صفحه اصلی اختلالات هورمونی اختلالات و مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن
اختلالات جنسی مردان

اختلالات و مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن

گاهی میل جنسی کاهش پیدا می‌کند که این موضوع را مرتبط با اختلالات هورمونی و میل جنسی می‌دانند. منظور از میل جنسی، تمایل یک فرد به برقراری رابطه جنسی است. کاهش میل جنسی می‌تواند آزاردهنده باشد و باعث ایجاد مشکلات متعدد در روابط زناشویی شود. از این رو، لازم است علت آن پیدا شده و اقدام صحیح برای بهبود  آن صورت بگیرد. هورمون‌ها، به‌ویژه هورمون‌های جنسی، نقش مهمی را در تنظیم میل جنسی مردان ایفا می‌کنند. بنابراین، مشکل هورمونی می‌توانند زمینه‌ساز کاهش میل جنسی در مردان شوند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با ارتباط اختلالات هورمونی مردانه و کاهش میل جنسی آشنا کنیم.
شناخت اختلالات جنسی مردان در کنترل و حتی پیشگیری از آن بسیار تأثیرگذار است. این مشکلات به سلامت روانی و فیزیکی آن ها ارتباط دارد. به طور کلی احتمال ایجاد این اختلالات در همه رده های سنی وجود دارد؛ اما احتمال دچار شدن به آن در سنین بالا، بیشتر است.

______________________________________________________

مطالعه بیشتر: ژنیکوماستی در مردان

______________________________________________________


علی‌رغم این که زن‌ها ممکن است در طول زندگی انواع مختلفی از مشکلات جنسی را تجربه کنند، ناتوانی جنسی مردان اغلب مرتبط با دو مشکل اختلال نعوظ و انزال زودرس است. با این حال، این موضوع به این معنا نیست که مردان کاهش میل جنسی را تجربه نمی‌کنند. هورمون تستوتسترون هورمونی است که نقش کلیدی را در اختلال جنسی مردان ایفا می‌کند؛ با این حال، سایر هورمون‌ها نیز بی‌تاثیر نیستند.
درمان کاهش میل جنسی در مردان ضروری است. کاهش میل جنسی برای مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش سطح اضطراب و افسردگی و مشکلات متعددی برای سلامتی زوجین شود.
میل جنسی به تمایل یک فرد به برقراری رابطه جنسی گفته می‌شود. کاهش میل جنسی به شرایطی گفته می‌شود که در آن تمایل فرد به شرکت در یک فعالیت جنسی کم می‌شود. فراموش نکنید که کاهش میل جنسی در زمان‌های مختلف و در مقاطع مختلف زندگی طبیعی است. از سوی دیگر، این که میل جنسی شما با همسرتان همخوانی نداشته باشد، نرمال  است. با این حال، کاهش میل جنسی برای مدت طولانی در زندگی می‌تواند باعث نگرانی‌هایی برای افراد شود. همچنین، این موضوع می‌تواند علامتی از یک مشکل زمینه‌ای باشد. میل جنسی در مردان ارتباط تنگاتنگی با تعادل هورمون‌ها، به‌ویژه هورمون‌های جنسی، در بدن دارد. واقعیت این است که علت 70 درصد از موارد کاهش میل جنسی هم در مردان و هم در زنان مرتبط با عدم تعادل هورمونی است.

انواع مشکل جنسی مردان 

شناخت این اختلالات و اقدام برای حل آن ها، یکی از بهترین راهکارها برای برقراری یک رابطه جنسی باکیفیت است. انواع مختلفی از اختلالات هورمونی در مردان سبب کاهش میل جنسی می‌شوند؛ از جمله:

اختلالات نعوظ

به افزایش جریان خون در اندام جنسی آقایان که منجر به بزرگ و سفت شدن آلت تناسلی آن ها می شود، نعوظ (ارکشن) گفته می شود. برای این امر باید هماهنگی بین قسمت های مختلف بدن ازجمله دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی و دستگاه قلبی و عروقی کاملاً حفظ شود. زمانی که این هماهنگی از بین برود، نعوظ دچار اختلال می شود. کسانی که دارای نارسایی قلبی هستند و یا از چاقی رنج می برند، اغلب به این مشکل دچار می شوند.

درمان کاهش میل مردان

زود انزالی

انزال زودرس به وضعیتی گفته می شود که فرد نمی تواند نعوظ خود را بیشتر از مدت خاصی نگه دارد و ارضا شدن در حداقل زمان صورت می گیرد. این مسئله بر کیفیت رابطه جنسی بسیار تأثیرگذار است. از آنجا که این مشکل باعث لذت نبردن کافی زوج از رابطه می شود، در زمان طولانی سرد شدن رابطه را به دنبال دارد. زمان انزال کاملاً به طرفین و همچنین توانایی جسمانی آن ها بستگی دارد. میانگین زمان آن 5 دقیقه و نیم در نظر گرفته شده در حالی که افرادی با انزال زیر 1 دقیقه، دارای اختلال زودانزالی می باشند.

دیرانزالی یا بی‌انزالی

این مشکل زمانی احساس می شود که انزال فرد با تأخیر زیادی اتفاق می افتد و یا حتی فرد نمی تواند ارضا شود. علاوه بر زودانزالی، دیرانزالی نیز می تواند برای طرفین آزار دهنده باشد. مواردی مثل اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی، مصرف بعضی داروها و همچنین عوامل روانی می تواند در ایجاد دیرانزالی تأثیرگذار باشد. انزال دیررس یکی از اختلالات جنسی در مردان است که بسیار نادر می باشد. حدود 8 درصد مردان از این مشکل رنج می برند؛ درحالی که اغلب آن‌ ها در برابر آن بی توجه اند.

کمبود میل جنسی

به پایین بودن علاقه به فعالیت جنسی کمبود میل جنسی می گویند که ممکن است در دوره های مختلف زندگی، سراغ انسان بیاید. این اختلال به دلایل مختلفی مثل کاهش تستوسترون، مصرف بعضی داروها، بیماری های مزمن و حتی افزایش سن بستگی دارد. کاهش میل جنسی بعد از مدت زمان طولانی می تواند برای برخی افراد نگران کننده باشد؛ اما می توان آن را با مراجعه به یک دکتر فوق متخصص درمان کرد و لذت رابطه را دوباره به دست آورد.

اعتیاد به رابطه جنسی

حالتی است که فرد نمی تواند نیاز جنسی خود را کنترل و یا به تعویق اندازد. دغدغه اصلی این گونه افراد فقط مسائل جنسی است. این روند، زندگی آن ها را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده و اقتدار فرد را کاهش می دهد.

اختلالات دستگاه تناسلی

آلت تناسلی مردان با هم متفاوت است و هیچ دو آلتی از لحاظ ظاهری کاملاً مشابه نیستند. اختلالات و بیماری های مختلفی برای دستگاه تناسلی مردانه وجود دارد. برخی از این مشکلات مادرزادی بوده ولی برخی دیگر ممکن است به مرور زمان ایجاد شوند. نکته قابل توجه این است که می توان اختلالات جنسی مردان را درمان و از ایجاد مشکلات دیگر جلوگیری کرد.

علت کاهش میل مردان

ناباروری مردان

مردان نابارور شامل آقایانی می شوند که بدون استفاده از روش های پیشگیری، نتوانند نهایتاً در عرض یک سال، شریک جنسی خود را بارور کنند. متأسفانه این آمار رو به افزایش است؛ به طوری که از هر 100 زوج ایرانی، حدود 15 زوج از ناباروری رنج می برند.

درد هنگام ارگاسم

این اتفاق ممکن است برای هر مردی رخ دهد؛ اما اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی یا کمبود اعتماد به نفس، خجالت می کشند آن را مطرح کنند. این احساس درد می تواند نشانگر مشکل دیگری باشد که از این طریق خود را نشان می دهد. درمان به موقع می تواند از ایجاد مشکلات بعدی مربوط به آن پیشگیری کند.

تورم و التهاب بیضه

در این بیماری، ابتدا کیسه بیضه بزرگ می شود و سپس بیضه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. عامل این مشکل، عفونت است که می تواند مربوط به یک یا هر دو بیضه مرد باشد.

پریاپیسم

پریاپیسم از نادرترین اختلالات جنسی مردان به شمار می آید که افراد مبتلا به آن، دچار نعوظ طولانی مدت و غیر قابل کنترل می شوند. این اختلال علاوه بر دردی که در بدن مردان ایجاد می کند، ممکن است باعث صدمه به بافت آلت تناسلی شخص شود. توجه داشته باشید که اگر این حالت بیشتر از 4 ساعت طول کشید، حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

اختلالات ارگاسم

اختلالات ارگاسم با اختلالات انزال متفاوت است. ارگاسم همان رسیدن به اوج لذت تعریف می شود اما انزال یعنی خروج مایع منی از آلت تناسلی! ایجاد اختلال در ارگاسم می تواند دلایل متفاوتی از جمله اختلالات روانی، مصرف مواد و الکل، کمبود تستوسترون و همچنین مصرف دارو داشته باشد.

کاهش سطح هورمون تستوسترون یا هورمون مردانه

کاهش میل جنسی در مردان یکی از علائم شایع کاهش سطح هورمون مردانه یا همان هورمون تستوسترون است. این هورمون نقش بسیار مهمی را در میل جنسی مردان ایفا می‌کند. شروع تمایل جنسی مردان با ترشح این هورمون است. کاهش سطح هورمون مردانه اغلب با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد.

افزایش سطح هورمون کورتیزول یا هورمون اضطراب

یکی دیگر از اختلالات هورمونی مردانه مرتبط با کاهش میل جنسی، افزایش سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون اضطراب است. تستوسترون تنها هورمونی نیست که بر روی میل جنسی مردانه تاثیر می‌گذارد. هورمون کورتیزول، یا در اصطلاح عموم هورمون اضطراب، هورمونی است که می‌تواند بر روی میل جنسی، به‌ویژه در مردان، تاثیر بگذارد.
به دنبال افزایش سطح اضطراب، سطح هورمون کورتیزول هم در بدن افزایش می‌یابد. از این رو، در صورتی که مردان در مواجهه طولانی‌مدت با یک عامل استرس‌زا قرار بگیرند (اضطراب مزمن)، سطح ترشح هورمون اضطراب در آن‌ها بالا رفته و می‌تواند زمینه‌ساز کاهش میل جنسی در آن‌ها شود.

کاهش سطح هورمون تیروئیدی

کم‌کاری تیروئید یا کاهش ترشح هورمون‌های تیروئیدی، یکی دیگر از اختلالات هورمونی است که با ناتوانی جنسی، به‌ویژه اختلال نعوظ، مرتبط است. بنابراین، درصورت کاهش میل جنسی برای مدت طولانی لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا اختلالات هورمونی مردانه در شما بررسی شود.

علت کم شدن میل جنسی مرد

عوامل بروز اختلالات و مشکلات جنسی مردان

عوامل جسمانی و روانشناختی می توانند باعث مشکلات جنسی و عدم برقراری رابطه باکیفیت شوند. این عوامل نارضایتی زوجین را به دنبال دارد که به بررسی مهم ترین عامل آن می پردازیم:

عوامل روانی و روحی

اختلالات هورمونی تنها علت کاهش میل جنسی در مردان نیستند. در ادامه شما را با برخی دیگر از دلایل کاهش میل جنسی در مردان آشنا خواهیم کرد:

دارو ها

برخی داروها هستند که می‌توانند با کاهش ترشح هورمون‌ مردانه منجر به کاهش میل جنسی در مردان شوند؛ از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برخی از داروهای ضد فشار خون
  2. داروهای شیمی‌درمانی که برای  درمان سرطان از آن‌ها استفاده می‌شود
  3. هورمون‌هایی که برای درمان سرطان پروستات تجویز می‌شوند
  4. کورتیکواستروئیدها یا همان کورتون
  5. مسکن‌های اپیوئیدی از قبیل مورفین و اکسی کدون
  6. یک داروی ضدقارچ به نام کتوکونازول
  7. استروئیدهای آنابولیک که ممکن است توسط مردان به منظور افزایش حجم عضلات استفاده شوند
  8. برخی داروهای ضدافسردگی

درصورتی که هر یک از داروهای نامبرده را مصرف می‌کنید و احساس می‌کنید که میل جنسی‌تان کاهش یافته، لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی

افسردگی می‌تواند همه ابعاد زندگی فرد را مختل کند. مبتلایان به افسردگی ممکن است تمایل‌شان را به هر فعالیتی، از جمله رابطه جنسی، به طور کامل از دست بدهند. از سوی دیگر، کاهش میل جنسی خود از عوارض برخی داروهای ضدافسردگی است؛ از جمله فلوکستین یا سرترالین. درصورتی که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید و اخیراً متوجه کاهش میل جنسی در خودتان شده‌اید، لازم است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

بیماری مزمن

وقتی درگیر یک بیماری مزمن مثل سرطان یا دیابت هستید، ممکن است کمتر به برقراری ارتباط جنسی تمایل داشته باشید. از سوی دیگر، برخی از بیماری‌های خاص مثل سرطان می‌توانند میزان تولید اسپرم‌ها را هم کاهش دهند. از دیگر بیماری‌های مزمنی که با کاهش میل جنسی مرتبط ‌هستند می‌‍‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چاقی
  2. فشار خون بالا
  3. سطح بالای کلسترول خون
  4. نارسایی مزمن ریه، قلب، کلیه یا کبد

درصورتی که درگیر یک بیماری مزمن هستید، لازم است با همسرتان در این باره گفت‌وگو کنید. در صورت لزوم می‌توانید به یک سکس‌تراپیست مراجعه کنید.

عوامل جسمانی

از این عوامل، می توان به معلولیت و بیماری های بلندمدت (دیابت، بیماری قلبی و اعتیاد) اشاره کرد.

عدم تمایل مردان به رابطه زناشویی

عوارض اختلالات جنسی در مردان

مکانیسم صحیح آلت تناسلی برای فراهم کردن یک رابطه جنسی لازم است. در صورتی که به دلایل مختلفی میل جنسی مرد کاهش یابد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و حتی مرگ زودرس افزایش می یابد.

علل مشکلات جنسی مردان

دلایل زیادی می توانند در ایجاد اختلالات جنسی مردان دخیل باشند؛ اما از علل ناتوانی جنسی در مردان می توان به کاهش ترشح هورمون تستوسترون اشاره کرد.

اهمیت بررسی اختلالات جنسی مردان

می توان گفت ناتوانایی های جنسی از بارزترین عوامل نابودی زندگی مشترک به حساب می آیند. پشت گوش انداختن این مسائل می تواند منجر به ایجاد مشکلات جسمانی جدید در بدن و عدم رضایت از زندگی مشترک شود.

چه کسانی دچار اختلالات جنسی مردان می‌شوند؟

اختلالات جنسی بسیار شایع هستند؛ اما در افراد بالای 40 سال به دلیل افزایش سن، شایع تر است.

تشخیص اختلالات و مشکلات جنسی مردان

راه های مختلفی برای تشخیص آن وجود دارد. یکی از روش ها، استفاده از تست شخصیت است؛ زیرا طبق مطالعات انجام شده،‌ اغلب مشکلات جنسی از اختلال شخصیت ریشه می گیرند.

کاهش میل جنسی مردان

درمان مشکلات جنسی مردان

درمان اختلالات هورمونی و میل جنسی کاهش پیدا کرده در مردان وابسته به علت زمینه‌ای آن است. در صورتی که کاهش میل جنسی به دنبال کاهش سطح هورمون مردانه اتفاق افتاده باشد، جایگزینی هورمون تستوسترون با استفاده از دارو در کنار یک رژیم غذایی ایده‌آل و سبک زندگی سالم می‌تواند کمک‌کننده باشد.سایر اختلالات هورمونی و دلایل کاهش میل جنسی نیز لازم است که درمان اختصاصی خود را دریافت کنند.
کاهش میل جنسی در مردان می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله اختلالات هورمونی رخ بدهد. کاهش سطح هورمون مردانه یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل است که اغلب به دنبال بالا رفتن سن به وقوع می‌پیوندد. کاهش میل جنسی مسئله مهمی است و لازم است علت‌یابی و درمان شود. اهمیت ریشه‌یابی و درمان کاهش میل جنسی مردان به دو دلیل است؛ یکی اینکه ممکن است علامتی از یک بیماری زمینه‌ای باشد و دیگری اینکه در طول زمان می‌تواند منجر به مشکلات زیادی از قبیل اضطراب، افسردگی و کاهش رضایت در زندگی زناشویی شود. در نهایت باید دقت کنید تا در زمان اختلالات هورمونی و میل جنسی کاهش یافته به بهترین متخصص غدد در کلینیک غدد و دیابت مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر تشخیص درست انجام شود و درمان اتفاق بیفتد.

پیشگیری از بروز مشکلات جنسی مردان

مردان می توانند با رعایت یک سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب از بروز ناتوانایی های جنسی در سنین بالاتر جلوگیری کنند.

برای مشکلات جنسی مردان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای مشکلات جنسی مردان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ ادامه دار بودن مشکلات جنسی بعد از مدتی نشان دهنده جدی بودن این مسئله است. اگر این اختلالات درمان نشوند، ممکن است در برخی موارد عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند.
تا اینجا اختلالات جنسی مردان را به طور کامل بررسی کردیم. اگر شما نیز از نداشتن رابطه جنسی دلخواه رنج می برید می توانید با مراجعه به کلینیک دیابت و غدد به دغدغه هایتان پایان دهید. این کلینیک، اولین کلینیک آنلاین دیابت و غدد ایران است که با کمک متخصصان برجسته در این حوزه می تواند شمارا در رسیدن به رابطه دلخواهتان یاری رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا