صفحه اصلی تیروئید ندول solid تیروئید چیست؟ | گره جامد تیروئید
گره-تیروئید

ندول solid تیروئید چیست؟ | گره جامد تیروئید

آیا می دانید ندول سالید چیست؟ ندول‌ها یا گره‌های تیروئید توده‌هایی جامد (solid) یا پر از مایع (fluid-filled) هستند که در داخل غده تیروئید شکل می‌گیرند که در این مقاله از کلینیک غدد تهران با آن آشنا خواهید شد. تیروئید، غده کوچکی واقع در پایین گردن، درست بالای استخوان سینه شماست. بیشتر گره‌های تیروئید جدی نیستند و علائمی ایجاد نمی‌کنند. تنها درصد کمی از گره‌های تیروئید سرطانی هستند. تا زمانی که پزشک در یک معاینه پزشکی معمول، ندول تیروئید را کشف نکند، اغلب از وجود آن آگاه نمی‌شوید. همچنین، ممکن است پزشک گره تیروئید شما را در هنگام اسکن برای یک بیماری دیگر کشف کند.

برخی از گره‌های تیروئید ممکن است آن‌قدر بزرگ شوند که قابل‌مشاهده باشند و بلع یا تنفس شما را دشوار کنند. گزینه‌های درمان به نوع ندول تیروئید شما بستگی دارد. همان‌طور که مطرح شد دو نوع ندول جامد و پر از مایع وجود دارد که در ادامه به این موضوع و اینکه ندول solid تیروئید چیست با جزئیات بیشتری پرداخته‌ایم.

ندول solid یا ندول سالید تیروئید چیست؟

در پاسخ به این سوال که ندول solid تیروئید یا ندول سالید تیروئید چیست لازم است بدانید اگر گره تیروئید شامل تیروئید یا دیگر سلول‌ها یا تجمع هورمون تیروئید ذخیره‌شده به نام کلوئید باشد به آن ندول solid تیروئید، ندول سالید یا گره جامد گفته می‌شود. وقتی گره‌ها حاوی مایع باشند، به آن‌ها ندول کیستیک گفته می‌شود.

این گره‌ها می‌توانند به‌طور کامل پر از مایعات باشند (کیست‌های ساده) یا تا حدی جامد و تا حدی مایع باشند (کیست‌های پیچیده). ندول‌های جامد تیروئید به‌احتمال‌زیاد بدتر از ندول‌های پر از مایع هستند، اما آن‌ها هم به‌ندرت سرطانی هستند.

بیشتر گره‌ها خوش‌خیم هستند و نیازی به هیچ درمانی ندارند. ندول‌های جامد خوش‌خیم گاهی اوقات با مکمل‌های تیروئید (لووتیروکسین) درمان می‌شوند که به جلوگیری از رشد ندول کمک می‌کنند. گره‌هایی که فقط مایع دارند در طی بیوپسی با سوزن ظریف (FNAB) تخلیه می‌شوند.

ندول سالید چیست

نشانه‌های گره تیروئید چیست؟

بیشتر ندول سالیدها یا گره‌ های تیروئید علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کنند اما گاهی اوقات برخی گره‌ها آن‌قدر بزرگ می‌شوند که می‌توانند:

  • احساس شوند؛
  • دیده شوند و اغلب به صورت تورم در گردن مشاهده شوند؛
  • با فشار دادن لوله تنفسی یا مری، باعث تنگی نفس یا مشکل در بلع شوند.

در بعضی موارد، گره‌های تیروئید، تیروکسین اضافی تولید می‌کنند. تیروکسین هورمونی است که توسط غده تیروئید ترشح می‌شود. تولید بیش از حد تیروکسین می‌تواند منجر به علائم پرکاری تیروئید شود که این علائم عبارت‌اند از:

  • کاهش وزن بدون دلیلت
  • عریق زیاد
  • لرزش
  • عصبی بودن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

فقط تعداد کمی از گره‌های تیروئید سرطانی هستند اما تعیین اینکه کدام ندول‌ها سرطانی هستند، فقط با ارزیابی علائم شما انجام نمی‌شود. اکثر گره‌های سرطانی تیروئید، رشد کندی دارند و زمانی که توسط دکتر تشخیص داده می‌شوند، کوچک هستند. تومورهای بدخیم تیروئید با گره‌هایی نادر به وجود می‌آیند که ممکن است به صورت شدید، مداوم و سریع رشد کنند.

ارتباط بین عملکرد تیروئید و وزن چیست؟

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه بیشتر ندول سالید یا گره‌ های تیروئید غیرسرطانی هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما از پزشک خود بخواهید تورم غیرمعمول گردن شما را ارزیابی کند، به خصوص اگر در تنفس یا بلع مشکل دارید. ارزیابی احتمال سرطان بسیار مهم است. در صورت بروز علائم و نشانه‌های پرکاری تیروئید، ازجمله تپش قلب، مشکلات خواب، ضعف عضلانی، عصبی بودن یا تحریک‌پذیری و همچنین در صورت مشاهده علائم کم‌کاری تیروئید ازجمله احساس سرما، احساس خستگی شدید، خشکی پوست، مشکلات حافظه، افسردگی و یبوست به پزشک مراجعه کنید.

التهاب تیروئید

علل ندولsolid تیروئید چیست؟

چندین بیماری باعث ایجاد گره در غده تیروئید می‌شوند، ازجمله:

رشد بیش از حد بافت طبیعی تیروئید:

رشد بیش از حد بافت طبیعی تیروئید گاهی اوقات به عنوان آدنوم تیروئید شناخته می‌شود. مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد اما این مسئله سرطانی نیست و جدی محسوب نمی‌شود مگر اینکه به خاطر اندازه آن، علائم آزاردهنده‌ای ایجاد شود. برخی از آدنوم‌های تیروئید
منجر به پرکاری تیروئید می‌شوند.

کیست تیروئید:

حفره‌های پر از مایعات (کیست) در تیروئید معمولا از تحلیل رفتن‌های آدنوم‌های تیروئید ناشی می‌شوند. اغلب، اجزاء جامد با اجزاء مایع در کیست‌های تیروئید مخلوط می‌شوند. کیست‌ها معمولا غیرسرطانی هستند اما گاهی اوقات حاوی بخش‌های جامد سرطانی هستند.

 التهاب مزمن تیروئید.

بیماری هاشیموتو، یکی از اختلال‌های تیروئید، می‌تواند باعث التهاب تیروئید وِ بزرگ شدن گره‌ها شود. این مسئله اغلب با کم‌کاری تیروئید همراه است.

گواتر چند غده‌ای.

اصطلاح گواتر برای توصیف هرگونه بزرگ شدن غده تیروئید استفاده می‌شود که می‌تواند ناشی از کمبود ید یا اختلال تیروئید باشد. یک گواتر چند ندولی شامل چندین گره مجزا در گواتر است اما علل این مسئله هنوز کاملا روشن نیست.

سرطان تیروئید.

احتمال سرطانی بودن یک ندول اندک است. با این حال، گره‌ای که بزرگ و سفت باشد یا باعث درد یا ناراحتی شود، نگران‌کننده‌تر است. در این شرایط لازم است توسط پزشک ویزیت شوید.

برخی عوامل خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهند، مانند سابقه خانوادگی تیروئید یا سایر سرطان‌های غدد درون‌ریز و سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه ناشی از درمان پزشکی یا مواجهه با ذرات رادیواکتیو هسته‌ای.

کمبود ید.

کمبود ید در رژیم غذایی گاهی اوقات ممکن است غده تیروئید شما را دچار گره‌های تیروئید کند.

عوارض ندول سالید تیروئید چیست؟

عوارض مرتبط با برخی از گره‌های تیروئید عبارت‌اند از:

  • مشکلات بلع یا تنفس. گره‌های بزرگ یا گواتر چند نودلی می‌توانند در بلع یا تنفس اختلال ایجاد کنند.
  • پرکاری تیروئید. وقتی گره یا گواتر هورمون تیروئید تولید می‌کند و منجر به مقدار بیش از حد هورمون در بدن می‌شود، علائم پرکاری تیروئید بروز پیدا می‌کند. پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به کاهش وزن، ضعف عضلانی، عدم تحمل گرما و اضطراب یا تحریک‌پذیری شود. عوارض احتمالی پرکاری تیروئید شامل ضربان قلب نامنظم، ضعف استخوان‌ها و بحران تیروتوکسیک (طوفان تیروئیدی) است. بحران تیروتوکسیک شامل علائم و نشانه‌هایی نادر اما به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی است که نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد.
  • مشکلات مربوط به جراحی ندول تیروئید. اگر پزشک شما توصیه به جراحی برای برداشتن گره کند، ممکن است لازم باشد تا پایان عمر از درمان جایگزینی هورمون تیروئید استفاده کنید.

درمان گره‌های تیروئید یا ندول سالید چیست؟

وقتی گره سرطانی نباشد، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نظارت بر شرایط گره
  • هورمون درمانی تیروئید

وقتی گره‌ها باعث پرکاری تیروئید می‌شوند، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ید رادیواکتیو
  • داروهای ضد تیروئید
  • مسدودکننده‌های بتا
  • عمل جراحی

هر گره سرطانی تیروئید باید با جراحی برداشته شود. جراحی برای گره‌هایی به کار می‌رود که بسیار بزرگ باشند یا به‌مرورزمان ویژگی‌های عجیب‌وغریبی پیدا کنند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که ندولsolid تیروئید چیست. همان‌طور که مطرح شد برخی از ندول‌ها جامد و تشکیل‌شده از سلول و پروتئین هستند. ندول‌ها معمولا بی‌خطر هستند اما ندول جامد در مقایسه با ندول مایع، بدتر است. با این حال، شرایط افراد مبتلا به ندول به علت اصلی آن‌ها بستگی دارد. اگر یک گره لنفاوی متورم که در اثر عفونت ایجاد شده است (مانند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) علت گره باشد، گره تیروئیدی با درمان عفونت با گذشت زمان بهبود می‌یابد. در موارد سرطان، تشخیص به‌موقع کلید اصلی درمان موثر است.

تیروئیدیت پس از زایمان چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا