صفحه اصلی دیابت اهمیت چکاپ دوره‌ ای بیماران دیابتی + مواردی که باید چک شود

اهمیت چکاپ دوره‌ ای بیماران دیابتی + مواردی که باید چک شود

آیا می‌دانید چکاپ بیماران دیابتی تا چه اندازه برای حفظ جان بیماران دیابتی اهمیت دارد؟ دیابت یک بیماری مزمن است که با میزان بیش از اندازه گلوکز خون (قند خون) شناخته می‌شود. افراد در سنین مختلف ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی ناسالم به این بیماری مبتلا شوند.
دیابت می‌تواند بر روی هر قسمت از بدن از چشم تا پا تاثیر بگذارد. اگرچه درمان دیابت امکان‌پذیر نیست اما می‌توان آن را کنترل کرد، که بخش مهمی از کنترل این بیماری، چکاپ دوره‌ای در بیماران دیابتی است. تا این افراد هرچه زودتر از بروز عوارض دیابت آگاه شوند و نسبت به درمان این عوارض اقدام کنند.

چرا چکاپ بیماران دیابتی مهم است؟

افراد مبتلا به دیابت که غذاهای سالم می‌خورند و فعالیت بدنی کافی دارند اغلب می‌توانند قند خون و علائم دیابت را به خوبی مدیریت کنند. با این حال، با این شرایط هنوز هم انجام چکاپ دوره‌ای در بیماران دیابتی ضروری است. این چکاپ‌ها به افراد مبتلا به دیابت فرصت می‌دهد که:

  • از پزشک خود سوال کنند؛
  • درباره دیابت و کارهایی که می‌توانند برای کنترل قند خون خود انجام دهند اطلاعات کسب کنند؛
  • مطمئن شوند که داروهای خود را به درستی مصرف می‌کنند.

در صورتی که بر شاخص‌های اصلی دیابت در افراد نظارت وجود داشته باشد، این بیماری می‌تواند به خوبی مدیریت شود. به همین دلیل به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که سالانه چکاپ دوره‌ای داشته باشند. تا هم بهتر بتوانند بیماری خود را مدیریت کنند و هم از عوارض بیماری مثل سکته مغزی، بیماری‌ قلبی عروقی و قطع عضو پیشگیری کنند.

چکاپ بیماران دیابتی شامل چه مواردی است؟

چکاپ بیماران دیابتی شامل 8 تست است که می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند در مورد سلامت خود اطمینان حاصل کنند. در ادامه به این تست‌ها با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

تست HbA1c

این آزمایش خون کلیدی ، میزان متوسط قند خون شما را در طی دو یا سه ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند که به پزشک کمک می‌کند از میزان کنترل قند خون شما مطلع شود. این آزمایش را لازم است هر سه یا 6 ماه انجام دهید. افراد مبتلا به دیابت باید مقدار هموگلوبین خود را به کمتر از 7 درصد برسانند که البته می‌تواند نتیجه مطلوب برای هر فرد متفاوت باشد و تشخیص آن بر عهده پزشک است.

چکاپ بیماران دیابتی

چکاپ فشار خون

دیابت احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد که این مسئله می‌تواند فرد را در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی قرار دهد.
به همین دلیل لازم است افراد مبتلا به دیابت، حداقل هر سه ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کنند تا فشار خون آن‌ها اندازه‌گیری شود.

در ادامه مقاله با سایر پارامترهایی که می‌بایست در چکاپ بیماران دیابتی بررسی شود؛ آشنا خواهیم شد.

تست کلسترول

با توجه به اینکه دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد انجام آزمایش خون برای بررسی کلسترول برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است. این آزمایش لازم است به صورت سالیانه انجام شود.

معاینه پا

طبق گزارش انجمن پزشکی اطفال آمریکا، نیمی از افراد مبتلا به دیابت، احساس پا و اندام تحتانی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌کند که حتما هر بار که فرد مبتلا به دیابت به پزشک مراجعه می‌کند پاهایش معاینه شود. پزشک رفلکس‌های پا و وجود پینه، عفونت، زخم و از دست دادن احساس را معاینه می‌کند. این معاینات حداقل سالی یک‌بار باید انجام شوند.

معاینه چشم

عوارض چشمی دیابت معمولا به تدریج ایجاد می‌شوند. در ابتدا ممکن است علائم قابل توجه یا اختلال بینایی وجود نداشته باشد اما اگر سطح قند خون برای مدتی طولانی افزایش یابد می‌تواند به چشم آسیب برساند. به همین دلیل لازم است افراد مبتلا به دیابت، سالانه حداقل یک یا دو بار برای انجام معاینه چشم به چشم‌پزشک مراجعه کنند.

معاینه چشم یکی از موارد مهمی است که می‌بایست در چکاپ بیماران دیابتی بررسی شود.

آزمایش کلیه

کلیه‌ها می‌توانند بر اثر افزایش قند خون آسیب ببینند. به همین دلیل لازم است از طریق آزمایش ادرار و خون، عملکرد کلیه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. این آزمایش سالی یک‌بار باید انجام شود و اگر کلیه آسیب‌دیده باشد هر سه ماه الزامی است.

معاینه دندانپزشکی

بیماری لثه، یک عارضه کمتر شناخته‌شده دیابت است. خطر ابتلا به التهاب لثه در افراد مبتلا به دیابت سه برابر افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند. هرچه سطح قند خون بیشتر باشد، احتمال التهاب لثه و در بعضی موارد از دست رفتن دندان بیشتر می‌شود. معاینه دندانپزشکی برای افراد مبتلا به دیابت الزامی است و باید حداقل سالی دو بار انجام شود.

چکاپ بیماران دیابتی : الکتروکاردیوگرام

از آنجایی که علائم بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت، معمولا غیر معمول و تشخیص آن‌ها دشوار است. بهتر است افرادی که سنشان بیشتر از 50 سال است سالیانه برای معاینات الکتروکاردیوگرام به پزشک مراجعه کنند، تا سلامت قلب آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

چکاپ بیماران دیابتی برای چه کسانی الزامی است؟

چکاپ دوره‌ای در همه بیماران دیابتی الزامی است تا دیابتی ها بتوانند از بروز عوارض بیماری پیشگیری کنند. در صورت بروز علائم عوارض نیز بتوانند به موقع برای درمان آن اقدام کنند. همچنین، لازم به ذکر است که میزان تکرار این چکاپ‌ها با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است و نیاز به تشخیص پزشک دارد.
در نهایت، لازم به ذکر است که در صورتی که افراد مبتلا به دیابت بتوانند سبک زندگی سالمی داشته باشند، تغذیه سالم و فعالیت بدنی را فراموش نکنند می‌توانند این بیماری را به خوبی مدیریت کنند. همان‌طور که مطرح شد یکی دیگر از نکاتی که برای کنترل دیابت مهم است چکاپ دوره‌ای در بیماران دیابتی است که می‌تواند برای مدیریت بیماری بسیار موثر باشد.

چرا دیابت نیاز به درمان دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا