صفحه اصلی سلامت عمومی چگونه با انجام آزمایش سرطان را به موقع تشخیص دهید؟
آزمایش های تشخیص سرطان

چگونه با انجام آزمایش سرطان را به موقع تشخیص دهید؟

آزمایش های مختلفی هستند که به تشخیص سرطان کمک می‌کنند؛ انجام روش‌های تصویربرداری از جمله ماموگرافی، کولونوسکوپی و بیوپسی مغز استخوان از جمله روش‌هایی هستند که به تشخیص و یا غربالگری سرطان‌ها کمک می‌کنند. انجام آزمایش خون هم در مواردی می‌تواند به منظور تشخیص زودرس سرطان مفید باشد. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با لیست آزمایش های تشخیص سرطان آشنا کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آزمایش هایی که ممکن است برای تشخیص سرطان درخواست شوند
  • نتایج حاصل از آزمایش های تشخیص سرطان چه معنایی دارند؟
  • آیا انجام آزمایش به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند؟

درصورتی که پزشک شما احتمال بدهد که شما به سرطان مبتلا هستید ممکن است برایتان بررسی‌های تکمیلی برای تایید تشخیص سرطان درخواست کند؛ انجام آزمایش خون، ادرار و نمونه‌گیری از محل احتمالی سرطان از جمله مواردی هستند که پزشک ممکن است درخواست کند. 

به جز سرطان خون، آزمایش خون نمی‌تواند به طور قطعی مشخص کند که شما مبتلا به سرطان هستید یا خیر؛ با این حال این آزمایش‌ها می‌توانند به پزشک شما سرنخ‌هایی بدهند که بفهمد در بدن شما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. علاوه بر این فراموش نکنید اگر پزشکتان آزمایش‌های خونی مربوط به ارزیابی سرطان را درخواست کند، لزوماً به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان هستید؛ آنچه مهم است نتیجه آزمایش است. 

داروخانه آنلاین چه مزایایی دارد؟

آزمایش هایی که ممکن است برای تشخیص سرطان درخواست شوند

نمونه‌هایی که از شما گرفته می‌شوند، به منظور ارزیابی‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند؛ این نمونه‌ها ممکن است سلول‌های سرطانی، پروتئین و یا سایر مواد تولیدشده توسط سلول‌های سرطانی را در خود داشته باشند. علاوه بر این آزمایش ممکن است به پزشکتان در ارزیابی عملکرد ارگان‌ها و عوارض احتمالی ابتلا به سرطان بر روی آن‌ها کمک کند. 

آزمایش تشخیص سرطان

شمارش کامل سلول‌ های خونی یا CBC

این آزمایش خون که به طور رایج درخواست می‌شود، تعداد انواع مختلف سلول‌های خونی را اندازه می‌گیرد. درصورتی که سطح برخی انواع سلول‌ها در این آزمایش خیلی بالا یا خیلی پایین باشد و یا برخی انواع غیرطبیعی سلول‌ها مشاهده شود، می‌تواند سرطان خون مطرح شود. در این صورت پزشک ممکن است برای تایید تشخیص بیوپسی یا نمونه‌ی مغز استخوان برایتان درخواست کند. 

پروتئین‌ های خون

آزمایش الکتروفورز سطح پروتئین‌های مختلف خون را اندازه‌گیری می‌کند. ایمونوگلبین‌ها آن دسته پروتئین‌هایی هستند که ممکن است در نوعی سرطان به نام مالتیپل میلوم افزایش پیدا کنند. در ادامه و به منظور تشخیص نهایی پزشک ممکن است بیوپسی مغز استخوان برایتان درخواست کند. 

MCH در آزمایش خون چه معنایی دارد؟

تومورمارکرها

یکی دیگر از آزمایش‌هایی که به منظور ارزیابی ابتلا به سرطان درخواست می‌شود، تومورمارکرهاست. تومورمارکرها موادی شیمیایی هستند که توسط سلول‌های سرطانی تولید شده و در آزمایش خون قابل اندازه‌گیری هستند. با این حال سطح تومورمارکرها ممکن است در شرایط غیرسرطانی هم افزایش یابند؛ این مسئله حساسیت این آزمایش را برای ارزیابی سرطان کم می‌کند. تنها در برخی شرایط محدود ممکن است انجام این آزمایش به منظور تشخیص قطعی ابتلا به سرطان کافی باشد. 

تومورمارکرها انواع مختلفی دارند؛ بالا رفتن سطح هر یک از آن‌ها، ممکن است علامتی از ابتلا به نوع یا انواع خاصی سرطان باشد. برای مثال PSA  برای ارزیابی ابتلا به سرطان پروستات، آنتی‌ژن سرطان 125 یا CA125 برای سرطان تخمدان، کلسی‌تونین برای سرطان تیروئید مدولاری، آلفا فتو پروتئین یا AFP برای سرطان کبد و گنادوتروپین کوریونیک انسانی یا HCGبرای سرطان بیضه یا تخمدان ممکن است درخواست شوند.

آزمایش سلول‌ های سرطانی در گردش

یکی دیگر از تست‌هایی که اخیراً به منظور بررسی ابتلا به سرطان درخواست می‌شود، اندازه‌گیری سلول‌هایی است که از منشا اصلی سرطان جدا شده و در جریان خون شناور هستند. این آزمایش توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به منظور غربالگری سرطان پروستات، سینه و کولورکتال تایید شده است. با این حال استفاده از آن در بالین چندان رایج نیست. 

نتایج حاصل از آزمایش های تشخیص سرطان چه معنایی دارند؟

در قدم اول لازم است دقت کنید که این آزمایش ها باید در شرایط استاندارد انجام شوند؛ عوامل مختلفی از قبیل شرایط زمینه‌ای شما و حتا غذایی که خورده‌اید، می‌توانند بر روی نتایج آزمایش تاثیرگذار باشند. 

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که شرایطی غیر از سرطان هم می‌توانند منجر به نتایج غیرطبیعی در آزمایش شوند. از سوی دیگر، علیرغم طبیعی بودن جواب آزمایش هم ممکن است مبتلا به سرطان باشید. 

پزشک جواب آزمایش را خوانده و به شما می‌گوید که جواب آزمایش نرمال است یا خیر؛ علاوه بر این پزشک ممکن است جواب آزمایش را با آزمایش‌های قبلی شما مقایسه کند. 

آزمایشگاه آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا انجام آزمایش به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند؟

انجام آزمایش خون و ادرار به پزشک شما سرنخ‌هایی می‌دهد که می‌تواند به تشخیص سرطان کمک کند؛ با این حال برای تایید نهایی ابتلا به سرطان، انجام آزمایش اغلب به تنهایی کافی نبوده و لازم است تست‌های تکمیلی به منظور تایید تشخیص آن انجام شود. یکی از این تست‌ها انجام بیوپسی یا گرفتن نمونه از بافت درگیر است. 

تشخیص سرطان

در برخی موارد تومورمارکرها به طور منظم چک می‌شوند تا پزشک بتواند روند درمان را پیگیری کند. تومورمارکرها به ویژه پس از تشخیص نهایی سرطان کمک‌کننده هستند. به این دلیل که به پزشک کمک می‌کنند بفهمد آیا سرطان به درمان پاسخ داده است یا خیر. 

در اغلب موارد پس از خاتمه درمان سرطان، انجام آزمایش، کمکی به تشخیص احتمال عود بیماری نمی‌کند. 

نکته پایانی آزمایش های تشخیص سرطان

راه‌های مختلفی به منظور بررسی احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد. انجام آزمایش خون و ادرار هم یکی از این راه‌هاست. درصورتی که هر گونه نگرانی از نظر علائم سرطان و یا احتمال ابتلا به آن دارید، لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید. 

هر آنچه لازم است درباره آزمایش‌ های چکاپ کامل بدن بدانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا