صفحه اصلی سلامت عمومی آیا آمپول کورتون برای کرونا خوب است؟
آمپول کورتون برای کرونا

آیا آمپول کورتون برای کرونا خوب است؟

کورتون به‌عنوان دارویی موثر، که سیستم ایمنی بدن میزبان را در بیماران مبتلا به درگیری شدید ریوی در کرونا هدف قرار می‌دهد، استفاده می‌شود. طبق مطالعات صورت‌گرفته، درمان دارویی با آمپول کورتون برای کرونا در کاهش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به‌طور چشمگیری اثرگذار بوده است. بیش از هفتاد سال است که از کورتون استفاده می‌شود و مزایای زیاد آن در درمان عفونت‌های ریوی و سندرم‌های سیستم تنفسی غیرقابل چشم‌پوشی است. با ما همراه باشید تا درباره آمپول کورتون کرونا و عوارض آن بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • کورتون چیست؟
  • چرا از آمپول کورتون برای کرونا استفاده می‌شود؟
  • عوارض آمپول کورتون برای کرونا چیست؟
  • داروهای کورتونی چگونه عمل می‌کنند؟
  • اشکال دارویی مختلف کورتون‌ها

کورتون چیست؟

کورتون‌ ها یا کورتیکواستروئیدها طبقه‌ای ازهورمون‌های تولیدشده توسط غدد آدرنال هستند. این هورمون‌ها روی متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات اثر گذاشته و خصیصه‌های ضدالتهابی و سرکوب سیستم ایمنی را دارا هستند. برخی از داروهای کورتونی شامل دگزامتازون، پردنیزون و پردنیزولون هستند. تجویز کورتون برای کرونا طی دورانی که این بیماری در جهان گسترش یافته است، برای درمان بیماران بدحال یا بستری در بیمارستان انجام می‌شود.

بهترین زمان مصرف پروتئین چه زمانی است؟

چرا از آمپول کورتون برای کرونا استفاده می‌شود؟

ویروس کووید ۱۹ می‌تواند منجر به التهاب شدید دستگاه تنفسی انسان شود. این ویروس سنبله پروتئینی‌ای روی سطح خود دارد که به آن کمک می‌کند به غشای سلولی بچسبد. وقتی ویروس به‌شدت بیماری‌زای کووید وارد سلول‌های پوشش بافت ریه‌ها می‌شود، پاسخ التهابی آغاز می‌شود. در ادامه، سلول‌های سیستم ایمنی از جمله سلول‌های دندریتی و ماکروفاژها به‌علت ترشح فعال‌سازهای التهابی شروع به فعالیت می‌کنند. پاسخ سیستم ایمنی به حمله ویروسی منجر به تخریب سلول‌های پوششی ریه شده و بیماری روزبه‌روز شدیدتر می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده است کنترل پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا را می‌توان کنترل کرد تا آسیب ریوی را به طرز قابل توجهی کاهش داد. تجویز کورتون در پاندمی کرونا تازگی نداشته و در گذشته هم برای درمان اختلالات عفونی مختلف و بیماری‌های سیستم ایمنی از این دسته داروها استفاده شده است. بااین‌حال در طول دوران پاندمی استفاده از این دارو برای درمان عفونت شدید ریه افزایش یافت.

کورتون برای کرونا

عوارض آمپول کورتون برای کرونا چیست؟

استفاده از کورتون فقط باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود. از آنجا که در بیماران سرپایی این دارو کمتر تجویز می‌شود، داده‌های کافی برای بررسی عوارض آن در بیماری خفیف کرونا وجود ندارد. استفاده از این دسته داروها می‌تواند منجر به عوارض متعددی شود که لزوم حضور پزشک را در روند درمان با این داروها پررنگ‌تر می‌سازد.

از جمله مهم‌ترین عوارض کورتون‌ها می‌توان به بالا رفتن قند خون، اثرات روانی، ورم ساق و قوزک پا، اختلال حافظه، تغییرات خلقی و رفتاری، گیجی و عدم تمرکز، ناراحتی معده، افزایش وزن، افزایش فشار چشم، نازکی استخوان‌ها و شکستگی، خستگی شدید، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، ضعف عضلانی، افزایش فشار خون و احتباس آب در بدن اشاره کرد. همچنین، از آنجا که این داروها اساساً سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، استفاده از آن‌ها می‌تواند منجر به عفونت‌های ثانویه نیز شود.

داروهای کورتونی چگونه عمل می‌کنند؟

زمانی که دوز داروی تجویزشده در خون بالا می‌رود، التهاب در بدن محدود می‌شود. این روند سبب کاهش علائم و نشانه‌های التهابی مثل آسم، بثورات پوستی و آرتروز می‌شود. همچنین، همان‌طور که گفتیم، کورتون‌ها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. درنتیجه، از آن‌ها برای کنترل موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که در آن‌ها سیستم ایمنی به‌اشتباه بر علیه بدن عمل می‌کند.

اشکال دارویی مختلف کورتون‌ها

از اشکال مختلف دارویی از جمله آمپول کورتون برای کرونا، رماتوئید آرتریت، بیماری التهابی روده، آسم، آلرژی‌ها و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین، در بیمارانی که عضو اهدایی دریافت کرده‌اند، برای جلوگیری از پس زدن عضو توسط سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شوند. از این داروها برای افرادی که به بیماری نادر Addison مبتلا شده‌اند نیز استفاده می‌شود. غدد آدرنال در بدن مبتلایان به این بیماری حتی کمترین میزان کورتون موردنیاز بدن را نیز تولید نمی‌کنند.

کورتون از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شود و این بستگی به نحوه درمان بیماری دارد. از جمله رایج‌ترین راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از طریق دهان: قرص‌ها، کپسول‌ها و شربت‌های کوروتونی مختلفی وجود دارند که برای درمان التهاب و درد ناشی از بیماری‌های مزمن مثل لوپوس و رماتوئید آرتریت استفاده می‌شوند.
  • داروی تنفسی: این فرم از دارو می‌تواند التهاب ناشی از آسم و آلرژی‌های ریوی را کاهش دهد.
  • قطره چشمی: این دارو می‌تواند ورم ناشی از عمل چشم را کاهش دهد.
  • تجویز موضعی: کرم‌های کورتونی می‌توانند بیماری‌های پوستی مختلف را درمان کنند.
  • تزریق کورتون: این فرم از دارو معمولاً برای درمان علائم و نشانه‌های عضلانی و مفصلی مثل درد و التهاب استفاده می‌شود.
کورتون برای درمان

سخن پایانی در مورد آمپول کورتون برای کرونا

در طول دوران کرونا، تجویز آمپول کورتون برای بیماران کرونایی به‌عنوان راهکاری موثر در درمان آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. داروهای کورتونی با سرکوب سیستم ایمنی بدن فرد، می‌توانند مانع از گسترش بیشتر بیماری و تخریب بافت ریه‌ها در بیماری کرونا شوند. البته این داروها عوارض مختلفی دارند و می‌توانند خود منجر به بروز عفونت‌های ثانویه شوند. بنابراین، باتوجه به این عوارض، آمپول کورتون برای کرونا باید بااحتیاط و تنها توسط پزشک حاذق تجویز شود.

آیا مصرف متفورمین برای بارداری ضرر دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا