صفحه اصلی پوکی استخوان چگونه از پوکی استخوان در کودکان پیشگیری کنیم؟
پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان

چگونه از پوکی استخوان در کودکان پیشگیری کنیم؟

 اغلب وقتی که پدر و مادر‌ها در مورد سلامتی فرزندشان حرف می‌زنند، به استخوان‌هایشان فکر نمی‌کنند. ساختن استخوان‌های سالم با داشتن یک سبک زندگی سالم و دریافت مواد مغذی مهم یک بخش بسیار ضروری در پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان است.

پوکی استخوان بیماری خاموشی است که در آن تراکم استخوان‌ها کاهش یافته و مستعد شکستگی می‌شوند. به پوکی استخوان «بیماری کودکی با نتایجی در بزرگسالی» گفته می‌شود. زیرا تراکم استخوان‌ها در کودکی نقش مهمی‌ را در سلامتی استخوان‌ها در آینده ایفا می‌کند.در متن پیش رو قصد داریم شما را با پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چرا دوران کودکی نقش مهمی ‌را در تکامل استخوان‌ها ایفا می‌کند؟
  • پوکی استخوان چیست؟ آیا پوکی استخوان بیماری سنین بالا نیست؟
  • چگونه به کودک خود کمک کنیم تا استخوان‌های سالم‌تری داشته باشد؟
  • آیا لازم است کودکان برای پیشگیری از پوکی استخوان مکمل کلسیم دریافت کنند؟
  • آیا انجام ورزش در کودکان به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند؟
  • چه کارهایی دیگری لازم است برای پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان انجام دهیم؟

 چرا دوران کودکی نقش مهمی ‌را در تکامل استخوان‌ها ایفا می‌کند؟

 استخوان‌ها اسکلت اصلی بدن را می‌سازند. استخوان حاوی یک بافت زنده است که به‌طور دائم در حال تغییر است. این بافت استخوانی دائم تجزیه شده و با بافت جدید جایگزین می‌شود. در اغلب افراد میزان بافت استخوانی در دهه ۲۰ زندگی به اوج خود می‌رسد. در این مرحله استخوان‌ها حداکثر قدرت و ‌تراکم خود را دارند. مطالعات نشان می‌دهد که حداکثر تراکم استخوانی در دختران در سن ۱۸ سالگی و در پسران در سن ۲۰ سالگی است. از این رو، به نظر می‌رسد که دوره جوانی بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری جهت سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان در آینده خواهد بود.

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه کار کنیم؟

پوکی استخوان چیست؟ آیا پوکی استخوان بیماری سنین بالا نیست؟

پوکی استخوان بیماری‌ای است که در آن استخوان‌ها شکننده شده و مستعد شکستگی می‌شوند. در صورت ابتلای فرد به پوکی استخوان، تراکم استخوان‌ها کاهش یافته و در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. انجام دادن کارهای ساده‌ای مثل سرفه یا خم شدن برای بستن بند کفش هم می‌تواند باعث شکستگی در مهره‌های ستون فقرات شود. علاوه بر این، استخوان‌های لگن، دنده‌ها و مچ دست نیز در معرض شکستگی هستند؛ استخوان‌هایی که می‌شکنند بسیار دردناک خواهند بوده و می‌توانند کیفیت زندگی فرد را مختل کنند.

فراموش نکنید که هیچ درمان قطعی‌ای برای بیماری پوکی استخوان وجود ندارد. علی‌رغم اینکه این بیماری در سنین بالا شایع‌تر است؛ اما در افراد جوان و میانسال نیز دیده شده است. کاهش ‌تراکم استخوان به دنبال یک سبک زندگی ناسالم نقش مهمی را در افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان ایفا می‌کنند.

پوکی استخوان در کودکان

 چگونه به کودک خود کمک کنیم تا استخوان‌های سالم‌تری داشته باشد؟

هرچه کودک شما استخوان‌های سالم‌تری داشته باشد‌، به این معناست  که تراکم استخوانی آن بالاتر بوده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آینده کمتر است. از بهترین راه کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت رژیم غذایی

یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک بافت استخوانی سالم و پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان، رعایت یک رژیم غذایی سالم است. برای این کار لازم است از خودتان شروع کنید. فراموش نکنید که کودکان به شما نگاه می‌کنند و هر عادتی را که شما داشته باشید، آن‌ها هم آن را تکرار می‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید که فرزندان‌تان یک رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرند، خوب است این کار از خودتان شروع کنید.

استئوپروز یا پوکی استخوان | علل، علائم، تشخیص و درمان

دریافت کلسیم و ویتامین D

فراموش نکنید که رژیم غذایی فرزندتان لازم است حاوی کلسیم و ویتامین  Dباشد. با این حال، اگر کودک شما به میزان کافی این مواد را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کند، لازم است با پزشک او مشورت کنید.کلسیم در بسیاری از غذاها دیده می‌شود. اما منبع اساسی آن شیر و سایر فرآورده‌های لبنی است.

مصرف یک لیوان شیر در روز حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم تامین می‌کند که این میزان یک‌سوم میزان پیشنهادی برای کودکان و یک‌چهارم میزان پیشنهادی برای نوجوانان است و برای پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان مناسب است. بنابراین، اگر فرزندتان شیر نمی‌خورد، خوب است غذاهایی را که حاوی میزان بالایی کلسیم هستند، در رژیم غذایی او در اولویت قرار بدهید. فراموش نکنید که مصرف شیر تنها راه به دست آوردن کلسیم نیست. برای مثال آب‌پرتقال غنی‌شده با کلسیم و پنیر پیتزا نیز از دیگر منابع کلسیم برای کودکان هستند. همچنین، می‌توانید کلسیم را را از سبزیجات سبز تیره مانند کلم‌پیچ یا کلم ‌بروکلی، بادام یا تخم‌مرغ دریافت کنید. بسیاری از غذاهای محبوب مثل غلات، نان‌ها و میوه‌ها نیز حاوی کلسیم هستند. برای اطمینان می‌توانید برچسب تغذیه روی بسته‌بندی مواد غذایی را بررسی کنید.

ورزش کردن

جهت پیشگیری از پوکی استخوان بهتر است در کنار رژیم غذایی سالم فرزندتان را ترغیب کنید که ورزش کند.

آیا لازم است کودکان برای پیشگیری از پوکی استخوان مکمل کلسیم دریافت کنند؟

برای پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان علی‌رغم اینکه بهتر است کلسیم از مواد غذایی دریافت شود؛ با این حال، اگر فکر می‌کنید که فرزندتان به میزان کافی کلسیم را از مواد غذایی دریافت نمی‌کند، خوب است با پزشک او درباره مصرف مکمل کلسیم مشورت کنید.

باید و نبایدهای تغذیه در افراد مبتلا به پوکی استخوان

آیا انجام ورزش در کودکان به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند؟

هرقدر بیشتر ورزش کنید، عضلات شما قوی‌تر می‌شوند. این مسئله درباره استخوان‌ها هم صادق است. انجام هر نوع فعالیت فیزیکی برای کودک‌تان مفید است.

بهترین ورزش‌ها برای حفظ سلامتی استخوان‌ها، ورزش‌های تحمل وزن از قبیل پیاده‌روی، تنیس، بسکتبال ژیمناستیک و فوتبال هستند. ورزش‌های مقاومتی مثل بلند کردن وزنه نیز می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند.

 ورزش‌هایی از قبیل شنا گرچه به سلامتی عمومی ‌فرزندتان کمک می‌کند؛ اما به افزایش تراکم استخوان‌شان کمکی نمی‌کند. با این حال، مهم‌ترین نکته این است که فرزندتان از یک‌جانشینی و کم‌تحرکی خودداری کند. فرقی نمی‌کند تنها یا با دوستانش، در خانه یا در باشگاه ورزش کند، مهم این است که ورزش را به بخشی از برنامه روزمره‌اش تبدیل کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

چه کارهایی دیگری لازم است برای پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان انجام دهیم؟

لازم است از سیگار کشیدن فرزندتان جلوگیری کنید. شاید بگویید که مصرف سیگار در کودکان شایع نیست؛ اما فراموش نکنید که اغلب مصرف سیگار از اواخر کودکی و در نوجوانی آغاز می‌شود.

معرفی جدیدترین متدهای درمان پوکی استخوان

نکته پایانی درباره پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان

فراموش نکنید که شیوع بیماری پوکی استخوان در سنین کودکی و نوجوانی بسیار پایین است. این بیماری بیشتر در سنین بالا دیده می‌شود. پیشگیری از بیماری پوکی استخوان لازم است در سنین پایین‌تر و از همان کودکی آغاز شود. رعایت رژیم غذایی و دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین D، انجام منظم ورزش، به‌ویژه ورزش‌هایی که تحمل وزن دارند و نیز عدم مصرف سیگار‌ کارهایی هستند که می‌توانید برای پیشگیری از پوکی استخوان در کودکان انجام دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا