صفحه اصلی غدد دلایل بزرگی پستان آقایان و راه های درمان آن
بزرگی سینه در مردان

دلایل بزرگی پستان آقایان و راه های درمان آن

به افزایش مقدار بافت غده سینه در پسران یا مردان که به دلیل عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون اتفاق می افتد، ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان گفته می شود. ژنیکوماستی می تواند یک یا هر دو سینه را تحت تأثیر قرار داده و گاهی اوقات باعث درد در نواحی قفسه سینه فرد شود.

______________________________________________________________

برای مطالعه بیشتر: عرق زیاد نشانه چیست

______________________________________________________________

بزرگ شدن سینه مردان چیست؟

ژنیکوماستی وضعیتی است که منجر به تورم بافت سینه مردانه شده و معمولاً در برابر عضلات قفسه سینه قرار می گیرد. این مشکل تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند خجالت آور باشد و اغلب بر اعتماد به نفس افرادی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، تأثیر منفی می گذارد. اگرچه ژنیکوماستی می تواند خجالت آور باشد، اما کاملاً شایع است و 50 تا 65 درصد از مردان را در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

بزرگ شدن سینه مردان چیست

علائم بزرگ شدن سینه مردان

معمولاً اکثر مردان بالغی که به ژنیکوماستی مبتلا هستند هیچ علامتی را گزارش نمی کنند؛ اما نشانه ی ژنیکوماستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حساسیت سینه
  • بافت سینه متورم
  • درد، به ویژه در نوجوانان
  • حساسیت نوک پستان به برخورد به لباس

علت بزرگ شدن سينه مردان

علت های زیادی می تواند باعث بزرگ شدن سینه مردان شود که در ادامه به بررسی برخی از علل بروز ژنیکوماستی می‌ پردازیم.

تغییرات طبیعی سطح هورمون

هورمون های تستوسترون ویژگی های مردانه مانند توده عضلانی و موهای بدن را کنترل کرده و استروژن مسئول کنترل ویژگی های زنانه از جمله رشد سینه ها است. اکثراً استروژن به عنوان یک هورمون زنانه شناخته می شود، اما جالب است بدانید که بدن مردان نیز به مقدار کمی این هورمون را تولید می کند. در نوزادان، در دوران بلوغ و در کهنسالان این مشکل بیشتر دیده می شود.

تغییرات طبیعی سطح هورمون

مصرف انواع مختلف داروها

استفاده از برخی از داروها به این دلیل که می توانند سطح هورمون ها را تغییر دهند، باعث رشد بافت سینه در مردان می شوند، برخی از این داروها شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • برخی از داروهای قلب
  • داروهای ایدز و اچ آی وی
  • برخی از انواع شیمی درمانی
  • داروهای ضد آندروژن پروستات
  • برخی از داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • استروئیدهای آنابولیک و آندروژن ها

مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی

اگرچه نوشیدن الکل همیشه باعث رشد سینه نمی شود، اما مصرف بی رویه آن می تواند یکی از دلایل بزرگ شدن سینه مردان باشد. محققان بر این باورند که الکل می ‌تواند به روش های مختلفی بر این موضوع تأثیر بگذارد. اتانول موجود در الکل ممکن است سنتز تستوسترون را مختل کند، در حالی که فیتواستروژن های موجود در الکل باعث افزایش استروژن می شوند.
افزایش کالری موجود در الکل باعث افزایش بافت چربی در قفسه سینه می شود. همچنین مطالعات نشان داده است که استعمال مواد مخدری مثل ماری جوانا، هروئین، متادون و آمفتامین ها نیز، بر این موضوع تأثیرگذار است.

علت بروز ژنیکوماستی

ابتلا به برخی بیماری‌ های خاص

چندین بیماری می توانند با تأثیر بر تعادل هورمون ها باعث بزرگی سینه در مردان شوند که شامل موارد زیر هستند:

  1. پرکاری تیروئید: در این شرایط، غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین تولید می کند.
  2. نارسایی کلیه: حدود نیمی از افرادی که تحت درمان دیالیز قرار می گیرند، به دلیل تغییرات هورمونی، ژنیکوماستی را تجربه می کنند.
  3. هیپوگنادیسم: شرایطی است که باعث کاهش تولید تستوسترون می شود، مانند نارسایی هیپوفیز که ممکن است با ژنیکوماستی مرتبط باشد.
  4. تومورها: برخی از تومورها، مانند تومورهایی که بیضه ها، غدد فوق کلیوی یا غده هیپوفیز را درگیر می کنند، می توانند هورمون هایی تولید کنند که تعادل هورمونی مردانه و زنانه را تغییر می دهند.

سوء تغذیه

هنگامی که بدن شما از تغذیه کافی محروم باشد، سطح تستوسترون کاهش می یابد، در حالی که سطح استروژن ثابت می ماند و این موضوع می تواند یکی از عوامل بزرگ شدن سینه آقایان باشد. همچنین تغذیه نامناسب باعث بیماری های مزمن کبدی شده و از طرف دیگر این بیماری ها می توانند باعث عدم تعادل در نسبت استروژن به تستوسترون شوند. از جمله برخی از رایج ترین این بیماری ها شامل موارد زیر می ‌شوند:

  • نحوه تعامل آندروژن و استروژن
  • افزایش تولید آندروژن توسط غدد فوق کلیوی
  • کاهش توانایی بدن در پاکسازی آندروژن های آدرنال توسط کبد
  • افزایش سطح گلوبولین باندینگ هورمون جنسی (SHBG) در خون

روش شناسایی بزرگی سینه آقایان

محصولات گیاهی

برخی از محصولات گیاهی مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس نیز ممکن است باعث ژنیکوماستی شوند. محققان بر این باورند که در صورت استفاده طولانی و گسترده از این محصولات فعالیت استروژن ضعیف شده می تواند باعث این بیماری شود.

تاثیر ژنیکوماستی بر بدن

بزرگی سینه در مردان می تواند در ظاهر افراد اختلال ایجاد کرده و فرد را از حالت طبیعی فرم بدن خارج کند. این موضوع در برخی افراد شدید بوده و ممکن است باعث به وجود آمدن شرایط روحی نامناسب و عدم اعتماد به نفس در آن‌ ها شود.

عوارض ژنیکوماستی

ژنیکوماستی عوارض جسمی کمی دارد، اما برخی از مطالعات نشان می دهد که مردان مبتلا به ژنیکوماستی کمی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. بهتر است هر زمان که متوجه تغییرات غیرعادی در پستان خود شدید، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

بزرگی پستان در آقایان

تشخیص ژنیکوماستی

از آنجایی که هم ژنیکوماستی و هم سرطان سینه علائم ظاهری مشابه دارند، پزشک فوق تخصص غدد برای تشخیص مشکلات بزرگی سینه در مردان موارد زیر را تجویز می ‌کند:

  • ماموگرافی با بزرگنمایی
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش خون، از جمله آزمایش عملکرد کبد و مطالعات هورمونی
  • بررسی سلول های سرطانی یک نمونه کوچک بافت سینه (بیوپسی)

درمان بزرگ شدن سینه مردان

روش ‌های مختلفی برای درمان بزرگی سینه در مردان وجود دارد که بسته به شرایط بیمار و طبق تشخیص پزشک متخصص برای افراد در نظر گرفته می شود. در ادامه به بررسی برخی از این روش ‌ها می پردازیم.

درمان ژنیکوماستی با دارو

پزشک متخصص برای درمان دارویی این بیماری ممکن است از روش‌ های مختلف استفاده کند؛ اما معمولاً سه دسته درمان دارویی وجود دارد که شامل آندروژن ها (تستوسترون، دی هیدروتستوسترون، دانازول)، ضد استروژن ها (کلومیفن سیترات، تاموکسیفن) و مهارکننده های آروماتاز ​​مانند لتروزول و آناستروزول هستند.

نشانه بزرگ شدن سينه مردان

درمان ژنیکوماستی با جراحی

در واقع این روش‌ درمان بزرگی سینه در مردان برای بهبود ظاهر و افزایش عزت نفس انجام می شود. البته در برخی شرایط افراد عمل جراحی را برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از بافت اضافی سینه انتخاب می کنند. برخی از پزشکان از روش لیپوساکشن برای برداشتن بافت سینه استفاده می کنند.
پزشک یک شلنگ مکش را از طریق چندین برش کوچک وارد بدن کرده تا چربی را از بین ببرند. همچنین ممکن است پزشک جراح تشخیص دهد که برای رفع مشکل از عمل اکسیزیون استفاده کند. در این روش با برداشتن پوست چربی و بافت اضافی و تنظیم موقعیت نوک پستان، بدن به فرم طبیعی خود باز می‌ گردد.

درمان بزرگی سينه در مردان با ورزش

ورزش می‌تواند به عنوان یکی از عوامل کمکی در مدیریت و کاهش بزرگی سینه در مردان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، ورزش تنها در موارد خفیف و متوسط می ‌تواند تأثیر داشته باشد و برای موارد شدید، ممکن است نیاز به درمان‌های دیگری داشته باشد. ورزش‌هایی مانند، وزنه برداری، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، همراه با تغذیه مناسب و خواب کافی می توانند تأثیر گذار باشند.

تاثیر ورزش در بزرگی سینه در مردان

پیشگیری از بزرگ شدن سینه مردان

اگر این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق افتد، معمولاً شما نمی توانید مانع بروز آن شوید. البته در شرایطی که بزرگ شدن سینه به دلیل مصرف برخی داروها باشد، می توانید با تغییر قرص و نوع درمان مانع از تشدید این مشکل شوید. در غیر این صورت عدم استعمال مواد مخدر و مشروبات الکی و عدم مصرف برخی مکمل های ورزشی مواردی هستند که می توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

اگر ژنیکوماستی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

در صورت بروز علائم بزرگی سینه در مردان، اولین قدم این است که به پزشک فوق تخصص غدد ماهر مراجعه کرده تا با انجام آزمایش ها و تکنیک های لازم، نسبت به تشخیص علت بروز این مشکل آگاهی یابید. در صورت تشخیص زودهنگام ژنیکوماستی، می توانید به کمک مشاوره با پزشک خود نسبت به درمان و جلوگیری از بزرگتر شدن آن اقدام کنید.
کلینیک دیابت و غدد، با داشتن پزشکان فوق تخصص متبحر، آماده ارائه مشاوره تخصصی و پاسخ به این سؤال شما که ژنیکوماستی چیست و چه راهکاری دارد، هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا