صفحه اصلی غدد کیست بارتولین چیست و چه علائمی دارد؟روش درمان کیست بارتولین
کیست بارتولین چیست؟

کیست بارتولین چیست و چه علائمی دارد؟روش درمان کیست بارتولین

این کیست یک بیماری متداول در ناحیه دهانه واژن است که اغلب در زنان رخ می‌ دهد. در واقع برای پاسخ به این سؤال که کیست بارتولین چیست می توان گفت که این بیماری به دلیل عدم تخلیه غدد بارتولن در ناحیه دهانه واژن ایجاد می ‌شود. این غدد مسئول ترشح مایع برای روان شدن واژن هستند و اگر در ناحیه دهانه واژن مسدود شوند، مایع به داخل غده برگشته و کیست بارتولن را تشکیل می‌ دهد. روش درمان کیست بارتولن در افراد مختلف متناسب با شدت بیماری متفاوت است.

________________________________________________________________

حتما بخوانید: علائم بیماری فیبروز سیستیک

________________________________________________________________

علائم ظاهری کیست بارتولن

در صورتی که توده بزرگ شود، می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

• تب یا تب و لرز
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • ناراحتی و درد هنگام راه رفتن یا نشستن
  • حضور یک توده حساس و دردناک در نزدیکی دهانه واژن

علت کیست غده بارتولن در زنان

علت وجود کیست بارتولن و بسته شدن راه تخلیه آن به صورت قطعی مشخص نیست؛ اما بر اساس نظریه پزشکان، عواملی مانند عفونت ‌های زیاد در واژن، ترشحات غلیظ و تورم، می ‌توانند باعث بسته شدن مجاری بارتولن شده و در نتیجه به بروز کیست منجر شوند.

علت کیست غده بارتولن در زنان

عوارض کیست بارتولن چیست؟

یکی از اثرات جانبی مهم این بیماری، آبسه (تورم) است که معمولاً در صورت عفونت کیست رخ می ‌دهد. در اکثر موارد، این کیست به راحتی و با درمان ‌های مناسب بهبود می یابد، اما اگر به آن توجه نشود، احتمال ابتلا به آبسه افزایش یافته و درد شدیدی خواهد داشت.

عوامل بروز کیست بارتولن

بسیاری از عوامل می‌ توانند در بروز این بیماری مشارکت داشته باشند. ترشح زیاد مایع توسط غدد بارتولین، انسداد دهانه این غدد که می ‌تواند به دلیل عفونت‌ های باکتریایی یا ترشحات چربی اتفاق بیفتد، برخی از این عوامل هستند. همچنین، ترمیم زخم ‌ها یا شکاف ‌های ناحیه دهانه واژن و ترمیم نامناسب بعد از زایمان یا جراحی ناحیه دهانه واژن، نیز در این زمینه تأثیر گذارند. علاوه بر این، خشکی، فشار و تحریک مکرر ناحیه دهانه واژن نیز می‌ توانند دلیل بروز کیست غده بارتولین باشند.

عوامل بروز کیست بارتولن

خطرات کیست های بارتولین

این کیست‌ ها معمولاً با تورم در نزدیکی دهانه واژن همراه هستند و در صورت عفونت می ‌توانند علائم ناراحت‌کننده‌ ای ایجاد کنند. اگر به درستی درمان نشوند، می ‌تواند به مشکلات جدی ‌تری منجر شده و حتی نیاز به جراحی پیدا کنند.

کیست بارتولن کجاست؟

این غدد در هر دو طرف دهانه واژن قرار دارند و اگر دچار انسداد شوند، می ‌تواند به ایجاد یک توده یا کیست در نزدیکی این نواحی منجر شود.

کیست بارتولن در بارداری

در دوره بارداری، به وجود آمدن این کیست یکی از مشکلاتی است که ممکن است زنان با آن مواجه شوند. فشار بارداری بر دهانه واژن و تغییرات هورمونی در این دوره می تواند منجر به افزایش ترشح مایع از غدد بارتولین شده و باعث انسداد و تشدید کیست شود.

کیست بارتولن در دختران مجرد

بیماری بارتولین ممکن است در دختران مجرد و در زنان رخ دهد. در افراد مجرد، تغییرات هورمونی، فشار جنسی و یا ترشحات بیش از حد می تواند عاملی برای بروز این کیست ‌ها باشد. درمان این بیماری در دختران مجرد عموماً با تجویز دارو ها یا در صورت لزوم جراحی انجام شده تا به بهبود علائم و جلوگیری از تشدید آن کمک کند.

راه‌ های تشخیص کیست بارتولن در زنان

تشخیص کیست در ناحیه واژن زنان معمولاً با معاینه پزشکی آغاز می ‌شود. پزشک با بررسی علائمی که بیمار ارائه می‌ دهد و انجام معاینه فیزیکی، می تواند به تشخیص نهایی برسد. برای ارزیابی بیشتر این توده، ممکن است پزشک از سونوگرافی یا MRI استفاده کند. همچنین، گاهی اوقات نمونه‌ برداری از مایع داخل کیست (آسپیراسیون) برای آزمایش ضروری است تا نوع عفونت و دیگر جزئیات مشخص شوند. در سنین بالاتر برای رد کردن تشخیص سرطان های واژن نمونه برداری از این کیست ها الزامی است.

راه‌های تشخیص کیست واژن در زنان

درمان کیست بارتولن

ممکن است این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که درمان کیست بارتولین چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که نوع درمان این عارضه بستگی به تشخیص پزشک دارد؛ اما برخی از انواع درمان کیست بارتولن شامل گزینه های زیر می شوند:

• حمام سیتز
  • جراحی (مارسون)
  • آنتی بیوتیک ها
  • لیزر دی اکسید کربن
  • مارسوپیالیزیشن

درمان کیست بارتولن به وسیله حمام سیتز

حمام سیتز (Sitz bath) یک روش خانگی و طبیعی است که می‌ تواند به تسکین علائم و کاهش تورم در منطقه دهانه واژن کمک کند. برای اینکار، شما باید یک حوضچه یا وان حمام را با آب گرم پر کنید. سپس به مدت حداقل 15-20 دقیقه در این حوضچه بنشینید.
این فرآیند می‌ تواند به باز کردن منافذ غدد و کمک به تخلیه مایع مختلط با ترشحات چربی کمک کند. حمام سیتز، علائمی مانند درد و تورم را کاهش داده و برای کیست ‌های کوچک و بدون عفونت مناسب است.

درمان کیست بارتولن به وسیله حمام سیتز

جراحی برای درمان کیست بارتولن

جراحی برای درمان این بیماری یک روش پزشکی است که معمولاً در موارد شدید انجام می ‌شود. در این جراحی که به نام “مارسون” شناخته می شود، پزشک کیست را باز کرده، محتویات آن را تخلیه می ‌کند و سپس ناحیه مورد نظر را می بندد. این روش عمدتاً زمانی انجام می ‌شود که کیست به درمان های خانگی و دارویی پاسخ نمی دهد.

آنتی بیوتیک برای درمان کیست بارتولن

استفاده از این دارو ها معمولاً در مواردی که کیست عفونی شده باشد، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو ها به تثبیت و درمان عفونت باکتریایی کمک کرده و مدت زمان مصرف آن ها و نوع دارو به شدت عفونت بستگی دارد. در برخی موارد، استفاده از آنتی ‌بیوتیک‌ ها به تنهایی ممکن است کافی نباشد و در ترکیب با دیگر روش ‌های درمانی یا پس از جراحی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

لیزر دی اکسید کربن برای تخلیه کیست بارتولن

لیزر دی اکسید کربن یک روش درمانی پیشرفته است که برای تخلیه این کیست ها کاربرد دارد. در این روش، لیزر دی اکسید کربن به دقت بر روی کیست و ناحیه اطراف آن تابش داده شده و باعث تخریب بافت ‌های مختلف درگیر می‌ شود. این تکنیک به طور معمول با بیهوشی موضعی همراه بوده و به سرعت انجام می شود. یکی از مزایای این روش، کاهش خونریزی و احتمال عفونت بعد از درمان، است. استفاده از این روش به اینکه علت کیست بارتولین چیست و میزان شدت آن چقدر است، بستگی دارد.

مارسوپیالیزیشن برای درمان کیست بارتولن

مارسوپیالیزیشن یک روش جراحی است که برای درمان کیست بارتولن مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این روش، پزشک با برش و تخلیه مایع جمع شده در کیست، تورم را از بین می برد. از مزایای مارسوپیالیزیشن می توان به بهبود علائم سریع و کم بودن احتمال بازگشت کیست، اشاره کرد.

مارسوپیالیزیشن برای درمان کیست بارتولن

درمان کیست بارتولن با عسل

در مواردی که کیست کوچک و بدون عفونت باشد، استفاده از عسل می تواند گزینه مناسبی باشد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی و التیامی است که می ‌تواند به کاهش التهاب و عفونت در منطقه مبتلا کمک کند. برای انجام این روش، عسل طبیعی را به صورت نازک بر روی کیست بمالیده و بگذارید تا عسل جذب شود. سپس با آب گرم منطقه را تمیز کنید. با این حال، باید توجه داشت که این روش تاثیرات متفاوتی در افراد دارد و نتایج ممکن است متغیر باشند.

پیشگیری از ابتلا به کیست بارتولن

برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل، آگاهی از اینکه بارتولین چیست و اهمیت مراقبت و بهداشت ناحیه دهانه واژن توصیه می ‌شود. برخی نکات ضروری در این مورد به شرح زیر هستند:

• تمیز کردن ناحیه واژن پس از مقاربت جنسی
  • مراجعه به موقع به پزشک و آگاهی از اینکه کیست بارتولین چیست
  • استفاده از محافظت‌ کننده های مناسب و لوازم بهداشتی ملایم برای ناحیه دهانه واژن
  • حفظ بهداشت شخصی و استفاده منظم از صابون نرم و آب گرم برای تمیزی ناحیه واژن

مراقبت‌ های لازم بعد از عمل کیست بارتولن

درد و تورم در روز های اولیه پس از جراحی طبیعی است و برای رفع آن باید دارو های تجویز شده را به دقت مصرف کنید. همچنین مراقبت از ناحیه جراحی با تمیزی مناسب و تعویض باند های جراحی، بسیار مهم است. نیاز به استراحت و اجتناب از فعالیت های سنگین در دوران بهبودی، توصیه می شود. در صورت مشاهده علائم غیر عادی مانند تورم یا خروج مایعات غیر معمول، باید به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌ های لازم بعد از عمل کیست بارتولن

درمان نکردن کیست غده بارتولن

اگر کیست بارتولن بدون درمان باقی بماند، می ‌تواند رشد کرده و بزرگ تر شود. این امر منجر به ایجاد آبسه و التهابات در ناحیه واژن شده و با درد شدید همراه خواهد بود. همچنین تأخیر در درمان باعث می شود که نیاز به درمان ‌های پیچیده ‌تر و حتی جراحی داشته باشید.
به علاوه، کیست بارتولن در صورت عفونی شدن می ‌تواند به سایر نواحی انتقال یابد و عفونت ‌های دیگری را ایجاد کند؛ بنابراین، تشخیص و درمان به موقع کیست، به شدت توصیه می ‌شود تا از مشکلات بیشتر، پیشگیری شود.

عود کیست بارتولن بعد از عمل جراحی

در برخی موارد ممکن است پس از جراحی، مجددا دچار کیست بارتولن شوید. علل احتمالی عود کیست می ‌تواند شامل عدم تخلیه کامل کیست در جراحی اولیه توسط پزشک ، عفونت مجدد ناحیه، یا عواملی مانند تغییرات هورمونی و فشار بر ناحیه مورد نظر باشد.

ترکیدن کیست غده بارتولن

ترکیدن کیست یک روش غیرپزشکی و خطرناک است و توصیه نمی ‌شود. این عمل می تواند مایعات عفونی و باکتریایی داخل کیست را به نواحی اطراف منتقل کرده و عفونت‌ های شدیدی ایجاد کند. همچنین، ترکیدن کیست ممکن است منجر به تشکیل آبسه و بافت ‌های اضافی شود که عمل جراحی بعدی را پیچیده ‌تر می کند.

کیست بارتولن به خودی خود برطرف می شود؟

این بیماری نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارد و خود به خود از بین نمی رود. پیشنهاد می شود در صورت مشاهده اولین علائم، به پزشک مورد اعتماد مراجعه کرده تا به شما دستوراتی در مورد اینکه روش درمان کیست بارتولین چیست، ارائه دهد.

آیا کیست بارتولن مسری است؟

کیست بارتولن معمولاً مسری و خطرناک نیست، اما در برخی موارد می تواند ناراحتی ‌ها و عوارضی ایجاد کند. درد شدید، تب و ناراحتی هنگام مقاربت برخی از عوارض آن هستند. به هر حال با تشخیص و درمان به موقع و زود هنگام، این بیماری قابل مدیریت و درمان است و به عنوان یک مشکل جدی محسوب نمی ‌شود.

آیا کیست بارتولن مسری است

چه کسانی بیشتر در معرض کیست بارتولن قرار دارند؟

معمولا زنانی که دچار عفونت‌ های تناسلی مزمن مانند هرپس ژنیتال هستند و تغییرات هورمونی همچون بارداری و دوران قاعدگی را تجربه می کنند، در معرض کیست بارتولن قرار دارند.
علاوه بر این، ترشحات زیاد در ناحیه واژن، استفاده از دارو های خاص و عملیات جراحی در این ناحیه نیز می تواند دلیل به وجود آمدن کیست بارتولن باشد.

برای کیست غده بارتولن چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است به محض ظهور علائم اولیه نظیر درد، تورم، یا تغییرات در ناحیه واژن به پزشک مراجعه کنید تا درمان قطعی کیست بارتولن صورت گیرد. در شرایط خاصی مانند داشتن بیماری‌ های مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف، حتی در غیاب علائم قوی، مشورت با یک پزشک متخصص ضروری است. پزشک معتبر با استفاده از ابزار های مناسب تشخیص کیست بارتولن را ارائه داده و در صورت لزوم، تدابیر درمانی مناسبی انجام می ‌دهد.
به همین منظور ما به شما کلینیک دیابت و غدد را معرفی می کنیم. این مجموعه قوی با داشتن پزشکانی با تجربه و حرفه ای به صورت آنلاین بهترین مشاوره و خدمات را در اختیار شما قرار می دهند. شما می توانید در هر زمان و مکانی و با صرفه جویی در وقت و هزینه خود، به پزشکان متعهد و مجرب این کلینیک دسترسی داشته و پاسخ این سؤال که کیست بارتولین چیست را دریافت کنید.