صفحه اصلی دیابت کرونا و دیابت | عوارض کرونا در دیابتی ها چیست؟
کرونا-و-دیابت

کرونا و دیابت | عوارض کرونا در دیابتی ها چیست؟

ادامه بیماری همه‌گیر کووید 19 (COVID-19) همچنان یک مسئله اورژانسی در بهداشت عمومی در سرتاسر جهان است و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت هستند، همچنان در ابتدای لیست برای خطرات مرتبط با ویروس کرونا هستند. بنابراین، آیا افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر نگران ابتلا به ویروس کرونا باشند؟ آن‌ها چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کووید 19 پیشگیری کنند؟

داده‌ها در این مورد که آیا افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 هستند یا خیر متفاوت است اما آنچه مشخص شده این است که افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو، پیامدهای شدیدتری از ابتلا به ویروس کرونا را تجربه می‌کنند. در ادامه با موضوع کرونا و دیابت بیشتر آشنا می‌شوید.

کرونا و دیابت

در ارتباط با موضوع کرونا و دیابت، مطالعات اولیه نشان داده است که حدود 25٪ از افرادی که با عفونت‌های شدید کووید 19 به بیمارستان مراجعه می‌کنند، مبتلا به دیابت هستند. کسانی که دیابت دارند بیشتر دچار عوارض جدی می‌شوند و به دلیل ابتلا به بیماری کووید 19 می‌میرند. یک دلیل این مسئله آن است که قند خون بالا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها کمتر شود.

در صورت ابتلا به بیماری دیگری مانند بیماری قلبی یا ریوی، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 حتی بیشتر هم می‌شود. همچنین، در صورت ابتلا به کووید 19، عفونت می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای عوارض دیابت مانند کتواسیدوز دیابتی (DKA) قرار دهد. DKA زمانی اتفاق می‌افتد که سطح بالایی از اسیدها به نام کتون در خون شما تجمع یابد. این مسئله می‌تواند بسیار جدی باشد.

برخی از افرادی که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند، در سراسر بدن خود واکنش‌های خطرناکی را تجربه می‌کنند که سپسیس یا عفونت خون نامیده می‌شود. برای درمان سپسیس، پزشکان باید سطح مایعات و الکترولیت بدن شما را کنترل کنند. DKA باعث از بین رفتن الکترولیت‌ها می‌شود که می‌تواند کنترل سپسیس را دشوارتر کند.

نکاتی برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا

همان‌طور که در مورد ارتباط کرونا و دیابت مطرح شد، افرادی که مبتلا به دیابت هستند علائم شدیدتری از بیماری کووید 19 را تجربه می‌کنند. بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا این است که تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید. اگرچه واکسن کرونا موجود است اما مشخص نیست که چه زمانی این واکسن به‌طور گسترده در دسترس خواهد بود.

بنابراین، اگر در حال حاضر مجبور به بیرون رفتن هستید، حداقل 2 متر از افراد دیگر دور شوید و به صورت خود ماسک بزنید. همچنین وقتی به خانه برمی‌گردید دستان خود را بشویید یا از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید. همچنین، قبل از اینکه به انسولین خود دست بزنید، دستان خود را بشویید و ناحیه‌ای که می‌خواهید در آن انسولین تزریق کنید را با آب و صابون یا الکل تمیز کنید.

برای محافظت از شما، همه افراد در منزلتان باید دستان خود را مرتبا بشویند، مخصوصا قبل از اینکه برای خانواده غذا درست کنند. همچنین، وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. اگر کسی در خانه شما بیمار است باید در اتاق خود بماند و تا جایی که می‌تواند از شما فاصله بگیرد. وقتی مجبور می‌شوید با یکدیگر در یک اتاق باشید، او باید به صورت خود ماسک بزند. رعایت مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند نیز ضروری است:

• هنگامی‌که آب و صابون در دسترس نیست از یک ضدعفونی‌کننده ضد الکلی استفاده کنید.
  • در صورت امکان از لمس سطوحی که مکررا لمس می‌شوند خودداری کنید.
  • مرتبا هر سطحی که تماس با آن زیاد است را ضدعفونی کنید، برای مثال میزها و دستگیره‌های در.
  • با دست‌های شسته نشده چشم، بینی یا دهان خود را لمس نکنید.
  • هنگامی‌که سرفه یا عطسه می‌کنید، دهان خود را با قسمت داخلی آرنج بپوشانید.
  • از هرگونه تماس با فرد مبتلا به بیماری کووید 19 خودداری کنید.
  • با هفت ساعت خواب شبانه و کاهش میزان استرستان، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.
  • به اندازه کافی غذا و مایعات مصرف کنید.
  • تا جایی که می‌توانید سعی کنید که قند خون خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید.

برنامه‌ریزی در ارتباط با کرونا و دیابت

تا کنون در مورد این موضوع صحبت شد که ارتباط کرونا و دیابت چگونه است و افرادی که مبتلا به دیابت هستند لازم است بیشتر از افراد دیگری که به این بیماری مبتلا نیستند مراقب سلامتی خود باشند. فاصله اجتماعی و همچنین ماندن در خانه ممکن است تهیه وسایل موردنیاز را برای شما دشوار کند. در صورتی که خود را قرنطینه کرده‌اید لازم است برای این مدت، اقلام را به صورت کافی تهیه کنید تا برای دو هفته دوام بیاورند. مطمئن شوید که موارد زیر را تهیه کرده‌اید:

• غذای کافی، به ویژه کربوهیدرات‌های سالم مانند کراکر گندم سبوس‌دار، سوپ سبزیجات یا رشته و سس سیب شیرین نشده.
  • کربوهیدرات‌های ساده مانند عسل، نوشابه شیرین شده با شکر، آب‌میوه یا آب‌نبات‌های سفت برای زمانی که قند خونتان می‌افتد.
  • حداکثر تعداد انسولین و داروهای دیگر موردنیازتان.
  • موارد بیشتری از نوار تست کتون.
  • شماره تلفن پزشک و مراکز درمانی.

در حال حاضر، امکان ویزیت‌های تلفنی و آنلاین توسط پزشکان به صورت گسترده‌ای فراهم شده است. بنابراین، اگر از پزشک خود سوال دارید می‌توانید به جای مراجعه به مطب، به صورت تلفنی یا اینترنتی سوالات خود را از او بپرسید. هنگامی‌که با پزشک خود صحبت می‌کنید، حتما سوالات زیر را از او بپرسید:

• چند وقت یک‌بار قند خون و کتون‌های خود را بررسی کنید؛
  • اگر بیمار شوید چگونه می‌توانید داروهای دیابت را متناسب با شرایط خود تنظیم کنید؛
  • آیا مصرف داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا برای شما بی‌ضرر است یا خیر.

در صورت ابتلا به بیماری کووید 19، چه کارهایی را لازم است انجام دهید؟

اگر احساس کرده‌اید که بیمار شده‌اید در خانه بمانید. قند خون خود را نسبت به قبل، بیشتر بررسی کنید. بیماری کووید 19 می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و باعث شود غذای کمتری بخورید. این مسئله می‌تواند بر سطح قند خون شما تاثیر بگذارد. همچنین هنگام ابتلا به بیماری به مایعات بیشتر از حد معمول نیاز دارید. بنابراین، بطری آب را در کنار خود قرار دهید و مرتبا آب بنوشید. برخی از داروهای بدون نسخه که علائم ویروس کرونا مانند تب یا سرفه را تسکین می‌دهند می‌توانند بر سطح قند خون شما تاثیر بگذارند.

دوزهای بالای آسپرین یا ایبوپروفن می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. استامینوفن می‌تواند قند خون بالا را به صورت کاذب در دستگاه اندازه‌گیری قند خون نشان دهد. بسیاری از شربت‌ها برای سرفه و سرماخوردگی سرشار از قند هستند که می‌توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند. بنابراین، قبل از مصرف آن‌ها حتما با پزشک مشورت کنید. اگر آن‌ها را مصرف کرده‌اید و قند خون شما افزایش یافته است، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مشاهده علائم ویروس کرونا مانند سرفه خشک، تب یا تنگی نفس با پزشک خود تماس بگیرید. آخرین نتایج تست قند خون خود را همراه داشته باشید تا آن‌ها را در اختیار پزشک قرار دهید. در صورت تجربه موارد زیر فورا از کمک پزشکی بهره‌مند شوید:

• مقادیر متوسط تا شدید کتون
  • علائم کتواسیدوز دیابتی (DKA) مانند خستگی، ضعف، بدن‌درد، استفراغ یا دل‌درد
  • تنگی نفس شدید

عوارض کرونا در افراد مبتلا به دیابت چیست؟

نکته دیگر در مورد ارتباط کرونا و دیابت، عوارض ویروس کرونا برای افراد مبتلا به دیابت است. عفونت‌های ویروسی، ازجمله عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا، می‌تواند منجر به عوارض جدی در افراد مبتلا به دیابت شود. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. کتواسیدوز دیابتی (DKA)

در دوره‌های استرس یا بیماری، ممکن است سطح قند خون افزایش یابد. کتواسیدوز دیابتی (DKA) زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا به دیابت، انسولین کافی برای مقابله با افزایش سطح قند خون خود نداشته باشد. درنتیجه، بدن شروع به تجزیه چربی‌ها برای تامین انرژی می‌کند و این امر باعث تجمع کتون در خون می‌شود.
کتون‌ها باعث اسیدی شدن خون می‌شوند که این مسئله می‌تواند به سرعت مشکلات جدی‌ای برای سلامتی ایجاد کند. DKA می‌تواند طیف وسیعی از علائم، ازجمله تشنگی شدید، حالت تهوع، تنفس سریع و بوی میوه‌ای تنفس را ایجاد کند. هرکسی که به DKA دچار می‌شود باید تحت مراقبت‌های پزشکی فوری قرار گیرد.

2. ذات‌الریه

ذات‌الریه از التهاب در کیسه‌های هوای ریه‌ها ناشی می‌شود. افراد مبتلا به دیابت که به کووید 19 مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به شکل شدیدتری از این بیماری هستند که شامل ذات‌الریه است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که همه افراد مبتلا به دیابت که بیش از 2 سال دارند باید واکسیناسیون آنفلوانزا و پنوموکوکال را انجام دهند.

3. کم آبی بدن

اگر فردی مبتلا به دیابت، به کووید 19 دچار شود ممکن است مایعات اضافی بدن خود را از دست بدهد. این مسئله می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. درنتیجه فرد نیاز به تزریق سرم دارد.

4. قند خون بالا

عفونت‌ها باعث افزایش واکنش استرس در بدن می‌شوند و تولید گلوکز را افزایش می‌دهند. این مسئله منجر به سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی در بدن فرد می‌شود. درنتیجه، ممکن است فرد در طی یک بیماری عفونی به انسولین اضافی نیاز داشته باشد. بنابراین، در این شرایط، مهم است که سطح قند خون بیشتر از حد معمول کنترل شود، زیرا ممکن است ناگهان افزایش یابد.

همان‌طور که در مورد ارتباط دیابت با کووید 19 مطرح شد افرادی که مبتلا به دیابت هستند در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که عوارض وخیم این بیماری را تجربه کنند. بنابراین، اگر به دیابت یک یا دو دچار هستید لازم است مراقبت بیشتری از خودتان داشته باشید و تا جایی که می‌توانید از خانه خارج نشوید تا به ویروس کرونا آلوده نشوید.

کرونا و دیابت – تاثیر کرونا روی بیماران دیابتی