صفحه اصلی چاقی روش‌های پیشگیری از چاقی و اضافه وزن
پیشگیری از چاقی

روش‌های پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد در دنیا پیشگیری از چاقی است. چاقی یک وضعیت نسبتا شایع بوده که به دنبال افزایش درصد توده چربی بدن رخ می‌دهد. BMI یا شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ نشان‌دهنده چاقی است. در سده‌های اخیر چاقی به یک معضل اساسی در سلامت تبدیل شده و روش‌های بسیاری برای پیشگیری از چاقی ارائه شده است. در این مقاله از کلینیک غدد قصد داریم شما را با راه‌های پیشگیری از چاقی آشنا کنیم.

راه‌های پیشگیری از چاقی در کودکان

پیشگیری از چاقی از سنین کودکی آغاز می‌شود. مهم است که به کودک خود آموزش دهیم که وزنش را در محدوده طبیعی حفظ کند. راه‌های زیر می‌تواند در پیشگیری از چاقی کودک کمک‌کننده باشد:

در صورت امکان کودک شیر مادر بخورد

مطالعات نشان داده است کودکانی که شیر مادر می‌خورند کمتر در معرض چاقی هستند. هرچند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

 به اندازه وعده‌های غذایی کودک در حال رشد دقت کنید

بررسی‌ها بیان می‌کنند خردسالانی که در سن رشد هستند، لزوما نیاز به وعده‌های غذایی بزرگ‌تری ندارند. خردسالان از سن یک تا سه سالگی به ازای هر اینچ قد نیاز به ۴۰ کالری غذا دارند؛ بنابراین می‌توانید با محاسبه میزان کالری موردنیاز وعده غذایی کودک را تنظیم کنید.

کودک را با مواد غذایی سالم آشنا کنید

کودک را تشویق کنید تا از سنین پایین میوه و سبزیجات بخورد. هرچه سن کودکان بیشتر شود، بیشتر احتمال دارد که با اضافه کردن این نوع مواد غذایی به رژیم غذایی خود مخالفت کند.

 خانوادگی غذاهای سالم بخورید

تغییر عادات غذایی در خانواده به کودک اجازه می‌دهد تا از همان سنین پایین به خوردن غذاهای سالم عادت کند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا دنبال کردن عادت‌های غذایی سالم در سنین بالاتر برایشان راحت‌تر شود.

کودک را تشویق کنید که به آرامی ‌و تنها زمانی که گرسنه است غذا بخورد

 خوردن بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که وقتی گرسنه نیستید غذا بخورید. میزان اضافی غذا در بدن به چربی تبدیل می‌شود و درنهایت زمینه‌ساز چاقی می‌شود. فرزند خود را تشویق کنید که تنها وقتی که گرسنه است غذا بخورد و برای هضم بهتر غذا، لقمه‌های غذا را به آهستگی بجود.

 از مصرف غذاهای ناسالم در خانه خودداری کنید

اگر غذاهای ناسالم را به خانه بیاوریم، کودک بیشتر احتمال دارد که آن‌ها را بخورد. سعی کنید که یخچال خود را با غذاهای سالم پر کنید.

ورزش‌های هیجان‌انگیز برای پیشگیری از چاقی

 ورزش‌های هیجان‌انگیز انجام دهید

 سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیشنهاد می‌کند که کودکان و نوجوانان حداقل ۶۰ دقیقه روزانه ورزش کنند. ورزش‌های هیجان‌انگیز مثل بازی و یا باشگاه و فعالیت‌های بیرون از خانه مثل پارک رفتن می‌تواند مفید باشد.

 زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید

 کودک هر چه بیشتر پای تلویزیون بنشینند یا با موبایل بازی کند، کمتر فعالیت فیزیکی انجام می‌دهد و کیفیت خواب او پایین می‌آید. هر دوی این موارد می‌تواند زمینه‌ساز افزایش وزن شود.

 مطمئن شوید که کودک به اندازه کافی می‌خوابد

 مطالعات نشان داده است که هم کودکان و هم بالغینی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر در معرض چاقی هستند. از این رو لازم است که یک برنامه منظم برای خواب داشته باشید.

 در جریان غذاهایی که کودک بیرون از منزل می‌خورد باشید

 فرقی نمی‌کند در مدرسه همراه دوستان یا حین ورزش و بیرون از خانه کودک این فرصت را دارد که خارج از منزل و دور از چشم والدین غذاهای ناسالم بخورد. همیشه نمی‌توانید همراه کودک بوده و مراقب آنچه می‌خورد باشید؛ اما خوب است که در این زمینه از کودک خود سوال بپرسید.

 راه‌های پیشگیری از چاقی در بالغین

 بسیاری از نکاتی که در مورد کودکان گفته شد، درباره بالغین هم صدق می‌کند. نکته اصلی این است که رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت فیزیکی پایه‌های اصلی پیشگیری از چاقی هستند. نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

 چربی بد را با چربی خوب جایگزین کنید و کمتر غذاهای آماده بخورید

 مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای آماده که سرشار از چربی، قند و نمک هستند و می‌تواند باعث تحریک چاقی و اضافه وزن شوند.

 میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کند تا کالری دریافتی شما تنظیم و ریسک پرخوری و چاقی کم شود.

 میوه و سبزیجات برای پیشگیری از اضافه وزن

 به طور منظم فعالیت‌های هوازی انجام دهید

 انجام فعالیت‌های فیزیکی هوازی به صورت منظم برای حفظ وزن در محدوده طبیعی ضروری است. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کند که حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید در یک هفته انجام دهید.

 سطح اضطراب‌تان را در طول روز کم کنید

 اضطراب مشکلات زیادی برای بدن و ذهن ایجاد می‌کند. برخی مطالعات نشان داده که اضطراب بالا می‌تواند باعث شود که فرد وسوسه بیشتری به خوردن غذاهای با کالری بالا داشته باشد. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به چاقی شود.

 چرا پیشگیری از چاقی اهمیت دارد؟

 پیشگیری از چاقی نقش مهمی را در حفظ سلامت ایفا می‌کند. چاقی با انواع و اقسام بیماری‌های مزمن ارتباط دارد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندروم متابولیک
  • دیابت نوع دو
  • فشار خون بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • بیماری‌های قلبی
  • سکته مغزی
  • بیماری‌های کیسه صفرا
  • مشکلات مربوط به سلامت جنسی
  • کبد چرب غیر الکلی مشکلات روحی و روانی

بنابراین به نظر می‌رسد که با پیشگیری از چاقی و اصلاح سبک زندگی می‌توانید از بروز بیماری‌های نامبرده تا حد زیادی پیشگیری کنید.

کلام پایانی درباره مقاله پیشگیری از چاقی

یک وزن طبیعی برای داشتن وضعیت سلامتی خوب ضروری است. راه‌های پیشگیری از چاقی را به بخشی از زندگی روزمره تان تبدیل کنید. تغییر‌های کوچکی مثل خوردن مقدار بیشتری میوه و سبزیجات و رفتن به باشگاه به صورت هفتگی می‌تواند در پیشگیری از چاقی مفید باشد. در صورتی که می‌خواهید یک برنامه غذایی دقیق داشته باشید می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا