صفحه اصلی تیروئید کم‌ کاری تیروئید و کرونا | خطر کرونا در بیماران تیروئیدی
کرونا-و-کم-کاری-تیروئید

کم‌ کاری تیروئید و کرونا | خطر کرونا در بیماران تیروئیدی

بیماری ویروس کرونا (کووید 19)، بیماری ناشی از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2) به‌طور چشمگیری در سراسر جهان گسترش یافته و با میزان بالایی از مرگ‌ومیر همراه بوده است. نحوه بروز این بیماری از یک عفونت بدون علامت تا ذات‌الریه شدید ویروسی همراه با نارسایی حاد تنفسی، سپسیس و مرگ متغیر است.
سن بالاتر، جنسیت مرد و ابتلا به بیماری‌های متعدد به عنوان عوامل اصلی خطر برای دچار شدن به نوع شدیدتر این بیماری و پیامدهای بدتر آن است. مطالعات نشان می‌دهند که برخی بیماری‌های خاص با نتایج بدتری از ابتلا به ویروس کرونا همراه هستند. با این حال تاثیر کرونا بر بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید هنوز ناشناخته است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مبتلا به کم‌کاری تیروئید باشید ممکن است در این شرایط نگرانی زیادی در مورد ارتباط کم‌کاری تیروئید و کرونا داشته باشید. در ادامه به این موضوع با جزئیات بیشتری پرداخته‌ایم.

کم کاری تیروئید چیست؟

در مورد کرونا

قبل از پرداختن به موضوع کم‌کاری تیروئید و کرونا لازم است در مورد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یعنی کووید 19 اطلاعات بیشتری داشته باشید. کووید 19، بیماری جدیدی است که می‌تواند ریه‌ها و مجاری تنفسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری در اثر آلوده شدن به ویروس کرونا ایجاد می‌شود و علائم معمول آن عبارت‌اند از:

• درجه حرارت بالا: این بدان معنی است که شما احساس گرم شدن در قفسه سینه یا پشت خود را دارید.
  • سرفه جدید و مداوم: این به معنی سرفه زیاد بیش از یک ساعت یا 3 دوره سرفه یا بیشتر از آن در 24 ساعت است.
  • تغییر یا کاهش حس چشایی یا بویایی.

مانند دیگر ویروس‌ها، تصور می‌شود که ویروس کرونا از طریق قطرات موجود در سرفه یا عطسه فرد آلوده، منتشر می‌شود. همچنین احتمالا با تماس با سطوح و اشیاء آلوده نیز قابل‌گسترش است.

تیروئید و کرونا

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند؟

ویروس کرونا می‌تواند هرکسی را به‌شدت بیمار کند اما خطر آن برای برخی افراد بسیار بالاتر است. به افرادی که بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند در ادامه اشاره شده است. همان‌طور که در ارتباط با کم‌کاری تیروئید و کرونا مشاهده خواهید کرد افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در این فهرست قرار ندارند:

• کسانی که پیوند اعضا انجام داده‌اند.
  • افراد مبتلا به سرطان خون یا مغز استخوان.
  • کسانی که تحت شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی هستند.
  • افرادی که در حال انجام درمان‌های سرطانی هدفمند هستند که می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد.
  • کسانی که در حال انجام یک دوره پرتودرمانی شدید (رادیوتراپی رادیکال) برای سرطان ریه هستند.
  • افرادی که در 6 ماه گذشته پیوند مغز استخوان یا سلول بنیادی داشته‌اند، یا هنوز داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که به بیماری شدید ریوی مثل فیبروز کیستیک یا آسم شدید مبتلا هستند.
  • به بیماری‌ای مبتلا هستند که خطر عفونت در آن‌ها زیاد است (مانند بیماری کم‌خونی داسی شکل).
  • افرادی که دارویی مصرف می‌کنند که احتمال ابتلا به ویروس را بسیار بیشتر می‌کند (مانند دوزهای بالای استروئیدها یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی).
  • کسانی که بیماری قلبی جدی دارند و باردار هستند.
  • افرادی که طحال آن‌ها مشکل دارد یا طحالشان برداشته شده است.
  • بزرگسالانی که مبتلا به سندرم داون هستند.
  • بزرگسالانی که دیالیز می‌کنند یا به یک بیماری طولانی مدت و شدید کلیوی دچار هستند.
  • افرادی که بر اساس قضاوت‌های بالینی به عنوان افراد آسیب‌پذیر شناخته شده‌اند.

از سوی دیگر برخی افراد در معرض خطر متوسط ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند که به این افراد در ادامه اشاره شده است.

• افرادی که 70 سال یا بیشتر سن دارند.
  • افرادی که به یک بیماری ریوی مبتلا هستند که شدید نیست.
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی مثل نارسایی قلبی
  • فراد باردار
  • بیماران دیابتی
  • کسانی که بسیار چاق هستند (BMI 40 یا بالاتر)
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه
  • افرادی که دارویی مصرف می‌کنند که بر سیستم ایمنی آن‌ها تاثیر می‌گذارد (مانند دوز پایین استروئیدها)
  • افراد مبتلا به بیماری کبدی مثل هپاتیت
  • افراد مبتلا به بیماری‌های موثر بر مغز یا اعصاب (مانند بیماری پارکینسون، بیماری نورون حرکتی، مولتیپل اسکلروزیس یا فلج مغزی)

آیا افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید بیشتر کرونا می‌گیرند؟

کرونا یک ویروس جدید است، بنابراین اطلاعات کمی در مورد چگونگی تاثیر آن بر افراد مبتلا به اختلالات تیروئید ازجمله کم‌کاری تیروئید داریم. با این حال، نتایج مطالعات هنوز نشان نداده‌اند که بیماری تیروئید ازجمله کم‌کاری تیروئید با افزایش خطر عفونت‌های ویروسی به‌طورکلی ارتباط داشته باشد و همچنین هیچ ارتباطی بین بیماری تیروئید ازجمله کم‌کاری تیروئید و شدت عفونت ویروسی وجود ندارد.

بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا داشتن تیروئیدیت هاشیموتو به عنوان یک بیماری تیروئید خود ایمنی و علت اصلی کم‌کاری تیروئید، به معنای نقص ایمنی است یا خیر. می‌توانیم تایید کنیم که این‌گونه نیست. بخشی از سیستم ایمنی بدن که مسئول شرایط خود ایمنی تیروئید است، جدا از سیستم ایمنی بدن است که مسئول مبارزه با عفونت‌های ویروسی مانند کووید 19 است. بیمارانی که به عنوان افرادی با سیستم ایمنی ضعیف طبقه‌بندی می‌شوند معمولا کسانی هستند که بیماری‌هایی مانند لوسمیا، HIV و ایدز دارند یا از داروهایی مانند استروئیدهای با دوز بالا، داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی برای آرتریت روماتوئید یا مولتیپل اسکلروزیس استفاده می‌کنند یا تحت شیمی‌درمانی سرطان هستند یا پیوند اعضا را تجربه کرده‌اند.

کرونا-و-دیابت

آیا خطر کرونا در بیماری کم‌کاری تیروئید درمان نشده بیشتر است؟

بیماری تیروئید اکثر بیماران به خوبی کنترل می‌شود یعنی سطح هورمون تیروئید آن‌ها ثابت می‌ماند و آن‌ها نیز احساس بهتری دارند. با این حال، عملکرد تیروئید برخی از افراد ضعیف است، به این معنی که سطح عملکرد تیروئید آن‌ها نوسان دارد. در این شرایط، بدن این افراد هنوز به تعادل هورمونی نرسیده است و هنوز هم علائمی را تجربه می‌کنند. در این وضعیت، پزشک ممکن است دوز لووتیروکسین را تنظیم کند تا فرد احساس بهبودی پیدا کند.با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که افراد مبتلا به بیماری تیروئید «کنترل نشده» به‌احتمال‌زیاد به عفونت‌های ویروسی مبتلا شوند.

با این حال، در ارتباط با کم‌کاری تیروئید و کرونا، ممکن است بیماران مبتلا به بیماری تیروئید «کنترل نشده» (این‌ها افرادی هستند که به تازگی دارو را شروع کرده‌اند یا داروهای تیروئیدی خود را طبق دستورالعمل مصرف نمی‌کنند) در معرض خطر بیشتری از عوارض ناشی از هرگونه عفونت قرار داشته باشند. این امر خصوصا در مورد کسانی که تیروئید بیش‌ فعال دارند بیشتر دیده خواهد شد. به همین دلیل، اکیدا به بیماران مبتلا به بیماری تیروئید توصیه می‌شود که داروهای تیروئید خود را مصرف کنند تا این خطر را کاهش دهند.

چگونه افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید می‌توانند ایمنی خود در برابر کرونا را افزایش دهند؟

همان‌طور که مطرح شد مطالعات در مورد کم‌کاری تیروئید و کرونا، نشان‌دهنده خطر بالاتر ابتلا به کووید 19 در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید نبوده است. با این حال، در شرایطی که بیماری در حالت کنترل نشده است ممکن است.
عوارض ناشی از کووید 19 در فرد شدیدتر باشد. با انجام برخی راهکارها می‌توانید ایمنی خود را در برابر کرونا افزایش دهید:

• داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و غنی از سبزیجات و میوه
  • ورزش کردن منظم
  • خواب کافی
  • کاهش استرس به روش‌های سالم مثل پیاده‌روی یا تن آرامی

راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

• حداقل یک متر فاصله بین خود و دیگران داشته باشید.
  • در بیرون از خانه ماسک بزنید.
  • دستان خود را مکررا با آب و صابون بشویید. هنگامی‌که آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی‌کننده الکلی دست استفاده کنید.
  • سعی کنید صورت خود را لمس نکنید.
  • اگر حس می‌کنید ناخوش هستید از خانه خارج نشوید.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با آرنج بپوشانید، یا از دستمال استفاده کنید.

واکسن کرونا برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید بی‌خطر است؟

برای اثربخشی و خطرات واکسن کرونا، آزمایشات بالینی روی هزاران بیمار انجام شده و هیچ عارضه جانبی جدی‌ مشاهده نشده است. همانند سایر برنامه‌های واکسیناسیون، هیچ دلیلی وجود ندارد که فرد مبتلا به کم‌کاری تیروئید واکسن نزند. ازآنجاکه اختلالات تیروئید شایع است، مطمئنا آزمایشات بالینی بر روی واکسن کرونا شامل بیماران مبتلا به بیماری‌های تیروئید نیز بوده و هیچ‌گونه عوارض جانبی قابل‌توجهی در آن‌ها مشاهده نشده است.

همان‌طور که مطرح شد مطالعات در ارتباط با کم‌کاری تیروئید و کرونا هنوز به قدر کافی انجام نشده است. طبق نتایج افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا نیستند. اما ممکن است افرادی که بیماری تیروئیدشان در حالت کنترل نشده است عوارض شدیدتری از ویروس کرونا را تجربه کنند. راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنید تا از خود و از عزیزانتان مراقبت کنید.

داروهایی که در کم کاری تیروئید تجویز می ‌شود