صفحه اصلی تیروئید سرطان هرتل سل تیروئید چیست و چه روش‌های درمانی‌ای دارد؟
هرتل سل تیروئید

سرطان هرتل سل تیروئید چیست و چه روش‌های درمانی‌ای دارد؟

کارسینوم هرتل نوعی نادر از سرطان تیروئید است که در موارد شدید ‌می‌تواند باعث اختلال در تنفس و حرف زدن شود. سرطان هرتل سل تیروئید همچنین در صورتی که درمان نشود‌، می‌تواند به ریه‌ها و استخوان‌ها گسترش یابد.  در این مقاله از کلینیک آنلاین دیابت و غدد قصد داریم شما را با سرطان هرتل سل تیروئید آشنا کنیم.

______________________________________________________________

برای مطالعه بیشتر: علائم کیست تخمدان

______________________________________________________________

کارسینوم سلول هرتل یا سرطان هرتل سل تیروئید چیست؟

کارسینوم سلول هرتل یک نوع سرطان نادر و تهاجمی‌ غده تیروئید است. تیروئید یک غده کوچک و پروانه‌ای شکل بوده که در قاعده گردن جای دارد. این غده هورمون‌هایی را‌ترشح ‌می‌کند که وظیفه تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز را در بدن بر عهده دارند.
سرطان هرتل سل تیروئید ‌می‌تواند باعث ایجاد تومورهایی شود که‌ موجب اختلال در توانایی حرف زدن و تنفس شوند. این بیماری در صورت عدم درمان ‌می‌تواند به غدد لنفاوی، ریه‌ها و استخوان‌ها گسترش یابد. درمان سرطان هرتل سل تیروئید با استفاده از جراحی و برداشتن غده تیروئید امکان‌پذیر است. حال می‌دانیم که سرطان هرتل سل تیروئید چیست.

سرطان سلول هرتل چگونه ‌می‌تواند بر بدن من اثر بگذارد؟

 مبتلایان به این سرطان ممکن است تا مراحل انتهایی هیچ تغییری را در بدنشان احساس نکند. برخی افراد امکان دارد که وقتی برای موارد دیگری آزمایش ‌می‌دهند، به صورت اتفاقی متوجه وجود این سرطان در بدنشان شوند. وقتی که سرطان سلول هرتل علامتدار شود، احتمال دارد باعث ایجاد یک توده قابل لمس روی محل غده تیروئید در گردن شود.
با رشد تومور ممکن است به مری فشار بیاورد و غذا خوردن را دچار مشکل کند یا با فشار روی نای باعث مشکل در تنفس شود. علاوه بر این تومور امکان دارد روی تارهای صوتی فشار آورده و صدای شما را حین حرف زدن تغییر بدهد.

 چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان هرتل سل تیروئید هستند؟

اگرچه که ممکن است هر فردی روزی به سرطان سلول هرتل دچار شود، اما این بیماری در افراد بالای ۵۵ سال شایع‌تر است. علاوه بر این بیماری در زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری دارد. به طور کلی این نوع سرطان چندان شایع نیست و تنها سه درصد از کل مبتلایان به سرطان تیروئید را تشکیل ‌می‌دهد.

سرطان هرتل سل تیروئید

 سرطان سلول هرتل چه علائمی‌ دارد؟

 اغلب افراد مبتلا به این بیماری تا زمانی که تومور بزرگ نشده است، دارای نشانه نمی‌شوند. برای مثال تومور ممکن است رشد کند و با فشار بر تارهای صوتی باعث تغییر صدا شود. از دیگر علائم بیماری ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل در تنفس یا احساس خفگی
  • یک توده دردناک در قسمت جلوی گردن
  • تورم غدد لنفاوی
  • خستگی
  • کاهش وزن ناخواسته

چه عواملی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سلول هرتل ‌می‌شوند؟

 اگرچه محققین علت دقیق بروز این بیماری را نمی‌دانند، اما برخی عوامل را پیدا کردند که‌ می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهند: از جمله

  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تیروئید
  • کمبود ید برای مدت طولانی
  • تماس با اشعه رادیو اکتیو

پزشک چگونه سرطان هر‌تل را تشخیص ‌می‌دهد؟

 پزشک تشخیص بیماری را با انجام معاینه فیزیکی و پرسش درباره علائم شما بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه خانوادگی ابتلا به برخی بیماری‌ها شروع ‌می‌کند. در ادامه پزشک ممکن است هر یک از کارهای زیر را برای تایید تشخیص انجام دهد:

 آزمایش خون

پزشک ممکن است بخواهد پروتئینی به نام تیروگلوبین را در خون اندازه‌گیری بکند. در درمان سرطان تیرویید سطح این پروتئین در خون افزایش ‌می‌یابد.

 اسکن تیروئید

در این تست سلول‌های سرطانی در غده تیروئید ارزیابی ‌می‌شوند. این تست به دنبال سلول‌های سرطانی در غده تیروئید ‌می‌گردد. پزشک این آزمایش را با تزریق مقدار اندکی ید رادیواکتیو به درون جریان خون انجام ‌می‌دهد.

لارنگوسکوپی

پزشکان ممکن است این کار را برای ارزیابی تارهای صوتی درخواست کنند.

 آسپیراسیون با سوزن ظریف

 پزشک امکان دارد از یک سوزن ظریف برای برداشتن نمونه‌ای از بافت تیروئید استفاده کند. سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده‌ می‌شود.

 لوبکتو‌می

‌در مواردی ممکن است بیوپسی با سوزن ظریف به اندازه کافی اطلاعات در اختیار پزشک قرار ندهد تا تشخیص نهایی شود. در این صورت پزشک امکان دارد با انجام جراحی بخشی از غده تیروئید را بردارد.

 سی تی اسکن

پزشک می‌تواند از سی تی اسکن برای تشخیص ‌میزان گسترش بیماری به نواحی دیگر بدن استفاده کند.

سرطان سلول هرتل چگونه درمان‌ می‌شود؟

انجام جراحی رایج‌ترین شیوه درمان بیماری است. بر اساس شرایط، پزشک ممکن است همه یا بخشی از غده تیروئید را خارج کند. علاوه بر این امکان دارد غدد لنفاوی درگیر هم حین جراحی خارج شوند. بعد از انجام جراحی شاید داروهایی دریافت کنید که از گسترش بیماری جلوگیری کنند. از دیگر درمان‌هایی که پزشک پیشنهاد می‎کند، ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان هورمونی
  • درمان با ید رادیواکتیو

دو روش درمانی برای سرطان هرتل سل تیروئید که پزشک با توجه به شرایط بیمار آن‌ها را پیشنهاد می‌کند.

هرتل سل چیست

چطور‌ می‌توانم خطر ابتلا به سرطان هرتل سل تیروئید را کم کنم؟

 هیچ راه قطعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان هرتل سل تیروئید وجود ندارد. برخی افراد به دلیل سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تیروئید بیشتر احتمال دارد که به این بیماری دچار شوند. در صورتی که شما هم در این وضعیت هستید، با پزشک خود درباره علائم احتمالی بیماری مشورت کنید. شانس بقای مبتلایان به سرطان هرتل سل تیروئید چقدر است؟
مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، نشان داده است که ۹۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری تا پنج سال پس از تشخیص زنده‌ می‌مانند. مطالعه دیگری نشان داده است که ۹۳ درصد از مبتلایان تا ۱۰ سال پس از زمان تشخیص زنده‌ می‌مانند.

نکات پایانی سرطان هرتل سل تیروئید

سرطان سلول هرتل یک نوع نادر سرطان تیروئید است. در صورتی که علامتی دارید، پزشک ممکن است احتیاج داشته باشد که با انجام جراحی تیروئید تشخیص این بیماری را تایید کند. جراحی تیروئید اغلب گسترش بیماری را محدود ‌می‌کند، اما به طور کامل آن را برطرف نمی‌کند.
کسانی که تحت جراحی تیروئید قرار گرفتند، شاید لازم باشد تا پایان عمر داروهای هورمونی مصرف کنند. کارسینوم سلول هرتل ممکن است پس از درمان، مجدد عود کند. در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره ابتلا به سرطان هرتل سل تیروئید پیشنهاد ما به شما این است که به بهترین متخصص غدد و متابولیسم رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا