صفحه اصلی اختلالات هورمونی اختلالات هورمونی و ریزش مو در زنان و مردان
ریزش مو هورمونی

اختلالات هورمونی و ریزش مو در زنان و مردان

ریزش مو مشکلی شایع اما آزاردهنده است. دلایل مختلفی می‌توان برای ریزش مو نام برد. مشکلات هورمونی، استرس و مصرف برخی داروها از جمله دلایلی است که می‌توان برای ابتلا به ریزش مو در زنان و مردان نام برد. در متن “اختلالات هورمونی و ریزش مو” رو قصد داریم شما را با آن دسته اختلالات هورمونی که منجر به ریزش مو می‌شوند، آشنا کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • کدام اختلالات هورمونی می‌توانند منجر به ریزش مو شوند؟
  • ویژگی‌‌های ریزش موی هورمونی

هورمون‌ها مواد شیمیایی طبیعی در خون هستند که وظیفه پیام‌رسانی به نقاط مختلف بدن را برعهده دارند؛ بنابراین، تغییر سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات سلامتی شود. ریزش و نازک شدن موها از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند در زمینه اختلالات هورمونی ایجاد شوند. 

___________________________________________________________

برای مطالعه: علائم دیابت بی مزه در بزرگسالان

___________________________________________________________

کدام اختلالات هورمونی می‌توانند منجر به ریزش مو شوند؟

در زیر شما را با شایع‌ترین تغییرات هورمونی که می‌توانند زمینه را برای ابتلا به ریزش موی هورمونی فراهم کنند، آشنا می‌کنیم. 

یائسگی و ریزش مو

در بدن همه زنان به طور طبیعی مقدار کمی هورمون تستوسترون ترشح می‌شود. تا قبل از بروز یائسگی هورمون تستوسترون در تعادل با هورمون استروژن است. با این حال، پس از بروز یائسگی و کاهش سطح هورمون استروژن، تاثیر هورمون تستوسترون در بدن افزایش می‌یابد. تستوسترون هورمونی است که مسئول بروز صفات ثانویه جنسی در بدن مردان است. 
در صورتی که هورمون تستوسترون به هورمون DHT تبدیل شود، زمینه برای نازکی و ریزش مو فراهم می‌شود. از این رو، یکی از دلایل ریزش موی هورمونی در زنان آغاز یائسگی یا منوپاز است. 

 

استرس و ریزش مو

فولیکول‌های مو هم مثل سایر اجزای بدن حاوی سلول‌های زنده هستند. این سلول‌ها برای زنده ماندن نیاز به مواد غذایی متنوع از قبیل مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف دارند. در شرایط استرس‌زا، عروق نازک خون‌رسان به فولیکول‌های مو تنگ می‌شوند تا خون از پوست به مغز و عضلات برسد. کورتیزول از جمله هورمون‌هایی است که در شرایط استرس‌زا در بدن ترشح می‌شود.
این کاهش خون‌رسانی به موها می‌تواند باعث شود که موها نازک و کدر شوند. اضطراب علاوه بر این می‌تواند هماهنگی چرخه‌های طبیعی مو را به هم ریخته و سبب شود که موها وارد فاز ریزش شوند. از این رو، زمینه برای ریزش موی هورمونی فراهم می‌شود. 

علت هورمونی ریزش مو

بارداری و ریزش مو

بارداری اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون با افزایش رشد موها همراه است. با این حال، طبیعی است که پس از زایمان ریزش موی محسوسی را تجربه کنید؛ چون سطح هورمون‌ها مجدداً به میزان قبلی‌شان بازمی‌گردند. بنابراین، زایمان می‌تواند یکی از دلایل ریزش موی هورمونی در زنان باشد. 

کم‌کاری تیروئید و ریزش مو

هورمون‌های تیروئیدی وظیفه تنظیم سوخت‌وساز و سطح انرژی بدن را برعهده دارند. درصورتی که هورمون‌های تیروئیدی کمتر از حد طبیعی ترشح شوند، گفته می‌شود که فرد مبتلا به کم کاری شدید تیروئید یا هیپوتیروئیدی است. کم‌کاری تیروئید درصورتی که شدید بوده و درمان نشود، می‌تواند زمینه را برای ریزش مو هم در زنان و هم در مردان فراهم کند. 
افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست، خستگی بیش از حد و عدم تحمل سرما از جمله علائم دیگر کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی هستند. 

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) و ریزش مو

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های هورمونی در زنان است که به دنبال تشکیل چند کیست کوچک در تخمدان ایجاد می‌شود. علت دقیق بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست، با این حال، سبب می‌شود که هورمون تستوسترون بیشتری از تخمدان‌ها ترشح شود. 
افزایش سطح هورمون تستوسترون می‌تواند باعث بروز علائم مختلفی از قبیل چرب شدن پوست، بروز آکنه، رویش موهای زائد و نیز ریزش مو با الگوی مردانه شود. علاوه بر این، ممکن است پریودهای‌تان نامنظم شود. 

ویژگی‌های ریزش موی هورمونی

اختلالات هورمونی می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به ریزش مو باشند. علائم، درمان و تشخیص ریزش موی هورمونی ممکن است با دیگر انواع ریزش مو فرق کند. از جمله مواردی که می‌توان ریزش موی هورمونی را با انواع دیگر ریزش مو افتراق داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سطح غیرطبیعی هورمون‌ها در آزمایش

شایع‌ترین نوع ریزش مو هم در زنان و هم در مردان ریزش موی آندروژنی است. این نوع ریزش اغلب پس از دوران بلوغ آغاز می‌شود. ریزش موی آندروژنی می‌تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد. با این حال، ممکن است هورمونی باشد. 

هورمون‌های زیر می‌توانند زمینه را برای ریزش مو فراهم کنند:

  • سطح بالای هورمون تستوسترون
  • بالا بودن سطح بالای هورمون کورتیزول
  • سطح بالا یا پایین هورمون تیروئید

کورتیزول هورمون استرس است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد که اضطراب هم می‌تواند زمینه‌ساز ریزش مو باشد. پزشک می‌تواند با درخواست آزمایش خون سطح هورمون‌های مختلف را در خون‌تان اندازه‌گیری کند. 

نازک شدن تدریجی موها

مطالعات نشان داده است که ریزش موی آندروژنی در مردان می‌تواند کم‌کم به سمت طاسی پیشرفت کند؛ این نوع ریزش مو در زنان می‌تواند با نازک شدن تدریجی موهای جلوی سر آغاز شود. 
آلوپسی آرائاتا شایع‌ترین علت ریزش موی غیرهورمونی است. این نوع ریزش مو برخلاف ریزش موی هورمونی ناگهانی ایجاد شده و اغلب باعث ریزش موی سکه‌ای می‌شود. 

تقویت رویش موها با ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل رایج‌ترین دارویی است که برای ریزش موی هورمونی یا ریزش موی آندروژنی تجویز می‌شود. درصورتی که ریزش موی‌تان به این درمان پاسخ دهد، احتمال این که به دلیل نوعی اختلال هورمونی رخ داده باشد، بیشتر است. ریزش موی آرائاتا به کورتیکواستروئیدها پاسخ می‌دهد. 

ریزش مو هورمونی زنان

جمع‌بندی اختلالات هورمونی و ریزش مو

هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن هستند. تغییر سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز علائم و بیماری‌های مختلفی شود؛ از جمله ریزش مو. 
بارداری، یائسگی، کم‌کاری تیروئید و سندروم تخمدان پلی کیستیک از جمله تغییرات هورمونی هستند که می‌توانند زمینه را برای ابتلا به ریزش مو فراهم کنند. نازک شدن تدریجی موها، بهبود رویش موها با درمان ماینوکسیدیل و تغییر سطح هورمون‌ها در آزمایش خون از جمله ویژگی‌های ریزش موی هورمونی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا