صفحه اصلی دیابت ارتباط بین دیابت و ذات الریه چیست؟
دیابت و ذات الریه

ارتباط بین دیابت و ذات الریه چیست؟

پنومونی یا ذات الریه یک عفونت ریوی شدید اما شایع است. به گفته انجمن ریه آمریکا سالانه حدود 1 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به دنبال ابتلا به پنومونی بستری و حدود 50 هزار نفر از این تعداد می‌میرند. دیابت نیز یک بیماری مزمن است که عوارض مختلفی را به همراه دارد. این بیماری با تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌تواند احتمال ابتلا به پنومونی را افزایش دهد. در متن پیش رو قصد داریم شما را با ارتباط بین دیابت و ذات الریه آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چرا احتمال ابتلا به ذات الریه در مبتلایان به دیابت بالاتر است؟
  • ذات الریه چه علائمی دارد؟
  • آیا تفاوتی بین 1 و 2 در احتمال ابتلا به ذات الریه وجود دارد؟
  • درصورت ابتلا به دیابت چگونه از ابتلا به ذات الریه پیشگیری کنید؟
  • شدت ذات الریه در مبتلایان به دیابت چقدر است؟
  • ذات الریه چه عوارضی در مبتلایان به دیابت ایجاد می‌کند؟

عوامل خطر برای دیابت نوع 2 چیست؟

بالا رفتن قند خون به دنبال ابتلا به دیابت سبب می‌شود که مبارزه سیستم ایمنی بدن علیه عفونت‌ها از جمله ذات الریه دچار مشکل شود. این مسئله می‌تواند درنهایت سبب شود که ذات الریه پیشرفت کند و درمواردی منجر به نارسایی ریوی، آسیب ارگان‌ها و حتی مرگ شود. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که همه دیابتی‌های بالای 2 سال واکسن پنومونی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دریافت کنند.

چرا احتمال ابتلا به ذات الریه در مبتلایان به دیابت بالاتر است؟

افراد بالغ مبتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به ذات الریه هستند؛ زیرا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. درصورت ابتلا به دیابت، قند خون بالا شرایط را برای مبارزه بدن علیه عفونت‌ها دشوار می‌کند. از سوی دیگر، دیابت با درگیری سیستم گردش خون و نیز دستگاه عصبی می‌تواند تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی بگذارد. همه این موارد سبب می‌شود که سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت‌هایی از قبیل ذات الریه ناتوان شود.

از سوی دیگر، دیابت سبب می‌شود که احتمال ابتلا به موارد شدید ذات الریه بیشتر شود. به گفته CDC بیماران مبتلا به دیابت 3 برابر افراد دیگر احتمال دارد در اثر ذات‌ الریه یا آنفولانزا بمیرند.

ذات الریه چه علائمی دارد؟

ذات الریه ممکن است خفیف یا شدید باشد. با این حال، درصورتی که فرد مبتلا به ذات الریه به‌موقع درمان مناسب را دریافت نکند، بیماری‌اش پیشرفت خواهد کرد و خطرناک خواهد شد. از جمله علائم شایع ذات الریه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • تعریق
  • لرز
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • سرفه
  • درد قفسه سینه
  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی
تاثیر دیابت بر ذات الریه

آیا تفاوتی بین دیابت نوع 1 و 2 در احتمال ابتلا به ذات الریه وجود دارد؟

پیش از هر چیز بهتراست بدانید که دیابت چیست و تفاوتی بین دیابت نوع 1 و 2 وجود دراد یا نه؟ از این نظر تفاوتی بین دیابت نوع 1 و 2 نیست و هر دو می‌توانند از طریق تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث افزایش احتمال ابتلا به پنومونی یا ذات الریه شوند.

معرفی بهترین روش‌های پیشگیری از دیابت نوع ۲

درصورت ابتلا به دیابت چگونه از ابتلا به ذات الریه پیشگیری کنید؟

همانطور که در این مقاله اشاره شد ارتباط مستقیمی بین دیابت و ذات الریه وجود دارد، دیابت می‌تواند احتمال ابتلا به آن را را افزایش دهد. با این حال، راه‌هایی هست که با انجام آن‌ها می‌توانید احتمال ابتلا به بیماری ذات الریه را کم کنید؛ از جمله:

دریافت واکسن پنومونی

CDC پیشنهاد می‌کند که همه افراد بالای 2 سال دیابتی واکسن پنومونی را دریافت کنند. افراد بالای 65 سال لازم است که 2 دوز بیشتر دریافت کنند.

دریافت واکسن آنفولانزا

از آنجایی که ذات الریه در بسیاری از موارد به‌عنوان یکی از عوارض آنفولانزا بروز می‌یابد، خوب است که واکسن آنفولانزا را هم دریافت کنید.

ترک سیگار

مصرف سیگار باعث آسیب ریوی و بالا رفتن احتمال ابتلا به پنومونی می‌شود. از این رو، درصورتی که سیگاری هستید، خوب است که آن را کنار بگذارید.

مدیریت صحیح بیماری دیابت

تلاش برای نگه داشتن سطح قند خون در محدوده توصیه‌شده به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها کمک می‌کند.

حفظ سلامتی عمومی بدن

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام منظم فعالیت فیزیکی به حفظ سلامتی عمومی بدن و مبارزه علیه عفونت‌ها کمک می‌کند.

شست‌وشوی منظم دست‌ها

رعایت بهداشت فردی از قبیل شست‌وشوی منظم دست‌ها به پیشگیری از انتقال عفونت‌ها از جمله ذات الریه کمک می‌کند.

شدت ذات الریه در مبتلایان به دیابت چقدر است؟

شدت ذات الریه در مبتلایان به دیابت اغلب بیشتر است. ابتلا به دیابت احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ را به دنبال ابتلا به پنومونی افزایش می‌دهد. هرچه میزان قند خون حین ابتلا به پنومونی بیشتر باشد، احتمال عوارض حین بیماری هم بیشتر می‌شود. با این حال، این مسئله به این معنا نیست که در صورت ابتلا به دیابت لزوماً متحمل عوارض جدی خواهید شد؛ بلکه به این معناست که درصورت ابتلا به دیابت و بروز علائم پنومونی لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم درمان مناسب را به‌موقع دریافت کنید.

دریافت درمان به‌موقع تاثیر بسزایی در کاهش عوارض ناشی از ابتلا به پنومونی در مبتلایان به دیابت دارد. مدت زمان بهبودی بستگی به شدت بیماری و شرایط فرد بیمار دارد. برخی از افراد با دریافت درمان در منزل و طی یک یا دو هفته بهبودی کامل می‌یابند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند.

بیماران مبتلا به دیابت پس از ابتلا به ذات الریه لازم است که در فواصل منظم ارزیابی شوند تا عوارض احتمالی بیماری در آن‌ها بررسی شود.

ذات الریه چه عوارضی در مبتلایان به دیابت ایجاد می‌کند؟

همه مبتلایان به دیابت عوارض زیر را تجربه نمی‌کنند؛ اما احتمال بروز آن‌ها در مبتلایان بیشتر است. از جمله عوارض احتمالی ذات الریه در مبتلایان به دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبسه ریوی

آبسه ریوی حفره‌ای حاوی چرک در ریه است که نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک، تخلیه یا جراحی دارد.

پلورال افیوژن

به جمع شدن مایع در فضای اطراف ریه پلورال افیوژن گفته می‌شود. این مایع می‌تواند عفونی شود و نیاز به تخلیه دارد.

مشکلات تنفسی

پنومونی شدید ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود. در موارد شدید ممکن است نیاز به ونتیلاتور باشد.

سندروم دیسترس حاد تنفسی یا ARDS

این سندروم یکی از عوارض اورژانسی بیماری است که درصورت تجمع مایع در آلوئول‌ها ایجاد می‌شود.

سینه پهلو

عفونت در خون

عفونت در خون، که به آن باکتریمی گفته می‌شود، سبب کاهش فشارخون و ایجاد شوک سپتیک می‌شود. در موارد شدید این مسئله می‌تواند منجر به نارسایی ارگان‌ها شود.

آسیب ارگان‌ها

در موارد شدید کمبود اکسیژن می‌تواند سبب آسیب کلیه‌، قلب و کبد شود.

مرگ

موارد شدید ذات الریه می‌تواند درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا شود.

نکته پایانی درباره ارتباط بین دیابت و ذات الریه

دیابت می‌تواند احتمال ابتلا به پنومونی را افزایش دهد. از سوی دیگر، احتمال بروز عوارض شدید بیماری هم در مبتلایان به دیابت بالاتر است. به همین دلیل، بیماران مبتلا به دیابت بیش از سایرین ممکن است به دنبال ابتلا به پنومونی در بیمارستان بستری شوند یا متحمل عوارض جدی بیماری شوند.

با این حال، با انجام کارهایی از جمله دریافت واکسن پنومونی می‌توان احتمال ابتلا به بیماری را کم کرد.

بهترین روش دریافت مشاوره استفاده از ویزیت آنلاین است که توسط بهترین متخصصان دیابت و غدد انجام می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا