صفحه اصلی رشد و بلوغ والدین در دوران بلوغ فرزند خود چه وظایفی دارند؟
وظایف والدین در دوران بلوغ

والدین در دوران بلوغ فرزند خود چه وظایفی دارند؟

آیا می دانید وظایف والدین در دوران بلوغ چیست؟ دوره بلوغ با تغییرات زیادی همراه است؛ این تغییرات هم فرزندتان و هم شما را به عنوان والدین او درگیر می‌کند. دوره بلوغ دورانی است که فرزندتان برای عبور از کودکی و رسیدن به بزرگسالی پشت سر می‌گذارد. از این رو ممکن است نگران این باشید که باید چه کار کنید تا حمایت همه جانبه‌ای از فرزند خود در این دوره داشته باشید. 

ما قصد داریم در متن پیش رو شما را درباره ظایف والدین در دوران بلوغ آشنا کنیم. 

مطالبی که در مقاله ظایف والدین در دوران بلوغ خواهید خواند:

  • در دوره بلوغ چه اتفاقاتی رخ می‌ دهد؟
  • چطور از فرزندتان در دوران بلوغ حمایت کنید؟
  • چگونه می‌ توانید از دخترتان در دوران بلوغ حمایت کنید؟
  • چطور می‌ توانید از پسرتان در دوران بلوغ حمایت کنید؟
  • چه زمانی و چطور با فرزندتان درباره بلوغ صحبت کنید؟

در دوره بلوغ چه اتفاقاتی رخ می‌ دهد؟

دوره بلوغ با تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلفی از نظر جسمی، روحی، جنسی و اجتماعی همراه است. اغلب این تغییرات به دنبال تغییر سطح هورمون‌های جنسی در بدن رخ می‌دهند. تخمین مدت زمان دقیق دوره بلوغ امکانپذیر نیست. عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک، وضعیت اجتماعی و تغذیه‌ای بر روی آن تاثیرگذار هستند. با این حال مدت زمان بلوغ اغلب بین 18 ماه تا 5 سال تخمین زده می‌شود. 

در طی دوره بلوغ اغلب افراد موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • جوش
  • چرب شدن بیشترموها
  • تعریق بیشتر
  • رشد قدی
تغییرات دوران بلوغ
تغییرات دوران بلوغ

دختران تغییرات زیر را تجربه خواهند کرد:

  • رشد و حساسیت سینه‌ها
  • رشد موی ناحیه تناسلی و زیربغل
  • تغییر فرم بدن از جمله پهن شدن لگن
  • آغاز پریود- ممکن است در ابتدا نامنظم باشد
  • ترشحات واژن

پسران تغییرات زیر را تجربه خواهند کرد:

  • رشد بیضه‌ها و آلت تناسلی
  • رشد موهای صورت، زیر بغل و ناحیه تناسلی
  • شروع نعوظ و انزال
  • بم شدن صدا

تغییرات احساسی و اجتماعی

فراموش نکنید تغییر مود و سطح انرژی در این دوره طبیعی است. فرزند شما ممکن است بین دو حالت نیاز به استقلال و نیاز به حمایت والدین دائماً در نوسان باشد. 

علاوه بر این فرزند شما تلاش می‌کند تا هویت خودش را تثبیت کند؛ از این رو ممکن است به دنبال روابط جدید و دوستان جدید باشد. علاوه بر این ممکن است برای نخستین بار یک رابطه عاطفی را آغاز کند. 

دوران نوجوانی دوره‌ای است که فرزند شما تلاش می‌کند تا کم‌کم مستقل شود. از این رو ممکن است دنبال یک کار پاره‌وقت بگردد و یا مسئولیتی در فضای تحصیلی قبول کند. 

علاوه بر این فرزند شما ممکن است اضطراب زیادی درباره وضعیت ظاهری‌اش داشته باشد. این مسئله می‌تواند بر روی اعتماد به نفس وی تاثیر بگذارد. 

باید و نبایدهای تغذیه در دوران بلوغ

چطور از فرزندتان در دوران بلوغ حمایت کنید؟

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در دوره بلوغ برای فرزندتان انجام دهید، اطمینان خاطر دادن به او است. به او بگویید که دوره بلوغ یک دوره هیجان‌انگیز است که قرار است او را به بزرگسالی برساند. 

به او اطمینان خاطر دهید تغییراتی که تجربه می‌کند، طبیعی هستند و بسیاری افراد هم پیش از این آن‌ها را تجربه کرده اند. با این حال اگر او هر نگرانی درباره دوره بلوغ و تغییرات بدنش دارد، می‌توانید با یک پزشک در این باره مشورت کنید. 

در دوران بلوغ فرزندتان احتمال دارد که دائماً تغییرات بدنش را با سایر دوستانش مقایسه کرده و در این باره نگران باشد. لازم است با او در این باره صحبت کرده و این اطمینان را بدهید که بدن افراد مختلف از نظر اندازه و شکل با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت‌ها طبیعی هستند. 

. اگر کودکتان این نگرانی را دارد که دیرتر یا زودتر از زمان طبیعی بالغ شود، به او اطمینان خاطر دهید که این زمان در افراد مختلف فرق می‌کند و برای هر کس در زمان مناسبش آغاز خواهد شد. 

علاوه بر این نکات زیر را فراموش نکنید:

  • نوجوان خود را برای دستاوردها، تلاش‌ها و رفتارهای مثبتش تشویق کنید. 
  • خودتان را به جای فرزندتان بگذارید و سعی کنید شرایطش را درک کنید. او در تلاش است تا به یک فرد بالغ تبدیل شود. 
  • سعی کنید در دوره‌های عصبانیت فرزندتان آرامش خود را حفظ کرده و تا زمانی که آرام نشده با او وارد گفتگو نشوید. 
  • با فرزندتان ارتباط صمیمانه برقرار کنید و هر زمان که خواست به حرف‌هایش گوش کنید. 
  • با همسر خود درباره دوره بلوغ فرزندتان صحبت کرده و نگرانی‌هایتان را در این باره با یکدیگر درمیان بگذارید. 
  • سعی کنید به انتخاب‌های فرزندتان احترام گذاشته و آن‌ها را حمایت کنید؛ حتی اگر در مواردی این کار برایتان دشوار بنظر می‌رسد. 
  • اگر فرزندتان نگران جوش‌هایش است، با او در این باره صحبت کنید و اگر خیلی نگران بود، به او پیشنهاد دهید که با یکدیگر به پزشک مراجعه کنید. 
نقش والدین در دوران بلوغ
نقش والدین در دوران بلوغ

چگونه می‌ توانید از دخترتان در دوران بلوغ حمایت کنید؟

کمک کردن به دخترتان در دوره بلوغ و حین تجربه اولین پریود بسیار مهم است. درباره فرآیند پریود با دخترتان صحبت کنید و به سوالات وی در این باره به دقت پاسخ دهید. یک پک حاوی موارد ضروری از قبیل نواربهداشتی و لباس زیر تمیز آماده کرده و به او بدهید تا در کیف مدرسه‌اش بگذارد. به او نحوه استفاده از پد بهداشتی را آموزش دهید. 

به او درباره درد دوران پریود توضیح دهید. کیسه آب گرم و یا مسکن می‌تواند در این موارد کمک‌کننده باشد. اگر پریود دخترتان پیش از 17 یا 18 سالگی آغاز نشد و یا پس از آغاز قطع شد، لازم است در این باره با پزشک مشورت کنید. 

فراموش نکنید به دخترتان توضیح دهید که همه این تغییرات طبیعی بوده و برای هر دختری رخ می‌دهند.

 چطور می‌توانید از پسرتان در دوران بلوغ حمایت کنید؟

فراموش نکنید بخش اصلی حمایت از فرزند پسرتان در دوره بلوغ برپایه اطمینان‌بخشی است. به پسرتان اطمینان بدهید که بیضه‌ها نامتناسب رشد کرده و طبیعی است که یکی پایین‌تر از دیگری باشد. اگر بیضه‌ها خیلی کوچک بودند و یا در فضای کیسه بیضه لمس نمی‌شدند، لازم است در این باره با پزشک مشورت کنید. 

علاوه بر این لازم است به پسرتان اطمینان خاطر دهید که اندازه آلت تناسلی بر روی توانایی جنسی اثرگذار نیست و اندازه آن در هر پسری با دیگری فرق می‌کند. علاوه بر این به او اطمینان دهید که انزال در خواب و نعوظ خودبخودی هر دو طبیعی هستند. 

اگر پسرتان احساس می‌کند که سینه‌هایش در حال رشد هستند و یا درد می‌کنند باز هم لازم است به او اطمینان خاطر دهید. این مسئله احتمالاً به دلیل پهن شدن قفسه سینه است. با این حال هرگونه نگرانی درباره رشد فرزند خود دارید، لازم است در این باره با پزشک مشورت کنید. 

چه زمانی و چطور با فرزندتان درباره بلوغ صحبت کنید؟

بهترین زمان برای صحبت کردن درباره بلوغ پیش از آغاز بلوغ است. سعی کنید در فضایی آرام و صمیمانه با کودک خود صحبت کنید. از الفاظ صحیح حین صحبت از مناطق مختلف بدن استفاده کنید تا هم حرف زدن در این باره برایتان راحت‌تر باشد و هم فرزندتان نام‌های صحیح را یاد بگیرد. 

می‌توانید مکالمه با فرزندتان را با پرسش درباره آنچه در مدرسه درباره بلوغ یاد گرفته است و یا هرآنچه خودش در این باره می‌داند، آغاز کنید. حقایق مختلف درباره بلوغ را در طول مکالمه به فرزندتان بگویید؛ مثل این که « همه کودکان بلوغ را تجربه می‌کنند، اما نه همزمان.»

زمان مناسبی را برای گفتگو انتخاب کنید؛ زمانی که چیزی حین گفتگو مزاحم شما و فرزندتان نباشد. فراموش نکنید فرزندتان ممکن است راحت نباشد درباره برخی مسائل با شما صحبت کند و ترجیح دهد به جای آن با پزشک یا مشاور در این باره گفتگو کند. 

نکته پایانی در مورد وظایف والدین در دوران بلوغ

دوره بلوغ ممکن است در آغاز چالش‌های زیادی با خود به همراه داشته باشد. اما فراموش نکنید این دوره می‌تواند با تجربه‌های هیجان‌انگیز و مثبتی هم همراهی داشته باشد. مهم‌ترین کاری که می‌توانید در این دوره برای فرزندتان انجام دهید، حمات همه‌جانبه و اطمینان‌بخشی به وی است.   

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا