صفحه اصلی زنان عفونت رحم چیست؟علائم و روش های تشخیص عفونت رحم و درمان آن
عفونت رحم چیست

عفونت رحم چیست؟علائم و روش های تشخیص عفونت رحم و درمان آن

عفونت رحم یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است خانم ها به آن مبتلا شوند. خطرات عفونت رحم به قدری زیاد است که توصیه می شود فرد سریعا شروع به درمان کند و از پیشروی آن جلوگیری نماید. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که عفونت رحم چیست و به چه علت ایجاد می شود. عفونت رحم ممکن است به وسیله عوامل مختلفی نظیر میکروارگانیسم ها، مواد شوینده و مواد شیمیایی ایجاد شود؛ اما مهم ترین عامل ایجاد این عفونت باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و مخمر ها هستند. بدین ترتیب رعایت بهداشت، نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

_______________________________________________________________________

مطالعه بیشتر: چسبندگی رحم چیست ؟

_______________________________________________________________________

علائم عفونت رحم

برای دانستن آن که عفونت رحم چیست پیش از هر چیزی باید با علائم آن آشنا شوید. علائم عفونت رحم و واژن همپوشانی بسیاری دارند. به عنوان مثال سوزش، خارش و ترشحات بدبو نشانه عفونت رحم هستند. افزون بر این موارد می توان به خونریزی، درد زیر شکم، تب، احساس سوزش هنگام ادرار و درد به هنگام رابطه جنسی اشاره کرد.

انواع عفونت رحم

عفونت رحم زنان دارای انواع مختلفی نظیر باکتریایی، کلامیدیایی، زگیل تناسلی، قارچی، لگنی، تریکومونایی و تبخال واژینال دارد.

1. نوع باکتریایی آن به دلیل ازدیاد باکتری ها در واژن ایجاد می شود.
  2. عفونت رحم کلامیدیایی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و بسیار بد بو است.
  3. زگیل تناسلی نیز زائده هایی هستند که به وسیله رابطه جنسی منتقل می گردند.
  4. عفونت رحم قارچی دارای سوزش و ترشحات است و به دلیل یک نوع قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس ایجاد می شود.
  5. نوع لگنی دردهای شدید در تخمدان ایجاد می کند. در این عفونت ممکن است فرد حتی نیاز به بستری پیدا کند.
  6. در تبخال واژینال دانه های آبدار بر روی واژن ایجاد می شود. پیشرفت این بیماری می تواند به درون واژن گسترش پیدا کند.

انواع عفونت رحم

دلایل ابتلا به عفونت رحم

علت ایجاد عفونت رحم اغلب به حضور بیش از حد باکتری ها باز می گردد. به طور کلی تعدادی باکتری مفید در رحم وجود دارند و فعالیت های مختلف انجام می دهند. حال اگر مقدار این باکتری ها بیشتر از حد طبیعی باشد و بنا به هر دلیلی دهانه رحم باز و شرایط برای ورود این باکتری ها مهیا شود، فرد به عفونت رحم مبتلا می شود.

عوارض عفونت رحم

دانستن آن که عفونت رحم چیست و چه عوارضی دارد به فرد کمک می کند تا با دقت بیشتر از ابتلا به آن جلوگیری کند. در صورتی که فرد به موقع برای درمان این بیماری اقدام نکند ممکن است با خطراتی نظیر عدم توانایی در نگهداری جنین، زخم در لوله فالوپ و درد لگن، بارداری خارج از رحم، ناباروری، یبوست، تب و لرز و خونریزی رحم مواجه شود.

دلایل ابتلا به عفونت رحم

تفاوت اندومتریت و اندومتریوز

آندومتریوز بیماری است که به دلیل رشد بافت اندومتر در خارج از حفره رحم ایجاد می شود. در صورتی که اندومتریت نوعی بیماری است که به دلیل التهاب در پوشش داخل رحم ایجاد می شود. افراد مبتلا به آندومتریوز ممکن است علائمی نظیر درد لگن، خونریزی غیرطبیعی رحم و ناباروری داشته باشند.

تشخیص عفونت رحم

زمانی که افراد بدانند که عفونت رحم چیست و چه علائمی دارد، پیش از پزشک به علائم مشکوک شده و آن را پیگیری می کنند. بدین ترتیب شاید بتوان گفت آگاهی کامل نسبت به بیماری گامی مناسب برای تشخیص آن است. از آنجایی که تنها انجام یک آزمایش برای تشخیص این بیماری کافی نیست، پزشکان متخصص از چندین راه تشخیص عفونت رحم در کنار یکدیگر استفاده می کنند. به طور کلی از روش هایی مانند بررسی سوابق بیمار، سونوگرافی رحم، آزمایش خون و ادرار و معاینه مستقیم با استفاده از سواب های مخصوص برای تشخیص این بیماری استفاده می کنند.

تشخیص عفونت رحم

درمان عفونت رحم

دانستن راه های درمان عفونت رحم به کاهش نگرانی و استرس بیمار کمک خواهد کرد. مانند همه عفونت ها اولین گام برای درمان بیماری استفاده از آنتی بیوتیک ها است. اگر عفونت شدید باشد حتی ممکن است به بستری فرد در بیمارستان نیز نیاز باشد تا به او آنتی بیوتیک وریدی تزریق کنند.
برای آنکه مراحل درمانی به درستی پیش بروند و بیماری کنترل شود فرد نباید در طی درمان عفونت رحم، رابطه جنسی داشته باشد. جراحی راه حل صحیح درمان این نوع از عفونت ها نیست، مگر آن که آبسه ها و کیست های ناحیه لگنی دچار پارگی شوند.

درمان عفونت رحم

پیشگیری از عفونت رحم

بسیاری از افراد پس از آنکه دانستند عفونت رحم چیست، در جستجوی راه هایی برای جلوگیری از عفونت رحم خواهند بود. رعایت بهداشت فردی مهم ترین گام برای پیشگیری از عفونت رحم است. پاک کردن واژن با شستشوی معمولی کافی است و از گرفتن آب با فشار زیاد پرهیز کنید؛ چراکه تعادل ارگانیسم های طبیعی ناحیه را بهم می ریزد و خود سبب ایجاد عفونت می شود.
اقدام دیگر مراجعه منظم به پزشک متخصص است تا شرایط فرد تحت نظر باشد؛ چرا که پزشک خانم ها را به انجام آزمایش هایی که برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی لازم است، تشویق می کند. این گونه عفونت به سرعت تشخیص داده می شود. افرادی که از کاندوم های لاتکس در هنگام مقاربت جنسی استفاده می کنند، با احتمال بسیار کمتری به عفونت مبتلا می شوند.

چه عواملی ریسک ابتلا به عفونت رحم را افزایش می دهند؟

بهتر است با عواملی که احتمال ابتلا به عفونت رحم را افزایش می دهد نیز آشنا باشید. دیابت پیشرفته، دوش واژینال، مصرف محصولات بهداشتی داخل واژنی، استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری، استفاده از IUD درون رحم و تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و یائسگی می توانند ریسک ابتلا به این عفونت را افزایش دهند.

چه عواملی ریسک ابتلا به عفونت رحم را افزایش می دهند؟

برای عفونت رحم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت رحم بیماری جدی نیست و افراد با آگاهی از آن سعی می کنند تا از خود مراقبت کنند. با این حال برای تشخیص زودهنگام و به کار گرفتن مناسب ترین روش درمانی، بیماران باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با مشاهده علائم این بیماری، تصمیم صحیحی اخذ کند. در این میان کلینیک دیابت و غدد با بهره مندی از پزشکان متخصص و تجهیزات درمانی و تشخیصی، آماده خدمت رسانی به خانم هایی است که با عفونت رحم دست و پنجه نرم می کنند.