صفحه اصلی تیروئید جای بخیه جراحی تیروئید و احتمال لاغری بعد از عمل تیروئید
عوارض بعد از عمل تیروئید

جای بخیه جراحی تیروئید و احتمال لاغری بعد از عمل تیروئید

عمل تیروئید برای برداشتن تمام یا بخشی از غده‌ تیروئید انجام می‌شود. تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در پایین گلو قرار داد و هورمون‌هایی تولید می‌کند که مسئول کنترل سوخت و ساز (ضربان قلب، ‌سرعت سوزاندن کالری و …) هستند. جراحی تیروئید برای درمان اختلال‌های تیروئیدی مختلف از جمله سرطان، بزرگ شدن غیرسرطانی غده‌ تیروئید (گواتر) یا پرکاری تیروئید تجویز می‌شود. اینکه چه مقدار از تیروئید در طول جراحی برداشته شود، به علت انجام آن بستگی دارد. اگر قرار به برداشتن جزئی غده باشد، تیروئید بعد از جراحی به‌صورت نرمال فعالیت خواهد کرد. اما اگر تمام غده‌ تیروئید در طی جراحی برداشته شود، نیاز به دریافت روزمره‌ هورمون‌های موردنیاز بدن خواهد بود. از دست دادن هورمون‌ها تنها یکی از عوارض بعد از عمل تیروئید است. با ما همراه باشید تا شما را با سایر عوارض بعد از عمل برداشتن تیروئید آشنا کنیم.

عوارض بعد از عمل تیروئید

بعد از انجام جراحی تیروئید، افراد دچار عوارض جانبی کوتاه‌مدتی می‌شوند. بسیاری از این عوارض بعد از مدتی از بین می‌روند؛ با این حال، برخی از آن‌ها پایدار می‌مانند.

گردن درد

در طول عمل تیروئید، گردن در موقعیت کشیده‌ای قرار دارد. به همین دلیل، اکثر افراد پس از عمل دچار درد و خشکی گردن می‌شوند. استفاده از قرص‌های مسکن پس از جراحی برای کاهش احساس ناراحتی و سهولت در حرکت دادن گردن به‌منظور کاهش خشکی آن، بسیار مهم است. استفاده از کمپرس گرم نیز می‌تواند به بهبود دردها کمک کند.
خیلی از فیزیوتراپیست‌ها مجموعه‌ای از نرمش‌ها را برای کاهش خشکی گردن به بیماران پیشنهاد می‌کنند. پیش از انجام این حرکات،‌ از جراح خود درباره‌ مناسب بودن آن‌ها، تعداد و زمان مناسب انجام سوال کنید. لازم به ذکر است به دلیل موقعیت قرارگیری گردن، بروز کمردرد و سردرد بعد از عمل تیروئید نیز قابل انتظار است.

درد و گرفتگی گلو بعد از عمل تیروئید

برای انجام این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. در طول عمل، تنفس بیمار از راه لوله‌ تنفسی که در گلو قرار دارد، انجام می‌شود. به همین دلیل، افراد معمولاً دچار گوش درد بعد از عمل تیروئید، گلودرد و احساس گرفتگی (مانند گیر کردن شیء خارجی در گلو) هنگام بلع غذا می‌شوند. استفاده از اسپری بی‌حسی گلو می‌تواند در بهبود این احساس ناخوشایند موثر باشد.

بلع دشوار

مشکلات بلع پس از عمل تیروئيد بسیار شایع هستند. با این حال، زمان زیادی پایدار نمی‌مانند و معمولاً طی دو هفته از بین می‌روند. از جمله مراقبت‌های بعد از عمل تیروئید، که برای کاهش ناراحتی‌های ناشی از چنین مشکلاتی توصیه می‌شود، خوردن غذاهای نرم در روزهای اولیه پس از عمل است.

گرفتگی و مشکلات مربوط به صدا

بعد از جراحی ممکن است صدای بیمار خشن یا خیلی آهسته شود و فرد در حین صحبت کردن، دچار احساس خستگی شود. به‌خصوص این علائم در هفته‌ اول تا دوم پس از جراحی شایع هستند. حدود ۱ درصد از افراد پس از این عمل دچار آسیب به اعصاب صوتی خود می‌شوند. از این میان، ۵ الی ۱۰ درصد افراد علائم همیشگی را در اثر آسیب دیدن اعصاب در طول جراحی یا التهاب اعصاب پس از عمل خواهند داشت.
معمولاً این عوارض بعد از عمل غده‌ تیروئید تا یک هفته بعد بهبود می‌يابند؛ با این ،حال ممکن است تا شش ماه پس از عمل نیز همراه بیمار باشند. با وجود اینکه درمان مشخصی برای این مشکل وجود ندارد؛ اما به همراهان بیمار توصیه می‌شود از این مشکل آگاه باشند و اجازه ندهند بیمار برای رساندن منظور خود بلند صحبت کند.  در صورت آسیب دیدن اعصاب مربوط به صوت، عوارض بعد از عمل تیروئید شدیدتر مشاهده خواهد شد.

حالت تهوع و استفراغ

استفراغ و احساس تهوع پس از انجام عمل تیروئيد، در گذشته بسیار رایج بود؛ اما خوشبختانه امروزه درمان‌های متعددی برای این حالت‌ها وجود دارد. برای مثال، مصرف داروهایی مثل دگزامتازون می‌تواند تا حد زیادی استفراغ را کاهش دهد.

سرفه بعد از عمل تیروئید

یکی دیگر از عوارض این جراحی، سرفه است. طبق مطالعات انجام‌شده، افرادی که جراحی سرطان تیروئید انجام داده‌اند، به احتمال زیاد دچار سرفه و کاهش کیفیت زندگی ناشی از سرفه مکرر خواهند شد. عواملی مثل سیگار کشیدن و طول عمل جراحی، می‌توانند روی بروز این علائم تاثیرگذار باشند. یکی از مهم‌ترین دلایل سرفه بعد از عمل، احساس ناراحتی ناشی از لوله‌گذاری در گلو است. این مشکل طی ۴ الی ۵ روز پس از عمل رفع می‌شود.

چاقی بعد از عمل تیروئید

علی‌رغم باور اکثر بیماران در این مورد که جراحی تیروئید و جایگزینی هورمون‌ها می‌تواند سبب افزایش وزن و چاقی شود، مطالعات علمی و مقایسه گروه‌های مختلف نشان داده که هیچ رابطه‌ مشخصی میان افزایش وزن در طول زمان و جراحی تیروئید و گواتر وجود ندارد.

کمبود کلسیم بعد از عمل تیروئید

میزان کلسیم توسط غدد پاراتیروئید کنترل می‌شود که در مجاورت غده تیروئید قرار دارند. حدود ۵ درصد از بیماران پس از انجام جراحی تیروئيد دچار افت موقت کلسیم می‌شوند و کمتر از ۱ درصد بیماران ممکن است برای همیشه با کمبود کلسیم مواجه شوند. به همین دلیل، پزشکان پس از انجام عمل، به بیماران توصیه می‌کنند در هفته‌های ابتدایی از مکمل‌های کلسیمی استفاده کنند تا علائم ناشی از کمبود کلسیم در آن‌ها بهبود پیدا کند.

علت انجام عمل تیروئید

پزشک ممکن است به دلایل زیر انجام عمل جراحی تیروئيد را توصیه کند:

سرطان تیروئيد

سرطان رایج‌ترین علت انجام این عمل است. اگر بیمار به سرطان مبتلا باشد، احتمالاً بخش قابل توجه یا تمام غده‌ تیروئيد برداشته می‌شود. به همین دلیل، این بیماران باید به عوارض بعد از عمل سرطان تیروئید آگاه باشند و مراقبت‌های زیادی پس از عمل انجام دهند.

بزرگ شدن تیروئید (گواتر)

برداشتن تمام یا بخشی از غده‌ تیروئید برای کسانی که به بیماری گواتر مبتلا شده‌اند و قادر به تنفس یا بلع راحت نیستند، توصیه می‌شود. همچنین، اگر گواتر منجر به پرکاری تیروئید شده باشد، جراحی توصیه می‌شود.

پرکاری تیروئيد

پرکاری تیروئید بیماری‌ای است که در آن غده‌ تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین ترشح می‌کند. اگر با مصرف داروها مشکل داشته باشید و نخواهید درمان یدین رادیواکتیو را انجام دهید، جراحی تیروئيد یک گزینه‌ مناسب است.

گره‌های مشکوک تیروئيد

برخی گره‌های تیروئیدی پس از نمونه‌برداری نیز از نظر سرطانی بودن یا نبودن قابل تشخیص نیستند. پزشکان در مواردی که گره‌ها ریسک بالای سرطانی بودن را داشته باشند، از جراحی تیروئید استفاده می‌کنند.

4 در مورد “جای بخیه جراحی تیروئید و احتمال لاغری بعد از عمل تیروئید”

1. سلام من ۲۷ سالم است من ۴۵ روز پیش عمل جراحی تایرایید کردم موفقانه بود قرص تهایرونورم استفاده میکنم از دیروز تاحالا اندازه یک زره کوچک در حدی یک نخود کوچکتر به قسمت جراحی از درون لوکه حس میکنم هیچ درد ندارد علت التهابی جای جراحی است یا خیر ؟نظرتان چیست

2. پرسپولیس

سلام ۳۴ ساله هستم خیلی خوابم می گیره الان ۲۲ روز هست عمل تیروئید انجام دادم و تیروئیدم رو برداشتم