صفحه اصلی تیروئید آیا گلو درد و کم کاری تیروئید ارتباطی با یکدیگر دارند؟
خارش گلو و تیروئید

آیا گلو درد و کم کاری تیروئید ارتباطی با یکدیگر دارند؟

تیروئیدیت به التهاب غده تیروئید گفته می‌شود. تیروئیدیت می‌تواند هم با کم‌کاری تیروئید ارتباط داشته باشد و هم با پرکاری تیروئید چیست. از سوی دیگر، یکی از علائم آن در انواع ویروسی یا تحت حاد گلودرد است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد که در مواردی گلودرد می‌تواند با کم‌کاری تیروئید همراهی داشته باشد.در متن پیش رو قصد داریم درباره ارتباط گلو درد و کم کاری تیروئید بیشتر صحبت کنیم.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: بلوغ زودرس چیست ؟

_____________________________________________________________________

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا گلو درد و کم کاری تیروئید با یکدیگر ارتباط دارند؟
  • تیروئیدیت چیست؟
  • انواع مختلف تیروئیدیت
  • تیروئیدیت تحت حاد چه علائمی دارد؟
  • تیروئیدیت تحت حاد چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • تیروئیدیت تحت حاد چگونه درمان می‌شود؟
  • آیا تیروئیدیت خطرناک است؟
  • آیا تیروئیدیت بیماری شایعی است؟
  • آیا تیروئیدیت قابل پیشگیری است؟
  • پیش‌آگهی یا چشم‌انداز تیروئیدیت چگونه است؟
  • چه زمانی لازم است با پزشک مشورت کنیم؟

آیا گلو درد و کم کاری تیروئید با یکدیگر ارتباط دارند؟

پاسخ این است که بله. گلودرد و کم کاری تیروئید در مواردی ممکن است در همراهی با یکدیگر دیده شوند. علی‌رغم اینکه گلودرد به‌تنهایی و به‌صورت اختصاصی علامتی از کم‌کاری تیروئید نیست؛ اما این احتمال وجود دارد که در همراهی با آن دیده شود. تیروئیدیت یا التهاب غده تیروئید بیماری‌ای است که ممکن است با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید همراهی داشته باشد. یکی از علائم احتمالی تیروئیدیت در موارد تحت حاد یا با منشا ویروسی گلودرد است.

تیروئیدیت چیست؟

تیروئیدیت به التهاب غده تیروئید گفته می‌شود. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار گرفته است. این غده هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که به رشد بدن و متابولیسم آن کمک می‌کند. این هورمون‌ها همچنین بر روی ضربان قلب نرمال در یک دقیقه، دمای بدن و دریافت انرژی از مواد غذایی توسط بدن تاثیر می‌گذارند.

انواع مختلف تیروئیدیت

انواع مختلف تیروئیدیت شامل موارد زیر است:

تیروئیدیت هاشیموتو

بیماری هاشیماتو نوعی بیماری خودایمنی است که به دنبال ساخت اتوآنتی‌بادی‌ها ایجاد می‌شود. این نوع تیروئیدیت شایع‌ترین نوع تیروئیدیت و نیز شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است.

تیروئیدیت بعد از زایمان

این نوع تیروئیدیت به دنبال ساخت آنتی‌بادی تا 1 سال پس از زایمان ممکن است رخ بدهد. این نوع تیروئیدیت چندان شایع نیست.

تیروئیدیت تحت حاد

این نوع تیروئیدیت اغلب دردناک است و به دنبال یک نوع عفونت ویروسی رخ می‌دهد. این نوع تیروئیدیت اغلب به علت عفونت مجاری تنفسی فوقانی رخ می‌دهد و ممکن است با گلودرد همراهی داشته باشد.

تیروئیدیت به دنبال دارو

این نوع تیروئیدیت اغلب به دنبال مصرف داروهایی از قبیل آمیودارون یا لیتیم ایجاد می‌شود.

تیروئیدیت تحت حاد چه علائمی دارد؟

مهم‌ترین علامت تیروئیدیت تحت حاد درد و حساسیت محل غده است که طی 24-48 ساعت اول بدتر می‌شود. علاوه بر این، ممکن است علائم دیگری از قبیل گلودرد و تب هم رخ بدهد. همچنین، تیروئیدیت تحت حاد ممکن است در مواردی با بزرگ شدن غده تیروئید که به آن گواتر گفته می‌شود، همراهی داشته باشد. تیروئیدیت تحت حاد یک فاز هایپرتیروئیدی یا پرکاری دارد که ممکن است با علائمی از قبیل تپش قلب، لرزش و یا احساس گرما همراهی داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است فاز کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی هم رخ بدهد که در مقابل با علائمی از قبیل خستگی و احساس سرما خودش را نشان می‌دهد. بنابراین، گلو درد و کم کاری تیروئید می‌تواند با هم در ارتباط باشد.

ایا کم کاری تیروئید باعث سرفه میشود

تیروئیدیت تحت حاد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تیروئیدیت تحت حاد اغلب با استفاده از معاینه فیزیکی و انجام آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. در مواردی پزشک ممکن است برای‌تان اسکن جذب ید ایزوتوپ برای رد سایر علل پرکاری تیروئید درخواست کند.

تیروئیدیت تحت حاد چگونه درمان می‌شود؟

در مواردی تیروئیدیت تحت حاد به‌سرعت و خودبه‌خودی یا با کمک داروهای ضدالتهابی درمان می‌شود. با این حال، درصورتی که دردتان ادامه‌دار شد یا علائم دیگری داشته باشید، ممکن است پزشک برای‌تان مدت کوتاهی استروئید تجویز کند. از آنجایی که استروئیدها در درمان تیروئیدیت مدت کوتاهی تجویز می‌شوند، عوارضی از قبیل افزایش وزن به‌ندرت رخ می‌دهد. شما می‌تونید از بهترین متخصصان غدد به صورت آنلاین در کلینیک دیابت و غدد مشاوره دریافت نمایید.

آیا تیروئیدیت خطرناک است؟

تیروئیدیت عموماً کشنده نیست. با این حال، درصورتی که برای مدت طولانی پرکاری تیروئید درمان‌نشده یا تحت درمان داشته باشید، وقوع طوفان تیروئیدی محتمل است. علائم طوفان تیروئیدی شامل موارد زیر است:

  • تب بالا
  • ضربان بالای قلب بیشتر از 140 تا در دقیقه
  • احساس اضطراب یا تحریک‌پذیری
  • دیلیریوم

درصورتی که هر یک از علائم نامبرده را تجربه کردید، لازم است که سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

آیا تیروئیدیت بیماری شایعی است؟

شایع‌ترین نوع تیروئیدیت، نوع هاشیموتو است که تخمین زده شده است حدود 1 الی 2 درصد از مردم ایالات متحده آمریکا به آن مبتلا هستند. انواع دیگر تیروئیدیت کمتر شایع هستند.

خشکی گلو و تیروئید

آیا تیروئیدیت قابل پیشگیری است؟

متاسفانه اغلب موارد تیروئیدیت قابل پیشگیری نیستند. درصورتی که نیاز به درمانی دارید که طی آن از ید رادیواکتیو یا رادیوتراپی استفاده می‌شود، با پزشک خود درباره احتمال بروز تیروئیدیت مشورت کنید. علاوه بر این، درصورتی که داروهایی مصرف می‌کنید که با ریسک وقوع تیروئیدیت همراهی دارند، با پزشک خود درباره احتمال بروز آن مشورت کنید.

پیش‌آگهی یا چشم‌انداز تیروئیدیت چگونه است؟

پیش‌آگهی تیروئیدیت اغلب خوب است. در موارد هاشیموتو اگر چه کم‌کاری تیروئید اغلب دائمی است؛ اما با دریافت مادام‌العمر داروهایی که جایگزین هورمون‌های تیروئیدی می‌شوند، قابل درمان است و می‌توانید زندگی مشابه افراد سالم و طول عمری طولانی را تجربه کنید.
علائم تیروئیدیت تحت حاد اغلب بین 1 تا 3 ماه بهبود می‌یابند. با این حال، بهبود کامل 12 تا 18 ماه زمان می‌برد. این افراد حدود 5 درصد احتمال دارد که به کم‌کاری تیروئید مادام‌العمر مبتلا شوند. علاوه بر این، بهبود کامل تیروئیدیت پس از زایمان نیز بین 12 تا 18 ماه زمان می‌برد. افراد مبتلا حدود 20 درصد بیشتر از دیگران در معرض کم‌کاری تیروئید مادام‌العمر هستند.

چه زمانی لازم است با پزشک مشورت کنیم؟

درصورتی که پزشک برای‌تان تشخیص تیروئیدیت گذاشته باشد، لازم است که پزشک خود را در فواصل منظم برای ارزیابی روند درمان ملاقات کنید. در صورتی که علائم‌تان بدتر شدند یا هر گونه نگرانی داشتید، لازم است که پزشک خود را در جریان قرار دهید.

نکته پایانی درباره گلو درد و کم کاری تیروئید

با این که ابتلا به یک بیماری در ابتدا ممکن است استرس‌زا یا نگران‌کننده باشد؛ اما خبر خوب این است که تیروئیدیت در اغلب موارد به‌خوبی قابل درمان است و عموماً یک مسئله موقتی است. در صورتی که هر گونه نگرانی درباره بیماری یا درمان آن داشتید، لازم است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا