صفحه اصلی دیابت سن شروع دیابت چه زمانی است و چگونه آن را به تاخیر بیندازیم؟
سن شروع دیابت

سن شروع دیابت چه زمانی است و چگونه آن را به تاخیر بیندازیم؟

در گذشته دیابت نوع 2 در میان افراد بالغ شایع‌تر بود؛ اما امروزه با تغییر سبک زندگی و مواردی از قبیل رژیم غذایی نامناسب، افزایش ابتلا به چاقی و کم‌تحرکی، میزان ابتلا به این بیماری در نوجوانان و کودکان نیز افزایش یافته است. به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیش از ۳۴ میلیون نفر از افراد ساکن ایالات متحده آمریکا مبتلا به دیابت هستند که بالغ بر ۹۵ درصد این افراد دیابت نوع ۲ دارند.در متن پیش رو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که سن شروع دیابت چه زمانی است؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • سن شروع دیابت چه زمانی است؟
  • شیوع دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان چقدر است؟
  • چه عواملی احتمال ابتلای افراد بالغ را به دیابت نوع ۲ افزایش می‌دهد؟
  • چه عواملی احتمال ابتلای کودکان را به دیابت نوع ۲ افزایش می‌دهد؟
  • چگونه می توانیم سن شروع دیابت نوع ۲ را به تاخیر بیندازیم؟

سن شروع دیابت چه زمانی است؟

مطالعات در مورد سن شروع دیابت نشان داده است که بیشترین تعداد تشخیص دیابت نوع 2 در سنین ۴۵ تا ۶۴ سال بوده است. با این وجود، تشخیص دیابت نوع ۲ در سن کمتر از ۴۵ سال یا بالای ۶۴ سال نیز محتمل است.

شیوع دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان چقدر است؟

در سال ۲۰۱۸، CDC اعلام کرد که حدود ۲۰۰  هزار فرد زیر ۲۰ سال مبتلا به دیابت هستند که از این تعداد ۱۸۷ هزار نفر دیابت نوع 2 دارند. با این حال، مطالعات نشان داده است که در بازه سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تشخیص هر دو نوع دیابت نوع 1 و نوع 2 به طرز محسوسی در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال افزایش یافته است. در گذشته دیابت نوع 2 بیشتر در افراد بالغ مشاهده می‌شد و دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع بود؛ اما امروزه تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۲ در کودکان رو به افزایش است. محققان بر این عقیده هستند که دیابت نوع ۱ به دلیل یک واکنش خودایمنی در بدن ایجاد می‌شود. این در حالی است که دیابت نوع 2 علاوه بر مسائل ژنتیکی با عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز مربوط است. در سال ۲۰۱۲، دانشمندان  طی مطالعه‌ای به این نتیجه رسیدند که سن شروع دیابت در سنین کمتر از ۲۰ سال رو به افزایش است. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که این عدد می‌تواند تا قبل از سال ۲۰۵۰ به ۴۹ درصد برسد.

عوامل خطر برای دیابت نوع 2 چیست؟ 

چه عواملی احتمال ابتلای افراد بالغ را به دیابت نوع ۲ افزایش می‌دهد؟

دیابت نوع ۲ با عوامل مختلفی از جمله سبک زندگی و بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط است. برخی از این عوامل قابل تغییر نیستند؛ اما برخی دیگر از جمله سبک زندگی قابل اصلاح‌اند. از جمله ریسک فاکتورهای غیرقابل تغییر مرتبط با دیابت نوع ۲ می‌توان به سن اشاره کرد. افراد بالغ بالای ۴۵ سال بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

عوامل ژنتیکی یکی دیگر از ریسک فاکتورهای غیر قابل تغییر هستند. افرادی که سابقه خانوادگی مثبت برای دیابت نوع 2 دارند بیشتر از سایرین احتمال دارد که روزی به این بیماری دچار شوند.

بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط

برخی بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند. در صورتی که هر یک از این شرایط را داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که در آینده به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید. از جمله بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری‌های عروقی
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای تری‌گلیسیرید خون
  • سطح پایین HDL یا کلسترول خوب
  • سابقه ابتلا به دیابت بارداری یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیشتر از 4 کیلوگرم
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • افسردگی
  • پره‌دیابت

فرد مبتلا به پیش‌دیابت یا همان پره‌دیابت بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ است. در صورت ابتلا به پره دیابت سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است؛ اما آن‌قدر بالا نیست که به آن دیابت اطلاق شود. با این حال، همه افراد مبتلا به پیش‌دیابت به دیابت نوع ۲ مبتلا نمی‌شوند و انجام دادن کارهایی که به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند می‌تواند از پیشرفت پره‌دیابت به سمت دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. بنابراین، در صورتی که شما مبتلا به پیش‌دیابت هستید، کارهای بسیار زیادی هست که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها از ابتلای خودتان به دیابت نوع 2 پیشگیری کنید.

پنج عوامل خطر دیابت و بیماری‌های قلبی که لازم است آن‌ها را بشناسید

عوامل مرتبط با سبک زندگی

کم‌تحرکی یکی از عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند احتمال ابتلای شما را به دیابت نوع دو افزایش دهد. علاوه بر این، رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری‌شده و قند بالا که سطح کالری بالایی دارد نیز می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. همه این موارد در کنار هم می‌تواند منجر به بروز چاقی شود که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

دیابت از کی شروع می‌ شود

چه عواملی احتمال ابتلای کودکان را به دیابت نوع ۲ افزایش می دهد؟

در مقاله سن شروع دیابت باید گفت عوامل زیر احتمال ابتلای افراد زیر ۱۸ سال را به دیابت افزایش می دهند. بنابراین، در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر خوب است که برای غربالگری دیابت اقدام کنید:

  • BMI بالای صدک 85 درصد برحسب سن و جنس
  • داشتن یکی از علائم احتمالی دیابت نوع ۲ مثل آکانتوزیس نیگریکانس
  • داشتن برخی بیماری‌های مرتبط مثل فشار خون بالا
  • داشتن یک فرد نزدیک مبتلا به دیابت نوع ۲ در خانواده
  • سابقه دیابت بارداری در مادر

چگونه می توانیم سن شروع دیابت نوع ۲ را به تاخیر بیندازیم؟

فراموش نکنید حتی بعد از تشخیص پره‌دیابت یا پیش‌دیابت هم شما می‌توانید ابتلا به دیابت نوع ۲ را به تاخیر بیندازید. انجام منظم ورزش و کاهش وزن تا ۷ درصد وزن بدن از جمله عواملی هستند که می توانند احتمال بروز دیابت نوع دو را تا ۵۸ درصد کاهش دهند.

علاوه بر این، برخی دیگر از افراد ممکن است از مصرف داروهای دیابت برای پیشگیری از بروز دیابت نوع 2 سود ببرند. با این حال، لازم است که در این باره با پزشک خود مشورت کنید. فراموش نکنید که پیشگیری از دیابت قطعی نیست؛ شما علی‌رغم انجام تمام مراقبت‌ها ممکن است همچنان به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید. با این حال، انجام موارد نامبرده می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض دیابت کمک بکند.

تاثیر نوشابه بر دیابت، معایب و مزایای نوشابه رژیمی

جمع‌بندی درباره سن شروع دیابت

در گذشته احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 در میان کودکان و نوجوانان بیشتر محتمل بود و دیابت نوع ۲ در افراد بالغ. علی‌رغم اینکه دیابت نوع 1 همچنان در سنین زیر ۲۰ سال شایع تر است؛ اما شیوع دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. محققان عقیده دارند که عوامل مرتبط با سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و کم‌تحرکی در این مسئله تاثیرگذار هستند. با وجود این، افراد بالای ۴۵ سال همچنان بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

آیا رژیم گیاهخواری می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا