صفحه اصلی اختلالات هورمونی آیا تیروئید و افسردگی ارتباط دارند؟

آیا تیروئید و افسردگی ارتباط دارند؟

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار گرفته و وظیفه ترشح هورمون‌های تیروئیدی را برعهده دارد. این هورمون‌ها علاوه بر تنظیم متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، در تنظیم سطح انرژی بدن و نیز سایرعملکردهای حیاتی بدن دخالت دارند. اختلالات تیروئید و بروز علائم افسردگی ارتباط مستقیمی باهم دارند. از این رو، در مواردی ممکن است بیماری‌های غده تیروئید به اشتباه به‌عنوان بیماری‌های روان تشخیص داده شوند.

در متن پیش رو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا ارتباطی بین بیماری‌های غده تیروئید و افسردگی وجود دارد یا خیر.

_________________________________________________________

برای مطالعه: علت به وجود آمدن كيست سينه

_________________________________________________________

آیا کم کاری تیروئید باعث افسردگی میشود

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا ارتباطی بین تیروئید و ابتلا به افسردگی وجود دارد؟
  • اختلالات تیروئیدی چگونه بر روی خلق و خو اثر می‌گذارند؟
  • افسردگی ناشی از بیماری های غده تیروئید چه علائمی دارد؟
  • داروهای اختلالات تیروئیدی و افسردگی

آیا ارتباطی بین تیروئید و ابتلا به افسردگی وجود دارد؟

دانشمندان برای مدت زمان طولانی عقیده داشتند که ابتلا به بیماری‌های غده تیروئید احتمال ابتلا به افسردگی و بالعکس را افزایش می‌دهد؛ اما با بالا رفتن آمار ابتلا به افسردگی و اضطراب، به نظر می‌رسد که لازم است این عقیده مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.
پرکاری تیروئید یا در اصطلاح هایپرتیروئیدی وضعیتی است که در آن سطح ترشح هورمون‌های تیروئیدی از حد معمول بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان داده است که 60 درصد مبتلایان به پرکاری تیروئید از اضطراب رنج می‌برند. همچنین، تحقیق دیگری نشان داده است که افسردگی در حدود 69 درصد از مبتلایان به پرکاری تیروئید تشخیص داده می‌شود.
از سوی دیگر، ارتباطاتی بین پرکاری تیروئید و ابتلا به اختلالات خلقی و افسردگی دوقطبی به دست آمده است. اما مطالعات بیشتری برای اثبات دقیق ارتباط بین این دو لازم است که انجام شود. جالب است بدانید تحقیقی که در سال 2007 صورت گرفته است نشان داده است که تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید) احتمالاً با زمینه ژنتیکی ابتلا به افسردگی دوقطبی مرتبط است. از سوی دیگر، داروی لیتیم که درمان اصلی افسردگی دوقطبی است، خود می‌تواند تشدیدکننده پرکاری تیروئید باشد.
کم‌کاری غده تیروئید یا هایپوتیروئیدی وضعیتی است که در آن ترشح هورمون‌های تیروئیدی از حد طبیعی کمتر می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این بیماری با ابتلا به افسردگی در مواردی مرتبط است. کاهش سطح هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند منجر به بروز خستگی، افزایش وزن و کاهش سطح انرژی شود. همه این موارد می‌توانند علائمی از بروز افسردگی باشند.

اختلالات تیروئیدی چگونه بر روی خلق و خو اثر می‌گذارند؟

اختلالات تیروئیدی می‌توانند بر روی مود یا همان وضعیت خلقی اثر بگذارند. از علائم شایع خلقی ناشی از اختلالات تیروئیدی می‌توان به اضطراب و افسردگی اشاره کرد. عموماً هرچه اختلالات تیروئیدی شدیدتر باشد، تغییرات خلق‌وخو هم شدیدتر است. در صورت بروز پرکاری تیروئید، اضطراب و تحریک‌پذیری محتمل است؛ در حالی که در کم‌کاری تیروئید خستگی غیرمعمول و افسردگی بیشتر احتمال دارد که رخ بدهد.

ایا تیروئید باعث افسردگی میشود

علی‌رغم این که بیماری‌های غده تیروئید بر روی خلق‌وخو اثر می‌گذارند؛ اما کمتر احتمال دارد که خودشان را تنها با علائم خلقی نشان بدهند. بیماری‌های غده تیروئید با طیف وسیعی از علائم دیگر مرتبط هستند؛ از جمله:

  • افزایش یا کاهش وزن
  • افزایش حساسیت به گرما یا سرما
  • تغییر حرکات روده
  • تغییر در چرخه‌های قاعدگی

درمان بیماری‌های تیروئیدی اغلب وابسته به دارو است. با درمان اختلالات تیروئیدی انتظار می‌رود علائم بیماری از جمله علائم خلقی مثل افسردگی و اضطراب هم بهبود یابند.

افسردگی ناشی از بیماری‌های غده تیروئید چه علائمی دارد؟

درصورتی که پرکاری تیروئید داشته باشید، ممکن است علائم مشترک زیادی با اضطراب یا افسردگی دو قطبی را تجربه کنید. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم‌خوابی
  • اضطراب
  • میزان ضربان قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • تغییرات خلق و خو
  • تحریک‌پذیری

کم‌کاری تیروئید یا هایپوتیروئیدی علائم مشترک زیادی با افسردگی در سطح بالینی دارد. همچنین، کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به ناتوانی شناختی با از دست دادن حافظه یا کاهش تمرکز شود. از دیگر علائم بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش وزن
  • خستگی
  • کاهش قدرت حافظه
  • عدم توانایی پردازش اطلاعات
کم کاری تیروئید و افسردگی

 

همپوشانی مشکلات تیروئیدی با اختلالات خلقی می‌تواند باعث عدم تشخیص صحیح بیماری شود. برای مثال، درصورتی که مبتلا به افسردگی باشید و همزمان یک بیماری تیروئیدی هم داشته باشید، پزشک ممکن است آن را تشخیص ندهد و تمام علائم‌تان را مربوط به بیماری افسردگی بداند. در مواردی اندازه‌گیری کامل سطح هورمون‌های تیروئیدی با کمک آزمایش خون می‌تواند به رد یا تشخیص بیماری‌های تیروئیدی کمک کند.

داروهای اختلالات تیروئیدی و افسردگی

داروهایی که برای درمان اختلالات تیروئیدی تجویز می‌شوند، ممکن است با افسردگی مرتبط باشند. هدف از مصرف این داروها این است که سطح هورمون‌های تیروئیدی بدن به محدوده طبیعی نزدیک شود. با این حال، استفاده از این داروها در مواردی ممکن است با داروهای افسردگی تداخل داشته باشد.
از سوی دیگر، برخی از داروهایی که برای افسردگی تجویز می‌شوند، ممکن است بر روی عملکرد غده تیروئید تاثیر بگذارند. لیست بلندبالایی از این داروها وجود دارد. برای مثال، لیتیم، دارویی که عموماً برای درمان افسردگی دوقطبی تجویز می‌شود، می‌تواند باعث تشدید علائم پرکاری تیروئید شود.

نکته پایانی

درصورتی که علائمی از افسردگی داشته باشید، ممکن است به اختلالات غده تیروئید فکر کنید. می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و با او در این باره مشورت کنید. ممکن است پزشک برای‌تان آزمایش خون درخواست کند تا بدین وسیله سطح هورمون‌های تیروئیدی را در خون اندازه‌گیری کند. علاوه بر این، لازم است که او را در جریان تمام داروهایی که مصرف می‌کنید قرار بدهید. برخی از داروها هستند که می‌توانند بر روی عملکرد غده تیروئید اثر بگذارند. درصورتی که هر گونه علائم غیرطبیعی داشتید که شما را به فکر اختلالات تیروئیدی انداخت، پیشنهاد ما به شما این است که به بهترین متخصص در کلینیک انلاین دیابت و غدد مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا