صفحه اصلی سلامت عمومی سرطان استخوان چیست و چه نشانه هایی دارد؟
سرطان استخوان

سرطان استخوان چیست و چه نشانه هایی دارد؟

سرطان استخوان می‌تواند طیف وسیعی از سرطان‌هایی را که بافت استخوانی را درگیر می‌کنند، شامل شود. به سرطانی که نخستین بار از بافت استخوانی شروع می‌شود، سرطان اولیه استخوان گفته می‌شود. با این حال سرطان استخوان ممکن است در اثر گسترش سرطان از بافت‌های دیگر بدن ایجاد شود.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با این بیماری، انواع، علائم و درمان آن آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • سرطان استخوان چیست؟
  • شیوع سرطان استخوان چقدر است؟
  • انواع سرطان استخوان
  • علائم سرطان استخوان چیست؟
  • سرطان استخوان به چه علت ایجاد می‌شود؟
  • بیماری سرطان استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • سرطان استخوان چگونه درمان می‌شود؟
  • آیا سرطان استخوان کشنده است؟
  • آیا ارتباطی بین پوکی استخوان و سرطان استخوان وجود دارد؟

سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان یا Bone cancer اصطلاحی است که برای توصیف طیفی از سرطان‌های درگیرکننده‌ی بافت استخوانی به کار برده می‌شود. با گسترش بافت سرطانی، بافت سالم مجاور در استخوان می‌تواند آسیب ببیند. نوع بافت و سلول‌های سرطانی، نوع Bone cancer را مشخص می‌کند.

سرطان اولیه استخوان به سرطانی گفته می‌شود که از محل بافت اسخوانی آغاز می‌شود. با این حال اغلب سرطان‌های استخوان نتیجه متاستاز از سرطان سایر نواحی بدن هستند که به آن سرطان ثانویه استخوان گفته می‌شود. سرطان ریه، پروستات و سینه شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که به بافت استخوان متاستاز می‌دهند.

شیوع سرطان استخوان چقدر است؟

سرطان استخوان نسبتاً نادر است. این دسته از سرطان‌ها کمتر از 1درصد از انواع سرطان در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهند. علیرغم این که Bone cancer در هر سنی شایع است، اما بروز آن در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی بیشتر محتمل است.

هر آنچه لازم است درباره آزمایش‌ های چکاپ کامل بدن بدانید

انواع سرطان استخوان

4 نوع سرطان اولیه استخوان وجود دارد که هر یک را به اختصار در ادامه توضیح خواهیم داد:

استئوسارکوما

این نوع سرطان استخوان، شایع‌ترین نوع سرطان اولیه استخوان است که در سلول‌هایی که مسئول ساخت بافت جدید استخوانی هستند، ایجاد می‌شود. این سرطان در هر استخوانی می‌تواند ایجاد شود، اما در انتهای استخوان‌های بزرگ مثل بازو و پاها شایع‌تر است. این سرطان اغلب در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می‌شود.

سارکوم یوئینگ

این نوع سرطان اسمش را از پزشکی که نخستین بار آن را تشخیص داد، گرفته است. سارکوم یوئینگ شامل انواع مختلف تومور است که کیفیت‌های یکسانی داشته و گفته می‌شود که از سلول‌های یکسانی منشا می‌گیرد. این تومورها می‌توانند در استخوان‌ها و بافت‌های احاطه‌کننده آن ایجاد شوند. سارکوم یوئینگ اغلب در استخوان لگن، دنده‌ها و استخوان‌های دراز از قبیل پا ایجاد می‌شود.

کندروسارکوما

کندروسارکوما در بافت غضروفی ایجاد می‌شود. غضروف بافت نرمی است که در لابه‌لای استخوان‌ها و مفاصل قرار گرفته و به حرکت بهتر آن‌ها کمک می‌کند. در مواردی بافت غضروفی ممکن است با اضافه شدن کلسیم به بافت استخوانی تبدیل شود. این نوع سرطان به طور شایع در استخوان‌های پا، شانه و لگن ایجاد می‌شود. برخلاف سارکوم یوئینگ و استئوسارکوما این نوع سرطان در بالغین نسبت به اطفال شایع‌تر است.

کندروما

این نوع سرطان نادر اغلب استخوان‌های ستون فقرات و یا جمجمه را درگیر می‌کند. مشابه کندروسارکوما این نوع سرطان هم در بالغین شایع‌تر است. همچنین شیوع آن در مردان نسبت به زنان بیشتر است.

علائم سرطان استخوان چیست؟

در برخی مبتلایان این بیماری هیچ علامتی ندارد. این در حالی است که برخی دیگر ممکن است متوجه یک توده بدون درد شوند. در سایر افراد سرطان استخوان می‌تواند با طیف وسیعی از علائم خودش را نشان دهد که در مواردی ممکن است با آرتریت و یا تب لایم اشتباه گرفته شوند؛ در این صورت تشخیص سرطان به تاخیر می‌افتد. شایع‌ترین علائم سرطان استخوان شامل موارد زیر است:

  • درد( که اغلب شب‌ها بدتر می‌شود.)
  • ورم غیرطبیعی
  • مشکل در حرکت کردن
  • خستگی بیش از حد
  • تب
علائم سرطان استخوان

سرطان استخوان به چه علت ایجاد می‌شود؟

محققین هنوز علت دقیق بروز سرطان استخوان را نمی‌دانند. به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند. یکی از این عوامل سابقه رادیوتراپی و یا مصرف داروهایی است که برای درمان دیگر سرطان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

برخی انواع سرطان‌های استخوان هم زمینه ژنتیکی دارند.

بیماری سرطان استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در مراحل اولیه پزشک ممکن است یک تصویر اشعه ایکس درخواست کند تا یک نمای کلی از استخوان داشته باشد؛ در ادامه پزشک برای دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی بافت‌های مجاور استخوانی ممکن است MRI یا سی‌تی اسکن هم درخواست کند.

برای این که تشخیص سرطان استخوان قطعی شود، پزشک ممکن است بیوپسی درخواست کند. در این روش نمونه کوچکی از بافت اسخوانی خارج شده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. بیوپسی اطلاعات مفیدی درباره بافت سرطانی به دست می‌دهد. انجام این شیوه‌های تشخیصی به پزشک کمک می‌کند نا منشا تومور را پیدا کرده و درمان مناسب را آغاز کند.

سرطان استخوان چگونه درمان می‌شود؟

درمان سرطان استخوان بستگی به نوع و منشا آن دارد. در قدم اول لازم است بررسی شود که آیا Bone cancer به طور اولیه ایجاد شده و یا درنتیجه متاستاز از سایر نواحی بدن ایجاد شده است. درمان سرطان استخوان یک درمان تیمی است؛ پزشکی که در زمینه سرطان تخصص دارد( انکولوژیست) و پزشکی که در زمینه درمان بیماری‌های مرتبط با استخوان تخصص دارد.( ارتوپد)

درمان این بیماری اغلب شامل چند مرحله است؛ نوع و مدت زمان درمان به عوامل مختلفی از جمله نوع، اندازه و محل گسترش تومور بستگی دارد. رایج‌ترین شیوه‌های درمانی Bone cancer شامل موارد زیر است:

جراحی

در طی جراحی، جراح تلاش می‌کند تا تومور و نیز بخشی از بافت سالم اطراف تومور را خارج کند. علاوه بر این تلاش می‌شود تا با استفاده از گرفت استخوانی واقعی یا مصنوعی، محل تومور ترمیم شود. گاهی برای درمان سرطان استخوان لازم است که یک عضو کامل برداشته شود؛ در این صورت می‌توان از اندام مصنوعی یا پروتز استفاده کرد.

درصورتی که در جراحی اول بافت سرطانی به طور کامل برداشته نشود، ممکن است یک جراحی مجدد لازم شود.

رادیوتراپی

در این شیوه درمانی تلاش می‌شود تا تومور با استفاده از دوزهای بالای اشعه ایکس برداشته شود. اغلب متخصصین از رادیوتراپی پیش از جراحی استفاده می‌کنند تا تومور کوچک‌تر شده و طی جراحی بافت کمتری خارج شود.

شیمی درمانی

در این شیوه سلول‌های سرطانی در بدن با استفاده از داروها کشته می‌شوند. شیمی درمانی اغلب با استفاده از داروهای خوراکی یا وریدی انجام می‌شود. علاوه بر این شیمی‌درمانی در درمان سرطان‌هایی که از سایر نقاط بدن به بافت استخوانی گسترش یافته‌اند کاربرد دارد.

درمان سرطان استخوان

آیا سرطان استخوان کشنده است؟

لزوماً این بیماری کشنده نیست؛ در حالی که برخی افراد به دنبال ابتلا به سرطان کشته می‌شوند، بسیاری دیگر هم می‌توانند به طور کامل بهبود یابند. بقای عمر 5 ساله ابتلا به سرطان استخوان حدود 66.8 درصد است که میزان قابل توجهی است. این به این معنی است که حدود 66.8 درصد از مبتلایان به Bone cancer تا 5 سال از زمان تشخیص هنوز زنده هستند.

با این حال هرگونه نگرانی در این زمینه داشتید، خوب است پزشک خود را در جریان قرار دهید.

آیا ارتباطی بین پوکی استخوان و سرطان استخوان وجود دارد؟

بله؛ علیرغم این که پوکی استخوان نمی‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان استخوان شود، با این حال بسیاری از افراد مبتلا به Bone cancer( به ویژه سرطان‌هایی که از سینه یا پروستات متاستاز داده‌اند.) می‌توانند در ادامه به پوکی استخوان مبتلا شوند.

نکته پایانی

سرطان استخوان نادر است؛ با این حال تشخیص این بیماری در شما می‌تواند منجر به حس ترس یا ناامیدی شود. با این حال فراموش نکنید درصورت درمان به موقع، Bone cancer می‌تواند به طور کامل درمان شود. با پزشک خود درباره گزینه‌های درمانی پیش رو صحبت کنید.

علاوه بر این می‌توانید عضو گروه‌های حمایتی شوید و با افرادی که پیش از این تجربه مشابهی داشته‌اند صحبت کنید. این کار می‌تواند از نظر روحی به شما کمک قابل توجهی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا