صفحه اصلی چاقی بهترین رژیم غذایی برای چربی سوزی
رژیم غذایی برای چربی سوزی

بهترین رژیم غذایی برای چربی سوزی

رعایت رژیم غذایی و مصرف آن دسته از مواد غذایی که به سوختن چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کنند٬ به تنظیم سطح متابولیسم بدن و نیز حفظ سلامتی کمک می‌کنند. گرچه داروها و مکمل‌های متنوعی در بازار موجود هستند که ادعا می‌کنند می‌توانند به چربی سوزی کمک کنند٬ اما اغلب دارای تاییدیه نبوده و می‌توانند به بدن ضررهای جبران‌ناپذیری بزنند. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با مواد غذایی مناسب برای چربی سوزی آشنا کنیم. 

 

ماهی‌ های روغنی

ماهی‌های روغنی غذایی خوشمزه و انتخابی بسیار عالی برای شما هستند. ساردین و سالمون از جمله ماهی‌های روغنی هستند که حاوی اسید چرب امگا-۳ هستند. این اسید چرب به کاهش واکنش‌های التهابی در سطح بدن و نیز کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

علاوه بر این امگا-۳ به کاهش چربی‌های سطح بدن کمک می‌کند. مصرف ماهی‌های روغنی همچنین می‌تواند منجر به کاهش سطح کورتیزول خون شود. این هورمون تحریک‌کننده‌ی واکنش‌های اضطرابی در بدن بوده و با ذخیره چربی در بدن مرتبط است. 

ماهی‌ های روغنی همچنین یک منبع غنی از پروتئین هستند. هضم پروتئین‌ها به مراتب بیشتر از هضم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن سطح متابولیسم را افزایش می‌دهد. 

بنابراین برای چربی سوزی و نیز کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خوب است حداقل ۱۰۰ گرم ماهی روغنی دو بار در هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

چربی سوزی
چربی سوزی

روغن‌ های MCT

منظور از روغن‌ های  MCT روغن‌ هایی است که حاوی تری‌ گلیسیریدهای زنجیره متوسط هستند. متابولیسم این نوع چربی با چربی‌ های زنجیره بلندی که در اغلب مواد غذایی یافت می‌شود٬ متفاوت است. از آن جایی که ‌MCT ها طول کوتاه‌تری دارند٬ سریع‌تر در بدن متابولیزه شده و زودتر به کبد می‌روند. 

طبق تحقیقات این نوع روغن‌ها به افزایش سطح متابولیسم بدن و درنتیجه چربی سوزی کمک می‌کنند. علاوه بر این بنظر می‌رسد که روغن‌های MCT به کاهش احساس گرسنگی و نیز حفظ توده عضلانی حین کاهش وزن کمک می‌کنند.

جایگزین کردن مقداری از روغن مصرفی روزمره با دو قاشق غذاخوری از روغن‌های MCT می‌تواند راه خوبی برای چربی سوزی باشد. با این حال بهتر است این کار را با یک قاشق غذاخوری روزانه آغاز کرده و مقدار آن را بتدریج افزایش دهید. این روغن‌ها ممکن است در آغاز عوارضی از قبیل درد شکم٬ تهوع و استفراغ برای شما ایجاد کنند. 

قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سطح جهان است. این نوشیدنی حاوی کافئین است که به تقویت عملکرد روحی و روانی کمک می‌کند. کافئین موجب سوزاندن چربی‌ های بدن می شود. 

برای این که بتوانید از مزایای چربی سوزی کافئین بیشترین استفاده را ببرید٬ بدون این که دچار عوارضی از قبیل اضطراب و بی‌خوابی شوید٬ لازم است روزانه ۱۰۰-۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید. این مقدار شامل ۱-۴ فنجان قهوه بر اساس غلظت آن است. 

تخم مرغ

تخم‌ مرغ سرشار از مواد مغذی متنوع است. با وجود این که توصیه می‌شود که سفیده تخم مرغ به دلیل میزان زیاد کلسترولش به تنهایی مصرف نشود٬ با این حال گفته می‌شود که مصرف تخم مرغ به صورت کامل می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد زیادی کاهش دهد. 

طبق تحقیقات صبحانه‌ای که حاوی تخم‌مرغ باشد٬ می‌تواند تا ساعت‌ها احساس گرسنگی را برطرف کند. علاوه بر این تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است که سطح متابولیسم پایه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

مصرف سه عدد تخم مرغ چندین بار در هفته می‌تواند به چربی سوزی و رفع احساس گرسنگی در طول روز کمک کند. 

چای سبز

چای سبز یک انتخاب فوق‌العاده برای حفظ سلامتی است. تحقیقات نشان داده است که چای سبز می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز کاهش ریسک ابتلا به برخی انواع سرطان کمک کند. 

چای سبز با وجود آنتی اکسیدان به سوختن چربی‌ های بدن کمک بسزایی می‌کند. با این حال برخی مطالعات نشان داده است که چای سبز تاثیری بر روی متابولیسم بدن و لاغری ندارد. 

بنظر می‌رسد که تاثیر چای سبز در افراد مختلف و براساس میزان مصرف آن فرق می‌کند. مصرف۴ فنجان چای سبز در روز  فواید زیادی دارد؛ از جمله تقویت چربی سوزی بدن. 

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان سنتی با فواید بسیار برای سلامتی است. بنظر می‌رسد که این ماده غذایی در کاهش اشتها و نیز کاهش سطح قند خون در مبتلایان به دیابت مناسب است. علاوه بر این این درمان سنتی در چربی سوزی و کاهش ذخیره چربی در بدن موثر است. 

بنابراین اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی در چربی سوزی موثر خواهد بود. بدین منظور می‌توانید یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در آب حل کرده و مقدار آن را بتدریج افزایش دهید. 

فلفل تند

فلفل تند در غذا بیشتر از یک چاشنی اثربخش است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به کاهش واکنش‌های التهابی در بدن و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. این نوع فلفل در تنظیم متابولیسم و رسیدن به وزن طبیعی اثر بخش است. فلفل تند در چربی سوزی و از بین بردن چربی‌ های اضافه بدن نیز موثر است. 

می‌توانید غذای خود را با استفاده از پودر فلفل تند طعم‌دار کنید و بدین ترتیب آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

غذای مناسب برای پربی سوزی
غذای مناسب برای پربی سوزی

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌ها در جهان است. این روغن به کاهش سطح تری گلیسیرید خون و نیز افزایش سطح HDL یا کلسترول خوب خون کمک می‌کند. علاوه بر این طبق مطالعات این روغن به تقویت متابولیسم پایه بدن و افزایش چربی سوزی کمک می‌کند. 

برای این که روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید٬ چند قاشق از آن را به سالاد یا غذایی که می‌پزید اضافه کنید. 

نکته پایانی

با این که داروها و مکمل‌های گیاهی مختلفی در بازار هستند که ادعا می‌کنند می‌توانند به چربی‌سوزی کمک کنند٬ با این حال فراموش نکنید هیچ قرص یا دارویی وجود ندارد که بتواند با یک تاثیر جادویی چاقی را از بین ببرد. با این حال مواد غذایی متنوعی وجود دارند که می‌توانند به چربی سوزی و افزایش سطح متابولیسم پایه بدن کمک کنند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا