صفحه اصلی دیابت آیا رژیم گیاهخواری می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند؟
گیاه خواری و دیابت

آیا رژیم گیاهخواری می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند؟

بدیهی است که رژیم گیاه خواری درمان قطعی دیابت نیست. با این حال، رژیم گیاه خواری درمقایسه با رژیم غیرگیاه خواری دارای فواید زیادی برای مبتلایان به دیابت است. برای مثال، رژیم گیاه خواری می‌تواند به کنترل بهتر وزن بدن، کاهش ریسک برخی عوارض دیابت و نیز کاهش مقاومت به انسولین کمک کند. 

در متن پیش رو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا گیاه خواری و دیابت بر روی یکدیگر تاثیر دارند یا خیر.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • رژیم گیاهخواری چگونه به کنترل دیابت کمک می‌کند؟
  • درصورت ابتلا به دیابت چگونه تعادل را در رژیم گیاهخواری حفظ کنید؟

رژیم گیاهخواری چگونه به کنترل دیابت کمک می‌کند؟

رژیم‌های گیاهخواری همگی شبیه هم نیستند. برای مثال، در برخی رژیم‌های گیاهخواری، افراد مواد لبنی و تخم‌مرغ را هم از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند،؛ در حالی که برخی دیگر محدودیتی در مصرف مواد غذایی به دست‌آمده از حیوانات ندارند. فواید رژیم غذایی گیاهخواری بستگی به نوع رژیم غذایی انتخابی و غذاهای مصرفی است. 

رژیم غذایی گیاهخواری فواید زیر را در کنترل دیابت دارد:

داشتن وزن ایده‌آل

افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب می‌کنند، اغلب نسبت به سایر افراد کالری دریافتی کمتری دارند. این مسئله می‌تواند به مدیریت وزن بدن کمک کند. از این رو، افرادی که تحت رژیم غذایی گیاهخواری هستند، اغلب شاخص توده بدنی یا BMI کمتری دارند. داشتن یک وزن ایده‌آل به کنترل بهتر دیابت و پیشگیری از عوارض بیماری کمک می‌کند. 

تاثیر رژیم گیاهخواری بر دیابت
کنترل صحیح قند خون و کاهش مقاومت به انسولین

خوردن میوه‌ها و سبزیجات به کنترل بهتر قند خون و کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند. این مسئله سبب می‌شود که پاسخگویی به درمان دیابت تقویت و احتمال ابتلا به عوارض ناشی از بیماری کاهش یابد. با این حال، فراموش نکنید حتی رژیم غذایی گیاهخواری هم درصورتی که مقدار زیادی کربوهیدرات‌های ساده داشته باشد (مثل پاستا، نان و …) هم می‌تواند برای بیماران دیابتی خطرناک باشد. 

کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

رژیم غذایی وگان اغلب فاقد کلسترول و چربی‌های اشباع و سرشار از فیبر است. رژیم غذایی گیاهخواری کم‌چربی می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز فشار خون بالا را کاهش دهد. بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از عوارض شایع بیماری دیابت هستند. 

درصورت ابتلا به دیابت چگونه تعادل را در رژیم گیاهخواری حفظ کنید؟

رژیم غذایی گیاهخواری در مبتلایان به دیابت ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. از این جهت که رژیم گیاهخواری با حذف گوشت می‌تواند دریافت پروتئین را محدود کند. علی‌رغم این که ممکن است به نظر برسد که یک رژیم غذایی پرپروتئین و کم‌چربی در کنترل بیماری دیابت موثرتر است؛ با این حال، می‌توان علی‌رغم انتخاب یک رژیم غذایی گیاهخواری دیابت را کنترل و قند خون را در محدوده طبیعی حفظ کرد. 

معرفی انواع دمنوش برای افراد دیابتی

با رعایت نکات زیر در رژیم گیاهخواری، به کنترل بهتر دیابت کمک کنید:

به میزان کافی پروتئین دریافت کنید

در صورت ابتلا به دیابت، لازم است که به میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی دریافت کنید. پروتئین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، هضم غذا را کند می‌کند و از این رو، می‌تواند در کنترل قند خون موثر باشد. عموماً وقتی حرف از پروتئین زده می‌شود، ذهن به سمت غذاهای گوشتی می‌رود؛ اما فراموش نکنید که غذاهای گیاهی هم می‌توانند پایه پروتئینی داشته باشند. 

برای این که از طریق رژیم گیاهخواری بتوانید به میزان کافی پروتئین دریافت کنید، لازم است که در رژیم غذایی خود انواع مواد غذایی گیاهی را وارد کنید. از جمله مواد غذایی گیاهی غنی از پروتئین می‌توان به آجیل و برخی غلات از قبیل جو و بلغور اشاره کرد. گیاهخواران همچنین می‌توانند پروتئین موردنیازشان را از طریق ماست یا تخم‌مرغ دریافت کنند. 

نکته مهم این است که مطمئن شوید روزانه غذاهای متنوعی دریافت می‌کنید و مقدار پروتئین دریافتی‌تان را تحت کنترل داشته باشید. 

رژیم غذایی دیابت؛ مواد غذایی مناسب بیماران دیابتی

به میزان کافی چربی خوب دریافت کنید

برخی مطالعات نشان داده است که رژیم گیاهخواری در کاهش کلسترول یا چربی بد بدن موثر است. با این حال، رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند باعث کاهش سطح امگا-3 در بدن شود. این چربی در تخم‌مرغ و ماهی بیشتر یافت می‌شود. مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-3 برای سلامتی قلب و مغز ضروری هستند. 

درصورتی که ماهی و تخم‌مرغ را هم از رژیم غذایی‌تان حذف کرده باشید، ممکن است لازم باشد که جداگانه مکمل امگا-3 را دریافت کنید. 

رژیم غذایی برای دیابتی ها

مراقب میزان فیبر دریافتی باشید

رژیم غذایی گیاهخواری سرشار از فیبر است. مطالعات نشان داده است که افراد گیاهخوار متوسط بین 50 تا 100 درصد نسبت به سایرین فیبر بیشتری از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به کاهش کلسترول، کنترل صحیح قند خون و مدیریت بهتر بیماری دیابت کمک می‌کند. با این حال، پزشک معالج شما ممکن است در مواردی توصیه به کاهش فیبر دریافتی از طریق رژیم غذایی کند. 

گاستروپارزی یا فلج معده یکی از عوارض شایع بیماری دیابت است. در این بیماری به دنبال آسیب اعصاب دستگاه گوارش ناشی از ابتلا به بیماری دیابت، سرعت تخلیه مواد غذایی از معده به درون روده باریک کاهش می‌یابد. در این موارد پزشک ممکن است به شما توصیه کند که دریافت فیبر را در رژیم غذایی خود محدود کنید؛ به این دلیل که فیبر می‌تواند سرعت تخلیه مواد غذایی را در دستگاه گوارش کند کرده و منجر به تشدید علائم بیماری گاستروپارزی شود. 

 نکته پایانی در مورد گیاه خواری و دیابت

درصورتی که مبتلا به دیابت هستید و قصد دارید که یک رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب کنید، خوب است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید. او در صورت نیاز شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع می‌دهد تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. او به شما در تهیه یک برنامه غذایی مناسب و دریافت مقدار کافی کالری کمک خواهد کرد. 

درمان فشار خون بالا در افراد دیابتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا