صفحه اصلی دیابت معرفی انواع دمنوش برای افراد دیابتی
دمنوش برای دیابت

معرفی انواع دمنوش برای افراد دیابتی

اگر مبتلا به دیابت باشید، پزشک احتمالاً توصیه‌هایی را در خصوص توقف مصرف انواع نوشیدنی‌ها از جمله نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی انرژی‌زا به شما کرده است. با این حال، نوشیدنی‌های زیادی وجود دارد که علاوه بر خوشمزه بودن، ضرری برای سلامتی بیماران دیابتی ندارند. دمنوش و چای، گزینه مناسبی برای بیماران دیابتی هستند؛ چرا که کربوهیدرات ندارند و می‌توانند آنتی اکسیدان و آب موردنیاز بدن را به‌خوبی تامین کنند. علاوه بر این، نوشیدن حداقل سه فنجان چای یا دمنوش در روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش دهد. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند نوع دمنوش برای دیابت بپردازیم.

بهترین دمنوش گیاهی برای دیابت: دمنوش چای سبز

اگر در طول روز دچار احساس خمودگی می‌شوید، یک فنجان چای سبز بنوشید که حاوی ۲۸ میلی‌گرم کافئین است. مطالعات نشان داده که چای سبز و عصاره آن می‌تواند سطح گلوکز خون را پایین بیاورد و از ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. افرادی که بیش از ده سال عادت به مصرف چای سبز داشته‌اند، در مقایسه با سایر افراد چربی بدنی کمتری دارند.

چای سبز حاوی ترکیبی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که می‌تواند جذب گلوکز را در سلول‌های عضلانی افزایش دهد. تحقیقات نشان داده که این فرایند می‌تواند چاقی را درمان کند. همچنین، طبق پژوهشی دیگر، دمنوش چای سبز به‌عنوان مناسب‌ترین دمنوش برای دیابت بارداری معرفی شده و می‌تواند برای سلامت مادر و جنین بسیار موثر باشد.

آموزش کامل طرز استفاده از دستگاه قند خون

خواب بهتر با دمنوش بابونه

بی‌خوابی مشکلی است که می‌تواند عوارض ناشی از دیابت را بدتر کند. در واقع تنها یک شب خواب ناکافی می‌تواند منجر به تولید انسولین با کارآیی کمتر در بدن و افزایش میزان قند خون شود. خبر خوب این است که چای بابونه یک دمنوش مناسب برای دیابت و فاقد کافئین است. افرادی که دچار اختلال خواب هستند با نوشیدن چای بابونه می‌توانند کیفیت خواب خود را بهبود دهند و از ابتلای خود به افسردگی پیشگیری کنند.

دمنوش برای درمان دیابت

همچنین، کاهش قند خون با دمنوش بابونه نیز امکان‌پذیر است. این گیاه می‌تواند گلوکز و انسولین خون را مدیریت و به کاهش استرس اکسیداتیو نیز کمک کند.

دمنوش زنجبیل و کاهش قند خون ناشتا

چای زنجبیل بهترین دمنوش گیاهی برای درمان دیابت است. تحقیقات نشان داده که مصرف این دمنوش می‌تواند قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. همچنین، یک پژوهش، که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان داده است که مصرف دمنوش زنجبیل برای سه ماه می‌تواند گلیسمی را در افراد مبتلا به دیابت کنترل کند.

بهترین دمنوش برای دیابت:‌ چای سرخ

نتایج آزمایشگاهی نشان داده است که دمنوش چای سرخ می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. کاهش وزن نقش مهمی را در کمک به افرادی بازی می‌کند که در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند و از ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز پیشگیری می‌کند. همچنین افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند می‌توانند قند خون خود را به کمک این نوشیدنی کنترل و از پیشرفت بیماری خود پیشگیری کنند.

گل سرخ را از آن جهت به‌عنوان دمنوش برای دیابت بالا معرفی می‌کنند که حاوی ماده‌ای به نام آسپالاتین است. این ماده می‌تواند عدم تعادل گلوکز را در خون بهبود دهد و به کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ کمک کند. همچنین، یک پژوهش دیگر نشان داده است افرادی که دمنوش چای سرخ می‌نوشند، کلسترول بد و تری گلیسیرید کمتری دارند.

دمنوش نعنا؛ خوش‌عطرترین دمنوش برای دیابتی‌ها

دمنوش نعنا را به‌عنوان بهترین دمنوش برای دیابت عصبی (بالا رفتن قند ناشی از استرس) می‌دانند. افزودن دمنوش نعنا به روتین روزمره می‌تواند آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. این دمنوش برای دیابت نوع ۱ و ۲ نیز مناسب است و می‌تواند به افرادی که دچار استرس ناشی از بیماری هستند، آرامش بدهد. استرس عامل مهمی در افزایش سطح قند خون است و در صورت افزایش بی‌رویه، کنترل آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل، کاهش استرس می‌تواند منجر به متعادل شدن مقادیر گلوکز در بدن شود.

دمنوش برای بیماران دیابتی

دمنوش گل ختمی (گل بامیه)

این دمنوش نه‌تنها حس تازگی به فرد می‌بخشد؛ بلکه می‌تواند دیابت را کنترل و سایر مشکلات ناشی از این بیماری را نیز برطرف کند. دمنوش ختمی می‌تواند سلامت قلب را تضمین کند. همان‌طور که می‌دانید، دیابتی‌ها بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری قلبی و سکته هستند. نوشیدن روزانه این دمنوش می‌تواند فشار خون را در دیابتی‌ها کم کند و ریسک ابتلای آن‌ها را به بیماری قلبی از بین ببرد.

سخن پایانی در مورد دمنوش برای دیابت

در این مطلب تلاش کردیم به معرفی چند دمنوش مناسب دیابتی‌ ها بپردازیم. فرقی ندارد شما کدام دمنوش را انتخاب و مصرف می‌کنید؛ همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوشیدنی خود را کاملاً بدون شکر مصرف کنید. همچنین، برای مصرف این دمنوش‌ها بهتر است با پزشک خود نیز مشورت کنید. چرا که اگرچه ممکن است یک دمنوش برای دیابت نوع ۲ مناسب باشد؛ اما ممکن است تحت برخی شرایط یا ابتلا به بیماری‌های دیگر، در بدن ایجاد تداخل کند.

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه قند خون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا