صفحه اصلی تیروئید آیا تغذیه در کم کاری تیروئید موثر است؟
image_2021-06-23_154426

آیا تغذیه در کم کاری تیروئید موثر است؟

آیا با تاثیر شگفت انگیز تغذیه در کم کاری تیروئید آشنا هستید؟ کم‌ کاری تیروئید، بیماری‌ ای است که در صورت ابتلا به آن، بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. هورمون تیروئید به کنترل رشد، ترمیم سلول و سوخت‌ و ساز بدن کمک می‌کند. درنتیجه افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید ممکن است علائمی مانند احساس خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، سرما و خلق پایین را تجربه کنند. این بیماری، یک تا دو درصد افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال ابتلا به آن در زنان ده برابر مردان است.

غذاها به‌ تنهایی کم‌ کاری تیروئید را درمان نمی‌کنند اما ترکیب تامین مواد مغذی مناسب و مصرف داروها می‌تواند به بازیابی عملکرد تیروئید کمک کند و علائم را به حداقل برساند. در ادامه مقاله با باید و نبایدهای تغذیه در کم‌ کاری تیروئید آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است در مورد این بیماری بیشتر بدانید.

کم‌ کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید، یک غده کوچک پروانه‌ ای‌ شکل است که در جلوی گردن و دقیقا زیر سیب آدم قرار دارد. این غده هورمون‌هایی که تقریبا بر همه سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند را تولید و ذخیره می‌کند. وقتی غده تیروئید سیگنالی به نام هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) را از سوی غده هیپوفیز دریافت می‌کند، هورمون‌ های تیروئید را در جریان خون آزاد می‌کند. گاهی اوقات، حتی با وجود مقدار زیاد TSH، غده تیروئید، هورمون‌ های تیروئید را آزاد نمی‌کند که به این مسئله، کم‌ کاری تیروئید اولیه گفته می‌شود.

تقریبا 90 درصد موارد کم‌ کاری تیروئید اولیه توسط تیروئیدیت هاشیموتو ایجاد می‌شود. تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به غده تیروئید حمله می‌کند. دلایل دیگر کم‌ کاری تیروئید اولیه عبارت‌اند از: کمبود ید، اختلال ژنتیکی، مصرف برخی از داروها و جراحی. در شرایط دیگری، غده تیروئید TSH کافی دریافت نمی‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که غده هیپوفیز به‌درستی کار نمی‌کند که به آن کم‌ کاری تیروئید ثانویه نامیده می‌شود.

افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید، هورمون تیروئید کمتری تولید می‌کنند. این به این معنی است که آن‌ها متابولیسم کندتری دارند و در هنگام استراحت کالری کمتری می‌سوزانند. متابولیسم کند خطرات زیادی برای سلامتی به همراه دارد و باعث می‌شود خسته باشید، سطح کلسترول خونتان افزایش پیدا کند و کاهش وزن برای شما دشوار شود. در این زمینه داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما کمک کند عملکرد تیروئید را بهبود ببخشید.

در ادامه مقاله تغذیه در کم کاری تیروئید با غذاهای مفید برای درمان کم کاری تیروئید آشنا می‌شوید.

کم کاری غده تیروئید چرا ایجاد می شود؟

تغذیه در کم کاری تیروئید

مصرف چه غذاهایی به بهبود کم‌ کاری تیروئید کمک می‌کند؟

همانطور که مطرح شد درمان کم‌ کاری تیروئید نیاز به مصرف دارو دارد. با این‌ حال، اگر همراه با این امر، به رژیم غذایی خود نیز توجه کنید می‌توانید به روند بهبودی خود کمک کنید. در ابتدا لازم است بدانید چه مواد مغذی‌ ای در شرایط ابتلا به کم‌ کاری تیروئید برای بدن ضروری هستند.

مواد مغذی مفید برای کم‌ کاری تیروئید

چندین ماده مغذی برای سلامت مطلوب تیروئید مهم هستند که در ادامه با آن‌ ها آشنا می‌شوید.

ید

ید یک ماده معدنی ضروری است که بدن برای تولید هورمون‌های تیروئید به آن نیاز دارد. بنابراین، افرادی که دچار کمبود ید هستند ممکن است در معرض کم‌ کاری تیروئید باشند. کمبود ید بسیار شایع است و تقریبا یک‌سوم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این‌ حال، این مسئله در کشورهای توسعه‌یافته که در آن‌ها نمک یددار و غذاهای دریایی غنی از ید به‌طور گسترده‌ای در دسترس است کمتر مشاهده می‌شود.

اگر دچار کمبود ید هستید لازم است نمک یددار را به غذای خود اضافه کنید یا غذاهای غنی از ید مانند جلبک دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ را بیشتر بخورید. مکمل‌های ید مواردی غیرضروری هستند، زیرا می‌توانید ید موردنیاز بدنتان را از طریق رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. برخی مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دریافت بیش‌ازحد این ماده معدنی ممکن است به غده تیروئید آسیب برساند.

سلنیوم

سلنیوم باعث فعال‌سازی هورمون تیروئید می‌شود تا این هورمون توسط بدن مورداستفاده قرار بگیرد. این ماده معدنی ضروری همچنین دارای فواید آنتی‌اکسیدانی است، به این معنی که می‌تواند از غده تیروئید در برابر آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت کند. افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی، بهترین راه برای افزایش سطح سلنیوم در بدن است. این غذاها شامل آجیل، تن ماهی، ساردین، ​​تخم‌مرغ و حبوبات برزیلی است.

با این‌ حال، از مصرف مکمل‌های سلنیوم اجتناب کنید، مگر اینکه پزشک آن را به شما توصیه کرده باشد. مکمل‌ها مقدار زیادی سلنیوم برای بدن فراهم می‌کنند اما مقدار بیش‌ازاندازه این ماده مغذی برای بدن سمی است.

روی

روی نیز مانند سلنیوم به فعال‌سازی هورمون تیروئید در بدن کمک می‌کند. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند که این ماده مغذی در تنظیم TSH موثر است. کمبود روی در کشورهای پیشرفته نادر است، زیرا در این کشورها، روی در مواد غذایی فراوان است. بااین‌وجود، اگر به کم‌ کاری تیروئید مبتلا هستید، لازم است غذاهای حاوی روی مانند صدف، گوشت گاو و مرغ را بیشتر مصرف کنید. در ادامه مقاله تغذیه در کم کاری تیروئید با غذاهای مفید برای درمان کم کاری تیروئید آشنا می‌شوید.

غذاهای مفید برای کم‌ کاری تیروئید

برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید گزینه‌های غذایی بسیاری وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ کامل بهترین غذا برای کم‌کاری تیروئید است، زیرا مقدار زیادی ید و سلنیوم در زرده آن وجود دارد و سفیده تخم‌مرغ نیز سرشار از پروتئین است.
  • گوشت: تمام گوشت‌ها، ازجمله گوشت بره، گوشت گاو، مرغ و غیره.
  • ماهی: همه غذاهای دریایی، ازجمله ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، لوزی‌ماهی، میگو و غیره.
  • سبزیجات: همه سبزیجات برای کم‌کاری تیروئید مفید هستند اما سبزیجات کروسیفروس ازجمله کلم بروکلی، کلم‌برگ، کلم بروکسل و غیره برای خوردن در مقادیر متوسط مناسب هستند، به‌خصوص اگر پخته باشند.
  • میوه‌ها: ازجمله توت، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی و غیره به‌جز هلو، گلابی و توت‌فرنگی.
  • بذرها و دانه‌های بدون گلوتن: برنج، گندم‌سیاه، کینوا، تخم شربتی و دانه‌های کتان.
  • لبنیات: کلیه محصولات لبنی، ازجمله شیر، پنیر، ماست و غیره.
  • نوشیدنی‌ها: آب و سایر نوشیدنی‌های غیرکافئین‌دار.

اگر به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید، لازم است رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه‌ها و گوشت‌های بدون چربی داشته باشید. این غذاها کالری کمی دارند و بسیار سیرکننده هستند. درنتیجه، کمتر احتمال دارد که دچار اضافه‌وزن شوید. در ادامه مقاله کم‌ کاری تیروئید با غذاهای مضر برای کم کاری تیروئید آشنا می‌شوید.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

در صورت ابتلا به کم‌کاری تیروئید از مصرف چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟

در شرایط ابتلا به کم‌کاری تیروئید، همانطور که برخی مواد مغذی برای بدن مفید هستند برخی مواد غذایی نیز به بدن آسیب می‌رسانند. گواترژن‌ها ترکیباتی هستند که ممکن است در عملکرد طبیعی غده تیروئید تداخل ایجاد کنند. نام این مواد غذایی از اصطلاح گواتر گرفته شده است. در بیماری گواتر، غده تیروئید بزرگ می‌شود و ممکن است این مسئله در کم‌کاری تیروئید نیز مشاهده شود. در کمال تعجب، بسیاری از غذاها حاوی گواترژن‌ها هستند، ازجمله:

  • غذاهای سویا: توفو، تمپه، ادامامه و غیره.
  • سبزیجات خاص: کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل‌کلم، اسفناج و غیره.
  • میوه‌ها و گیاهان نشاسته‌ای: سیب‌زمینی شیرین، کاساوا، هلو، گلابی، توت‌فرنگی و غیره.
  • آجیل و دانه‌ها: ارزن، هسته کاج، بادام‌زمینی و غیره.

همچنین، لازم است بدانید پختن این غذاها می‌تواند گواترژن‌ها را غیرفعال کند. خوشبختانه در صورت ابتلا به کم‌ کاری تیروئید، لازم نیست از مصرف بسیاری از غذاها اجتناب کنید. بااین‌حال، غذاهایی که حاوی گواترژن هستند باید به میزان متوسط ​​خورده و پخته شوند.

علاوه بر این، مهم است از خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده خودداری کنید، زیرا آن‌ها معمولا کالری زیادی دارند. در صورت ابتلا به کم‌ کاری تیروئید این مسئله می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود زیرا ممکن است دچار اضافه‌وزن شوید. در ادامه مقاله تغذیه در کم کاری تیروئید با غذاهایی که لازم است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید عبارت‌اند از:

  • انواع مختلف ارزن.
  • غذاهای کاملا فرآوری‌شده مانند هات‌داگ، کیک، کلوچه و غیره.
  • نوشیدنی‌ها: قهوه، چای سبز و الکل، زیرا این نوشیدنی‌ها ممکن است غده تیروئید را تحریک کند.
  • مکمل‌ها: مصرف کافی سلنیوم و ید برای سلامت تیروئید ضروری است، اما مصرف بیش‌ازحد هر یک از آن‌ها ممکن است باعث آسیب به بدن شما شود. فقط در صورت توصیه پزشک، مکمل مصرف کنید.

چگونه وزن سالم خود را حفظ کنید؟

به دلیل اینکه در بیماری کم‌ کاری تیروئید، سوخت‌وساز بدن کاهش می‌یابد، افزایش وزن به‌راحتی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل مهم است که با رعایت نکاتی، وزن سالم خود را حفظ کنید. در ادامه با این نکات آشنا می‌شوید.

  • استراحت کافی داشته باشید. هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید. خوابیدن کمتر از این حد با افزایش چربی، به‌ویژه در اطراف ناحیه شکم ارتباط دارد.
  • غذا خوردن ذهن‌ آگاهانه را تمرین کنید. غذا خوردن ذهن‌ آگاهانه شامل توجه به آنچه می‌خورید، دلیل غذا خوردن و سرعت غذا خوردن است و می‌تواند به شما در ایجاد رابطه بهتر با غذا کمک کند. این کار همچنین در کاهش وزن موثر است.
  • یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید. یوگا و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا استرس خود را کاهش دهید و همچنین سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید. این امر همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • رژیم غذایی دارای کربوهیدرات کم تا متوسط را امتحان کنید. خوردن مقدار کم تا متوسط ​​کربوهیدرات برای حفظ وزن سالم بسیار موثر است. بااین‌حال، از رژیم کتوژنیک اجتناب کنید، زیرا مصرف بسیار کم کربوهیدرات ممکن است باعث کاهش سطح هورمون تیروئید شود.

درنهایت، کم‌ کاری تیروئید یک بیماری است که یک تا دو درصد از مردم در جهان به آن مبتلا هستند و علائم آن شامل خستگی، افزایش وزن و احساس سرماست. خوشبختانه، خوردن مواد مغذی مناسب و مصرف داروها می‌تواند به کاهش علائم بیماری و بهبود عملکرد تیروئید کمک کند. مواد مغذی مفید برای تیروئید ید، سلنیوم و روی هستند. پیروی از رژیم غذایی مناسب می‌تواند علائم شما را به حداقل برساند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

داروهایی که در کم کاری تیروئید تجویز می‌ شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا