صفحه اصلی دیابت دیابت مرزی چیست و با چه علائمی همراه است؟
دیابت مرزی چیست

دیابت مرزی چیست و با چه علائمی همراه است؟

در جواب سوال دیابت مرزی چیست باید گفت؛ دیابت یا در اصطلاح عموم «مرض قند خون» شرایطی است که در آن سطح گلوکز یا قند خون از حد طبیعی بالاتر می‌رود. پره‌دیابت، پیش‌دیابت یا دیابت مرزی یک مرحله قبل از دیابت است. در دیابت مرزی اگرچه سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است؛ اما آنقدر بالا نیست که به آن دیابت گفته شود. با درمان به‌موقع دیابت مرزی می‌توان از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کرد.

در متن پیش رو قصد داریم به سوال دیابت مرزی چیست پاسخ دهیم و شما را با علائم و درمان آن آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • دیابت مرزی چیست؟
  • علائم هشدار اولیه دیابت مرزی
  • چه عواملی احتمال ابتلا به دیابت مرزی را افزایش می‌دهند؟
  • دیابت مرزی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • دیابت مرزی چه عوارضی دارد؟
  • تاثیر اصلاح سبک زندگی بر روی درمان پیش دیابت

دیابت مرزی چیست؟

در ادامه دیابت مرزی چیست باید گفت؛دیابت مرزی یا پیش‌دیابت شرایطی است که پیش از ابتلا به دیابت نوع 2 رخ می‌دهد. دیابت مرزی همچنین به‌عنوان اختلال گلوکز ناشتا یا عدم تحمل گلوکز هم شناخته می‌شود. درحقیقت دیابت مرزی شرایطی است که در آن قند خون از حد طبیعی بالاتر است؛ اما آنقدر بالا نیست که به آن دیابت گفته شود.

در دیابت مرزی یا پیش‌دیابت غده پانکراس یا لوزالمعده همچنان انسولین ترشح می‌کند؛ اما انسولین نسبت به قبل کارآیی کمتری دارد. در این صورت، سطح قند خون از حد طبیعی فراتر رفته و زمینه برای پره‌دیابت فراهم می‌شود.

درصورت ابتلا به دیابت مرزی فراموش نکنید که شما تنها نیستید؛ مطالعات نشان داده است که بالغ بر 84 میلیون آمریکایی بالای 18 سال مبتلا به دیابت مرزی وجود دارد؛ یعنی از هر 3 نفر، یک نفر مبتلا به دیابت مرزی است.

فراموش نکنید که ابتلا به پره‌دیابت به این معنا نیست که لزوماً شما به دیابت نوع 2 مبتلا خواهید شد؛ بلکه با انجام اقدامات ضروری می‌توانید از بروز آن در اسرع وقت پیشگیری کنید. مبتلایان به پره‌دیابت 5 تا 15 برابر افراد دیگر درمعرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

دلیل بروز دیابت چیست؟

علائم هشدار اولیه دیابت مرزی

در صورتی که مقاومت به انسولین طول بکشد، افراد مبتلا در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. فراموش نکنید تنها 10 درصد از مبتلایان به پیش‌دیابت از ابتلای به آن آگاه هستند، به این دلیل که دیابت مرزی اغلب علامتی ندارد و تنها در آزمایشات روتین تشخیص داده می‌شود. این مسئله نشان‌دهنده اهمیت انجام به‌موقع تست‌های غربالگری را نشان می‌دهد.

چه عواملی احتمال ابتلا به دیابت مرزی را افزایش می‌دهند؟

در مقاله دیابت مرزی چیست، همه موارد زیر می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت مرزی یا پیش‌دیابت را افزایش دهند:

  • ابتلا به چاقی یا اضافه وزن
  • کم‌تحرکی یا ورزش نکردن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالای خون
  • سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2
  • سابقه به دنیا آوردن فرزندی با وزن بالای 4 کیلوگرم

دیابت مرزی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

همانطور که گفته شد، پیش‌دیابت یک بیماری خاموش است؛ از این رو، انجام به‌موقع آزمایشات غربالگری برای تشخیص آن ضروری است. اگر نگران ابتلای خود به دیابت مرزی هستید، لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

در این صورت، پزشک برای‌تان آزمایش خون درخواست می‌کند تا سطح HA1C  و قند خون ناشتا را اندازه بگیرد. هموگلوبین A1C میانگینی از قند خون 2 تا 3 ماهه اخیر است و اگر بین 5.7 تا 6.4 باشد، به معنای ابتلا به دیابت مرزی یا پیش‌دیابت است.

قند خون لب مرز

دیابت مرزی چه عوارضی دارد؟

در ادامه مقاله دیابت مرزی چیست به بررسی عوارض آن می‌پردازیم. سطوح بالای قند خون درصورتی که درمان نشود، می‌تواند باعث عوارض گوناگونی شود. از جمله عوارض احتمالی دیابت مرزی یا پیش‌دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاری دید
  • آسیب اعصاب
  • آسیب کلیه
  • بیماری قلبی، عروقی

ارتباط بین دیابت و بیماری کلیوی در چیست؟

تاثیر اصلاح سبک زندگی بر روی درمان پیش‌دیابت

مطالعات نشان داده است که اصلاح سبک زندگی تاثیر ویژه‌ای بر روی درمان دیابت مرزی و پیشگیری از دیابت نوع 2 دارد. برای مثال، انجام منظم ورزش و کاهش وزن می‌توانند ریسک ابتلا به دیابت را تا 58 درصد طی 3 سال کاهش دهند. علاوه بر این، رژیم غذایی را نیز نباید نادیده گرفت. با انجام موارد زیر می‌توانید به کنترل دیابت مرزی یا همان پیش‌دیابت کمک کنید:

سالم غذا بخورید

سعی کنید غذاهایی با کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات را در رژیم غذایی خود در اولویت قرار دهید. قندهای ساده در رژیم غذایی به جز این که ارزش غذایی چندانی ندارند، می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند. می‌توانید برای کنترل رژیم غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا رژیم گیاهخواری می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند؟

ورزش کنید

سعی کنید هفته‌ای حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهید. می‌توانید این کار را با پیاده‌روی آغاز کنید.

وز‌ن‌تان را کنترل کنید

اگر اضافه‌وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند کمک زیادی به کنترل دیابت کند. رژیم غذایی سالم و انجام منظم ورزش به کاهش وزن کمک می‌کنند.

با نظر پزشک دارو مصرف کنید

درمواردی پزشک ممکن است برای‌تان دارو جهت کنترل قند خون تجویز کند.

نکته پایانی درباره دیابت مرزی چیست

در انتهای دیابت مرزی چیست لازم به ذکر است، هر نوع اصلاح سبک زندگی اعم از رژیم غذایی و انجام منظم ورزش می‌تواند در کنترل دیابت مرزی موثر باشد. این موارد همچنین به پیشگیری از عوارض دیابت کنترل‌نشده نیز کمک می‌کنند. همچنین، ضروری است که آزمایشات غربالگری را به‌موقع انجام دهید تا درصورت ابتلا به دیابت یا پیش‌دیابت به‌موقع تشخیص داده شده و درمان ضروری آغاز شود.

درمان فشار خون بالا در افراد دیابتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا