صفحه اصلی زنان فیبروم رحم چیست؟علت،علائم و روش های درمان آن
فیبروم رحم چیست

فیبروم رحم چیست؟علت،علائم و روش های درمان آن

شاید تاکنون نام فیبروم رحم را شنیده باشید و این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که فیبروم رحم چیست و به چه دلایلی ایجاد می‌شود. فیبروم رحم که با نام میوما شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در میان بانوان است. این بیماری با نام علمی fibromas یا Uterine Fibroids، گاهی به‌عنوان لیومیوما نیز معرفی می‌شود.
برای اینکه بدانیم فیبروم رحم چه شکلیه باید به‌طور کامل آن را بشناسیم. میوما توده‌ای خوش‌خیم محسوب می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان این عارضه را در دسته سرطان قرارداد. این توده در داخل و خارج رحم ایجاد می‌شود و احتمال بروز سرطان را نیز افزایش نمی‌دهد. در موارد بسیار کمی این عارضه می‌تواند از وضعیت خوش‌خیم خارج شده و بدخیم شود. این موارد به‌ندرت اتفاق می‌افتند و نمی‌توان گفت همیشگی هستند.
حال شاید بپرسید فیبروم در رحم چیست؟ و یا فیبروم خارج از رحم چیست؟ این توده قابلیت رشد به دو صورت را دارد؛ اول اینکه می‌تواند در دیواره‌های داخلی رحم رشد کند (فیبروم داخلی)، دوم اینکه می‌تواند در دیواره‌های خارجی رحم رشد کند (فیبروم خارجی). فیبروم خارج از دیواره‌های رحم بر اندام‌هایی مانند معده، روده، مثانه و دیگر اعضای این ناحیه تأثیر می‌گذارد. به‌طورمعمول افراد بسیاری از وجود این بیماری تا مدت‌ها باخبر نمی‌شوند؛ زیرا شرایط حاد و عوارض زیادی را بروز نمی‌دهد.
در برخی موارد و به‌ندرت با بزرگ شدن این توده رحم بزرگ می‌شود. در چنین شرایطی در ناحیه شکم‌درد ایجاد می‌شود و در دوره پریودی خون‌ریزی شدت پیدا می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که در ادامه مبحث بیماری فیبرم رحم چیست بدانید که این بیماری بیشتر در دوره باروری بروز پیدا می‌کند. این بیماری به‌طورمعمول به درمان خاصی نیاز ندارد؛ مگر اینکه توده بیش‌ازحد بزرگ شده باشد و عوارض و علائم شدیدی را ایجاد نماید.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: کبد چرب در بارداری

_____________________________________________________________________

انواع فیبروم رحم

به‌طورکلی انواع این بیماری در سه دسته قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌های میوما محسوب می‌شود که شامل موارد زیر است:

فیبروم‌ های اینترامورال

معمولاً دیواره داخلی رحم را با نام مورال می‌شناسند. شاید جالب باشد که بدانید این دیواره از جنس عضله است. تمام فیبروم‌هایی که در ناحیه رحم بروز پیدا می‌کنند، در ابتدا از ناحیه دیواره داخلی رشد خود را آغاز می‌کنند. سپس با توجه ‌به شیوه تکاملی که دارند، قادر هستند تا به دیگر بخش‌های رحم سرایت پیدا کنند.

فیبروم‌ های اینترامورال

فیبروم ‌های ساب موکوزال

اگر بپرسید شایع‌ترین نوع فیبروم رحم چیست، باید بیان نمود که فیبروم ساب سروزال از متداول‌ترین نوع میوما است. همان‌طور که اشاره شد این توده‌ها در دیواره‌های خارجی رحم رشد خود را دوباره شروع می‌کنند. روند سرایت و پیشرفت این توده‌ها تا ناحیه لگن نیز می‌تواند ادامه پیدا ‌کند.

فیبروم ‌های ساب سروزال

نوع دیگر میوما، فیبروم‌هایی هستند که در لایه میانی عضله یا میومتری رحم بروز پیدا می‌کنند. فیبروم‌های ساب سروزال به فیبروم زیر مخاطی نیز شهرت دارند. این عارضه شایع نیست و افراد بسیار کمی به آن مبتلا می‌شوند. محل رشد این توده‌ها در بخش داخلی رحم است و به نواحی خارجی ارتباطی ندارند. این فیبروم در سه درجه بروز پیدا می‌کند. درجات فیبروم ساب سروزال شامل درجه صفر، درجه‌یک و درجه‌دو می‌شود. درجه‌بندی این عارضه برخلاف دیگر عارضه‌ها برعکس است؛ یعنی درجه‌دو شدت کمتری نسبت به فیبروم ساب سروزال درجه صفر دارد.
چنانچه فیبروم ساب سروزال درجه 2 باشد، رحم را زیاد درگیر نمی‌کند. درواقع بیشتر در بخش میانی زهدان رشد می‌کند. درصورتی‌که این بیماری از نوع درجه 1 باشد، حدود 50 تا 80 درصد داخل رحم رشد می‌کند؛ یعنی فضای زیادی از داخل رحم را درگیر می‌کند. از سوی دیگر فیبروم ساب سروزال درجه صفر موجب اشغال تمام نواحی داخلی رحم شده و آن را مسدود می‌کند.

علائم فیبروم رحمی

حال که می‌دانید فیبروم رحم چیست حتماً کنجکاو هستید تا بدانید نشانه ‌های فیبروم رحم چه هستند؟ در ابتدا اشاره شد که معمولاً این بیماری علائمی را به همراه ندارد. در بیشتر مواقع، علائم فیبروم بدخیم رحم زمانی که توده رشد بیشتری پیدا می‌کند، بروز می‌کنند. ازجمله علائم این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• نشانه های کم خونی
  • ایجاد درد در پاها
  • درد در ناحیه کمر و پشت
  • احساس درد در هنگام مقاربت
  • خون‌ریزی شدید در دوره قاعدگی
  • احساس درد و فشار در بخش لگن
  • ترشح واژن در صورت ایجاد عفونت
  • طولانی و سخت شدن دوره پریودی
  • عفونت ادراری در صورت عفونت رحم
  • ایجاد تورم در ناحیه شکم و زیر شکم
  • بروز اختلال در حرکت روده و ایجاد یبوست

عوارض فیبروم رحم

هر بیماری با خود عوارضی را به همراه دارد. این بیماری نیز بر اساس محل رشد و اندازه‌ای که دارد، شامل عوارضی می‌شود. البته باید بدانید که فیبروم رحم عوارض زیادی به همراه ندارد و بیشتر آن‌ها در شرایط حاد بروز پیدا می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید عوارض فیبروم رحم چیست، باید بگوییم که دردهای شدید، خون‌ریزی زیاد در قاعدگی، تورم و عفونت ناحیه تناسلی ازجمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

عوارض فیبروم رحم

خطرات فیبروم رحم

در برخی مواقع وجود فیبروم در رحم ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

1. ناباروری: ناتوانی در بارداری ممکن است برای خانم‌هایی ایجاد شود که فیبروم‌های بزرگی دارند. میوما می‌تواند مانع از اتصال تخمک بارور به اسپرم و یا لایه‌های مخاطی رحم شود. همچنین ممکن است لوله‌های فالوپ را نیز مسدود کند.
  2. مشکلات بارداری: چنانچه در دوره بارداری فیبروم رحم ایجاد شود، مشکلاتی برای رشد جنین ایجاد کرده و یا موجب سخت شدن زایمان می‌شود. در برخی مواقع دردهای شکمی باعث زایمان زودرس می‌شود. همچنین انسداد واژن و در موارد بسیار نادری سقط‌جنین نیز اتفاق می‌افتد.

علت ایجاد فیبروم رحم

پس از بررسی این سؤال که فیبروم رحم چیست، لازم است این موضوع را بررسی کنیم که چرا فیبروم رحم ایجاد می ‌شود؟ و علت فیبروم رحم چیست؟ این عارضه به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. ژنتیک، بارداری، عوامل رشد و ماتریکس خارج سلولی (ماده‌ای که موجب چسبیدن سلول‌ها می‌شود) ازجمله علل ایجاد فیبروم رحم هستند.
لازم به ذکر است که سطح استروژن هم در رشد این توده‌ها مؤثر است. هرچه سطح استروژن بالاتر باشد، تورم توده‌ها بیشتر می‌شود. در مقابل هرچه سطح استروژن پایین‌تر باشد، توده میوما کوچک‌تر می‌شود.

تشخیص فیبروم رحم

جهت تشخیص این عارضه از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند و متداول‌ترین آن‌ها سونوگرافی است. انجام تست‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری تکمیلی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، هیستروسونوگرافی یا سونوگرافی هیستوگرام، هیستروسالپینگوتراپی یا عکس رنگی رحم و هیستروسکوپی) از دیگر روش‌های تشخیص فیبروم رحم هستند.

درمان فیبروم رحم

پس از کسب اطلاعات در مورد روش‌های ایجاد این توده، حتماً این سؤال را می‌پرسید که شیوه درمان فیبروم رحم چیست و چگونه انجام می‌شود. روش درمان فیبروم رحم با استفاده از دارو یا عمل جراحی انجام می‌شود. برخی داروها قادر به کاهش خون‌ریزی و درد هستند و برخی می‌توانند سایز توده‌ها را کاهش دهند. چنانچه این بیماری با دارو رفع نگردد، مجبور به عمل جراحی هستید.

درمان فیبروم رحم

پیشگیری از بیماری فیبروم رحم

جهت جلوگیری از بروز فیبروم بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

• ورزش کردن
  • کاهش فشارخون
  • مصرف ویتامین D
  • عدم مصرف دخانیات
  • کاهش وزن در صورت چاقی
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم
  • ایجاد تعادل در سطح استروژن

چه کسانی به فیبروم رحم مبتلا می‌ شوند؟

احتمال ابتلا به این بیماری برای برخی از افراد بیشتر است. خانم‌های باردار، کسانی که سابقه‌ی فیبروم در خانواده خود دارند، زنان بالای 30 سال و خانم‌هایی که یائسه شده‌اند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. همچنین افرادی که اضافه‌وزن دارند نیز احتمال بروز این بیماری در آن‌ها وجود دارد.
برای تشخیص و درمان توده‌های داخل و خارج رحمی فیبروم می‌توانید به کلینیک دیابت و غدد مراجعه کنید. در این مجموعه معتبر، پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی به‌روز و مجهز به شما کمک می‌کنند تا درمان راحت و بی‌دردسری را تجربه کنید.