صفحه اصلی زنان هر آنچه لازم است درباره سلامت زنان بدانید
سلامت زنان

هر آنچه لازم است درباره سلامت زنان بدانید

سلامت زنان راهی به سوی یک زندگی سالم و بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ها، افزایش طول عمر و داشتن یک زندگی شادتر است. اما زندگی روزمره زنان با عوامل متعددی از قبیل درس، کار و خانواده گره خورده که همگی می‌توانند بر سلامت زنان اثر منفی بگذارند. با این حال راهکارهای متنوعی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید به حفظ سلامت روحی و جسمی خود کمک کنید.

مقاله پیش رو از کلینیک آنلاین غدد و دیابت یک راهنمای کوتاه برای داشتن زندگی سالم‌تر برای زنان است.

راهکارهایی برای حفظ سلامت زنان

 انجام کارهای زیر برای حفظ سلامت زنان ضروری است:

ورزش کنید

بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین علت مرگ‌ومیر زنان در آمریکا است. سالانه از هر ۴ زن، یک نفر به دنبال بیماری‌های قلبی و عروقی جان خودش را از دست می‌دهد. ورزش کردن یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و حفظ سلامتی است. انجام منظم ورزش همچنین برای حفظ سلامت روحی و استحکام استخوان‌ها ضروری است.

تلاش کنید حداقل ۴ روز در هفته هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش‌های هوازی انتخاب بهتری هستند؛ مثل:

  • پیاده‌روی
  • رقصیدن
  • شنا

می‌توانید هر بار ورزش جدیدی را امتحان کنید و بدین ترتیب به زندگی روزمره خود تنوع بدهید‌. می‌توانید همراه با یک دوست ورزش کنید تا بیشتر به انجام ورزش تشویق شوید.

دقت کنید که ورزش‌های قلبی به تنهایی برای حفظ سلامت زنان کافی نیستند و لازم است با ورزش‌های استقامتی همراه شوند. ورزش‌های استقامتی به تقویت عضلات و استخوان‌ها و حفظ متابولیسم بدن کمک می‌کنند. این مسئله به ویژه بعد از یائسگی مهم است.

رژیم غذایی جهت حفظ سلامت زنان

یک رژیم غذایی متعادل را برای سلامت زنان انتخاب کنید

رژیم غذایی مغذی، پایه اصلی یک سبک زندگی سالم است و در کنار کمک به کاهش وزن، یک جز ضروری برای حفظ سلامت عمومی زنان است. غذاهای سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامتی را فراهم می‌کنند.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در قدم اول لازم است که از مصرف غذاهای ناسالم خودداری کنید. غذاهای آماده سرشار از قند، نمک و چربی‌های ناسالم و کالری هستند. به جای مصرف آن‌ها خوب است غذاهای زیر را جایگزین کنید:

  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • ماهی تازه
  • حبوبات
  • لبنیات کم‌چرب

وقتی گرسنه هستید به فروشگاه مواد غذایی نروید؛ در این صورت بیشتر احتمال دارد که به سمت غذاهای ناسالم کشیده شوید. یک لیست از غذاهای سالم تهیه کنید و سپس به فروشگاه بروید تا شرایط را برای خرید محصولاتی که بر سلامت زنان موثر است فراهم کنید.

علاوه بر این فراموش نکنید که یک رژیم غذایی سالم به کاهش وزن کمک می‌کند. اضافه وزن می‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا ببرد.

مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنید

یکی از اجزای ضروری برای حفظ سلامت زنان، مصرف ویتامین به میزان کافی است. اگرچه می‌توانید از مکمل‌های مولتی‌ویتامین استفاده کنید، اما فراموش نکنید که مصرف غذاهای غنی از ویتامین فواید زیادی دارد. از جمله اینکه در کنار دریافت ویتامین، می‌توانید فیبر و مواد معدنی ضروری را هم دریافت کنید. با انتخاب غذاهای متنوع، می‌توانید مواد مغذی مختلف را برای بدن تامین کنید.

یک پیری سالم را تجربه کنید

بالا رفتن سن و پیری یک فرایند طبیعی بدن است؛ اما به این معنی نیست که شما از کار افتاده شوید و تمام مدت در خانه دراز بکشید. برای زنان، داشتن یک پیری سالم تا حد زیادی به یک سبک زندگی سالم وابسته است. این یک خبر خوب است، چون کارهای زیادی هست که با انجام آن‌ها می‌توانید از یک پیری دشوار جلوگیری کنید. از جمله رعایت رژیم غدایی سالم، انجام منظم ورزش و انجام به موقع غربالگری‌های سلامت.

علاوه بر این برای داشتن یک پیری سالم، لازم است از انجام برخی کارها خودداری کنید؛ از جمله مصرف سیگار و الکل که برای سلامت زنان مضر است. همچنین با کنترل اضطراب و تقویت سلامتی روحی، می‌توانید یک پیری پرنشاط و سالم را تجربه کنید.

یک زندگی جنسی سالم داشته باشید

سلامت جنسی یک مسئله همیشگی برای سلامت زنان است. سلامت جنسی زنان در گرو مسائل مختلفی است؛ از روش‌های پیشگیری از بارداری گرفته تا تقویت میل جنسی و پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی در این دسته هستند.

با آغاز فعالیت جنسی، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • جلوگیری از انتقال عفونت‌های مقاربتی
  • پیدا کردن مناسب‌ترین راه جلوگیری از بارداری
  • انجام منظم غربالگری بیماری‌های مقاربتی مثل پاپ‌اسمیر و معاینه لگن

فراموش نکنید که با گذشت زمان، ممکن است لازم باشد تغییراتی در سبک زندگی خود بدهید یا از بهترین متخصص زنان کمک بگیرید. از جمله مواردی که می‌تواند زندگی جنسی شما را تحت‌تاثیر قرار بدهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش میل جنسی
  • عدم توانایی رسیدن به ارگاسم
  • کاهش پاسخ به تحریک جنسی
  • عدم ترشح روان‌کننده یا لوبریکانت کافی حین نزدیکی
  • درد حین نزدیکی

برخی مطالعات نشان داده است که زنانی با زندگی جنسی سالم‌تر، کمتر از مردان در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

بارداری سالم و حفظ سلامت زنان

یک بارداری سالم در گرو یک زندگی سالم است

به محض اینکه باردار می‌شوید یا برای بارداری اقدام می‌کنید، سلامت فرزندتان در گرو سلامتی شما است. حتی پیش از آغاز بارداری هم می‌توانید با انجام برخی کارها از سلامتی فرزند خود محافظت کنید.

برخی عادات ناسالم از قبیل مصرف سیگار یا الکل می‌تواند به جنین آسیب بزند. اگر در ترک کردن سیگار و الکل مشکل دارید، خوب است با پزشک در این باره مشورت کنید‌.

همچنین با یک رژیم غذایی سالم و مصرف ویتامین‌های ضروری دوره بارداری و انجام ورزش می‌توانید یک بارداری سالم‌تر را تجربه کنید و برنامه سلامت زنان خود را حفظ کنید.

از سینه‌هایتان مراقبت کنید

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است‌. اگر در خانواده فردی مبتلا به سرطان سینه وجود دارد، شما به مراتب بیشتر احتمال دارد که در آینده به سرطان سینه دچار شوید.

توصیه شده است همه زنان بین ۵۰ تا ۷۴ سال هر دو سال یک بار ماموگرافی غربالگری سرطان سینه انجام دهند. زنانی که بیشتر احتمال دارد به سرطان سینه دچار شوند (مثلاً سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه)، لازم است انجام غربالگری را از سنین کمتر و از ۴۰ سالگی آغاز کنند. با این حال برخی پزشکان توصیه می‌کنند که همه زنان از همان ۴۰ سالگی اقدام به انجام ماموگرافی غربالگری کنند. می‌توانید در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

نکته پایانی درباره سلامت زنان

سلامت زنان با مسائل مختلفی در هم تنیده است؛ بارداری، شیردهی و پذیرفتن نقش همسر یا مادر، همگی می‌توانند ابعاد مختلف سلامتی زنان را تحت‌تاثیر قرار دهند. برای داشتن یک زندگی سالم‌تر در قدم اول لازم است یک سبک زندگی سالم‌تر را در پیش بگیرید. عادات ناسالم مثل مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید و با انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی سالم، یک زندگی سالم و پرنشاط را برای خودتان و اطرافیانتان رقم بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا