌بندی نامناسب

راه درمان پوکی استخوان چیست؟

اگر آزمایش شما نشان دهد که به پوکی استخوان مبتلا هستید، پزشک یک برنامه درمانی همه جانبه برای شما در نظر می‌گیرد. پزشکان همیشه از جدیدترین درمان پوکی استخوان برای بیماران استفاده خواهند کرد. پزشک احتمالا مصرف برخی داروها و همچنین تغییر سبک زندگی را به شما توصیه می‌کند. این تغییرات در سبک زندگی می‌تواند شامل افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها و همچنین انجام حرکات ورزشی تقویت کننده استخوان‌ها باشد.
در حال حاضر هیچ درمانی که بتواند پوکی استخوان را کاملا برطرف کند، وجود ندارد. با این وجود، یک استراتژی درمانی مناسب می‌تواند به محافظت و تقویت استخوان‌های شما کمک کند و جلوی پیشرفت پوکی استخوان را بگیرد. این روش‌های درمانی می‌توانند سرعت تجزیه استخوان در بدن شما را کاهش دهند و برخی از روش‌های درمانی می‌توانند رشد استخوان‎های جدید را تحریک کنند.

پوکی استخوان چیست

داروهای پوکی استخوان

داروهایی که می‌توانند به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کنند عبارت‌اند از:

بیس‌فسفونات‌ها:

این‌ها داروهای ضدجذب هستند؛ به این معنا که مانع از جذب مواد معدنی استخوان توسط سلولهایی به نام استئوکلاست (استخوان خوار!) می‌شوند. مصرف این داروها باعث کاهش سرعت تجزیه استخوان و درنتیجه، کاهش خطر شکستگی استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌شود.

آگونیست‌ها یا آنتاگونیست‌های استروژن:

پزشکان به این گروه از دارو تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن، SERM نیز می‌گویند. رالوکسیفن (Evista) یک نمونه از این داروهاست. این داروها با تقلید اثر هورمون استروژن که در دوران یائسگی کاهش می‌یابد، می‌توانند خطر شکستگی ستون فقرات را در زنان پس از یائسگی کاهش دهند.

کلسی‌تونین (کلسیمار، میاکالسین):

این دارو به جلوگیری از شکستگی ستون فقرات در زنان یائسه کمک می‌کند و همچنین می‌تواند به مدیریت درد پس از شکستگی کمک کند.

هورمون پاراتیروئید مانند تری‌پاراتید (فورتئو):

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) این هورمون را برای درمان افرادی که خطر شکستگی در آن‌ها زیاد است تایید می‌کند زیرا این دارو استخوان‌سازی را تحریک می‌کند.

آنتی‌بادی‌های مونوکلونال (دنوزوماب):

آنتی بادی‌های منوکلونال داروهای ایمنی درمانی هستند که برخی از افراد مبتلا به پوکی استخوان بعد از یائسگی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. انواع دیگر استروژن و هورمون درمانی نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.

جدیدترین درمان پوکی استخوان کدام است؟

داروی روموزوزوماب (Romosozumab) جدیدترین درمان پوکی استخوان محسوب می‌شود. این دارو مورد تایید FDA برای درمان پوکی استخوان در زنانی است که وارد دوران یائسگی شده‌اند و در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند. این دارو به دلیل برخی از عوارض جانبی که دارد، برای همه افراد مناسب نیست. روموزوزوماب معمولا در زنانی تجویز می‌شود که سابقه شکستگی ناشی از پوکی استخوان دارند یا با عوامل خطر پوکی استخوان مواجه هستند. همچنین کسانی که سایر روش‌های درمانی در آنها موفقیت آمیز نبوده است یا نمی‌توانند سایر روش‌های درمانی را تحمل کنند نیز، کاندید مناسبی برای دریافت داروی روموزوزوماب هستند.

نحوه مصرف داروی روموزوزوماب

این دارو هرماه یک‌بار با استفاده از دو سرنگ جداگانه تزریق می‌شود. روموزوزوماب فقط باید یک سال مصرف شود، زیرا فعالیت استخوانی سازی آن پس از 12 ماه کاهش می‌یابد. زنانی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند نیز باید اطمینان حاصل کنند که در حین درمان مقدار کافی کلسیم و ویتامین D دریافت می‌کنند.

عوارض جانبی روموزوزوماب

همان‌طور که مطرح شد، جدیدترین درمان پوکی استخوان داروی روموزوزوماب است که درد و سردرد مفصل شایع‌ترین عوارض جانبی آن است. به‌ندرت، برخی از افراد دچار از دست دادن بافت استخوان (استئونکروز) در فک و شکستگی‌های غیرمعمول استخوان ران می‌شوند که این مورد به‌ندرت در هنگام مصرف بیس‌فسفونات‌ها و دنوزوماب نیز اتفاق می‌افتد.
بعلاوه، خطر حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ قلبی عروقی در بین کسانی که در سال اول به آن‌ها روموزوزوماب داده‌اند کمی بیشتر از آن‌هایی بود که داروهای دیگر را مصرف کرده بودند. بنابراین، اگر دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اید یا در معرض خطر بالاتری برای این مشکلات هستید، به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است او داروی دیگری را برای شما تجویز کند.

درمان‌های طبیعی پوکی استخوان کدام اند؟

ازآنجاکه داروهای پوکی استخوان و همچنین جدیدترین درمان پوکی استخوان می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، ممکن است ترجیح دهید سایر روش‌ها را به جای دارو امتحان کنید. چندین مکمل مانند شبدر قرمز، سویا و کوهوش سیاه ممکن است برای کمک به بهبود سلامت استخوان مفید باشند. با این حال، قبل از استفاده از این مکمل‌ها، حتما با پزشک خود به دو دلیل صحبت کنید:

_ مطالعات کمی در مورد اثربخشی این مکمل‌ها وجود دارد.
_ این مکمل‌ها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و همچنین با داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند.

آیا ورزش به درمان پوکی استخوان کمک می‌کند؟

درست غذا خوردن تنها کاری نیست که می‌توانید برای حمایت از سلامت استخوان‌های خود انجام دهید. ورزش به ویژه انواع تمرینات استقامتی که بر مبنای تحمل وزن بدن یا وزنه، انجام می‌شوند نیز در تقویت استخوان‌ها موثرند.

برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • بالا رفتن از پله‌ها
  • پرس پا
  • اسکوات
  • پوش‌آب
  • استفاده از دمبل
  • استفاده از کش ورزشی
  • استفاده از دستگاه‌های بدن‌سازی

این ورزش‌ها باعث فشار آوردن به استخوان‌های شما می‌شوند و درواقع، به بدن شما می‌گویند که باید بافت استخوانی جدیدی ایجاد کند که این امر، باعث تقویت استخوان‌ سازی در بدن شما می‌شود. همچنین، ورزش می‌تواند تعادل و هماهنگی شما را نیز بهبود بخشد که به شما کمک می‌کند از زمین خوردن پیشگیری کنید.
همان‌طور که مطرح شد، پوکی استخوان معمولا علائمی ندارد و معمولا افراد زمانی متوجه ابتلا به آن می‌شوند که دچار شکستگی‌ و آسیب‌های استخوانی می‌شوند. به طور کلی، بهترین کار این است که با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و پیروی از یک سبک زندگی سالم، از پوکی استخوان پیشگیری کنید. در حال حاضر، هیچ درمان قطعی‌ای برای این عارضه وجود ندارد. با این حال، جدیدترین درمان پوکی استخوان همانطور که گفتیم، داروی روموزوزوماب است که در صورت تجویز پزشک و در شرایط خاص، قابل‌مصرف است. علاوه بر این، بهبود سبک زندگی نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است.

2 در مورد “پوکی استخوان چیست؟علل،علائم و راه درمان پوکی استخوان”

  1. سید حسینی

    سپاسگذارم از راهنمایی وکمکتان .بنده دارای تمام ای مشگلات هستم ودیابت هم دارم.

  2. سید حسینی

    سپاسگذار م ازراهنمایی وکمکتان.بنده تمام این مشگلات رادارم جانبازهستم ودیابت هم گرفتم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا