صفحه اصلی سلامت عمومی آیا مصرف متفورمین در بارداری بر روی جنین ضرر دارد؟
متفورمین برای بارداری

آیا مصرف متفورمین در بارداری بر روی جنین ضرر دارد؟

متفورمین از جمله داروهایی است که درصورت ابتلا به بیماری دیابت، به منظور کنترل قند خون تجویز می‌شود. درصورتی که قرص متفورمین مصرف می‌کنید، ممکن است نگران این باشید که این دارو چه تاثیری بر روی بارداری شما می‌گذارد؛ ممکن است این سوال را از خودتان پرسیده باشید که آیا داروی متفورمین تاثیری بر روی سلامت جنین می‌گذارد یا خیر. 

در متن پیش رو قصد داریم در مورد تاثیر متفورمین برای بارداری صحبت کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • داروی متفورمین چه عملکردی دارد؟
  • فواید متفورمین برای بارداری
  • متفورمین و سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • آیا مصرف متفورمین در طول بارداری بی‌خطر است؟

درصورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، یک بارداری ایمن و کم‌خطر برای داشتن فرزندی سالم ضروری است. به همین دلیل است که لازم است قبل و حین بارداری در فواصل منظم به پزشک مراجعه کرده و توصیه‌های ضروری را برای داشتن فرزندی سالم و بدون نقایص ژنتیکی دریافت کنید.

برخی نقایص ژنتیکی قابل پیشگیری نیستند؛ با این حال شما می‌توانید با مصرف برخی ویتامین‌های ضروری، حفظ وزن در محدوده طبیعی و داشتن یک سبک زندگی سالم، احتمال ابتلای کودک را به نقایص ژنتیکی کاهش دهید. علاوه بر این از آنجایی که برخی داروها می‌توانند بر روی سلامتی جنین تاثیر منفی بگذارند، لازم است مراقب داروهایی که می‌خورید هم باشید. لازم است پزشک خود را درجریان تمام داروهای مصرفی قرار دهید. 

داروی متفورمین چه عملکردی دارد؟

متفورمین یک داروی خوراکی است که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود. علاوه بر این در مواردی برای درمان سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک (PCOS) هم استفاده می‌شود. دیابت نوع 2 یک بیماری است که در آن قند خون از محدوده طبیعی بالاتر می‌رود. سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک بیماری است که در زنان در سنین باروری رخ داده و با علائمی از قبیل آکنه، موهای زائد و نازایی خودش را نشان می‌دهد. 

انسولین هورمونی است در بدن که وظیفه تنظیم قند خون را برعهده دارد. مقاومت به انسولین، سبب می‌شود تا بدن نتواند پاسخ صحیحی به انسولین بدهد و درنتیجه قند خون بالا رفته و زمینه برای ابتلا به دیابت فراهم شود. متفورمین دارویی است که عموماً برای برطرف کردن مقاومت به انسولین در مبتلایان به دیابت نوع 2 تجویز می‌شود. علاوه بر این از آن جایی که مبتلایان به PCOS هم ممکن است علائم مقاومت به انسولین را تجربه کنند، این دارو در مان این بیماران هم کاربرد دارد. 

مصرف متفورمین
مصرف متفورمین

فواید متفورمین برای بارداری

درصورت بارداری، متفورمین می‌تواند هم در درمان دیابت و هم PCOS موثر باشد. درصورت ابتلا به دیابت، لازم است که در طی بارداری قند خونتان در محدوده طبیعی باشد. حفظ قند خون در محدوده طبیعی هم از نقایص ژنتیکی در کودک جلوگیری می‌کند و هم از بروز عوارض دیابت در طی بارداری پیشگیری می‌کند؛ متفورمین برای محقق شدن هر دوی این اهداف موثر است. 

متفورمین و سندروم تخمدان پلی کیستیک

درصورت ابتلا به PCOS متفورمین می‌تواند حتی قبل از بارداری، فواید زیادی برای شما داشته باشد؛ به این دلیل که می‌تواند به بارداری شما کمک کند. سندروم تخمدان پلی کیستیک بارداری را برای شما دشوار می‌کند؛ پریودهایتان ممکن است عقب بیفتد و یا نامنظم باشد. علاوه بر این کیست‌ های کوچک متعددی در تخمدان ایجاد می‌شوند؛ همچنین PCOS ممکن است مانع از تخمک‌گذاری ماهیانه شود؛ درصورتی که تخمکی برای باروری وجود نداشته باشد، بارداری هم غیرممکن است. 

متفورمین می‌تواند تخمک‌ گذاری را تسهیل کرده و شانس شما را برای بارداری افزایش دهد. علاوه بر این متفورمین حتا پس از بارداری هم می‌تواند برای شما فایده داشته باشد. متفورمین می‌تواند احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 را به دلیل مشکلات قند خون متعاقب PCOS کاهش دهد. همچنین می‌تواند به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل کمک کند. 

علاوه بر این برخی مطالعات نشان داده است که مصرف متفورمین در زنان مبتلا به PCOS در طول بارداری می‌تواند خطر سقط را کاهش دهد. 

علل یا عوارض کیست تخمدان یا تنبلی تخمدان چیست؟

آیا مصرف متفورمین در طول بارداری بی‌ خطر است؟

مصرف متفورمین در طی بارداری عموماً بی‌خطر است. علیرغم این که متفورمین از جفت عبور می‌کند، اما مطالعات تاکنون عوارضی برای جنین نشان نداده است. 

بنابراین درصورتی که پیش از بارداری متفورمین مصرف می‌کردید، پزشک ممکن است شما را تشویق کند که مصرف آن را بعد از بارداری هم ادامه دهید. با این حال درمان خط اول دیابت در بارداری، انسولین است؛ بنابراین پزشک براساس سوابق قبلی بیماری‌ها و شرایط شما داروی مناسب را برایتان تجویز می‌کند. 

حتا اگر پیش از بارداری متفورمین مصرف نمی‌کردید، پزشک ممکن است در طول بارداری برایتان متفورمین تجویز کند. برای مثال ممکن است درکنار انسولین به منظور کنترل بهتر قند خون، متفورمین هم برای شما تجویز کند. علاوه بر این در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شانس ابتلایتان به دیابت بارداری بالا است، ممکن است برای شما متفورمین تجویز کند. متفورمین می‌تواند این خطر را کاهش دهد. 

دیابت بارداری چیست؟ | علل، علائم و راه درمان

تجویز متفورمین

نکته پایانی در مورد مصرف متفورمین برای بارداری

از آن جایی که احتمال ایجاد عوارض و نقایص ژنتیکی به دنبال مصرف متفورمین در طول بارداری بسیار اندک است، مصرف این دارو قبل و در طول بارداری بی‌خطر است. علاوه بر این مصرف این دارو طی دوره شیردهی بی‌خطر است و مشکلی برای فرزندتان ایجاد نمی‌کند. 

با این حال درصورتی که هر گونه سوال یا نگرانی درباره مصرف داروی متفورمین در طول بارداری دارید، لازم است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا