صفحه اصلی غدد کیست سینه چیست؟تفاوت کیست سینه و تومور،نحوه تشخیص و درمان

کیست سینه چیست؟تفاوت کیست سینه و تومور،نحوه تشخیص و درمان

در پاسخ به این سؤال که کیست سینه چیست می‌ توان گفت که یک توده در بافت سینه است که از طریق تجمع مایع یا ماده شبه مایع در داخل یک کیسه کوچک ایجاد می‌ شود. این کیست ‌ها معمولاً بی ‌خطر و غیر سرطانی هستند، اما در برخی موارد می ‌توانند علائم و نشانه ‌هایی را ایجاد کنند.

____________________________________________________________

مطالعه بیشتر: فیبروم رحم چه عوارضی دارد

____________________________________________________________

علائم کیست سینه

کیست ‌های سینه ممکن است بدون علائم و نشانه‌ های خاصی باشند و به صورت اتفاقی توسط تصویربرداری شناسایی شوند. اما در برخی موارد، علائم کیست پستان شامل درد، تورم، ترشحات مایع، تغییر در اندازه، تغییر در حالت و فرم سینه و تغییرات در رنگ پوست است.

انواع کیست سینه

کیست سینه انواع متفاوتی دارد که برخی از آن‌ ها شامل مواردی هستند که در ادامه معرفی می کنیم.

سینه فیبروستیک

این کلمه زمانی به کار برده میشود که تعدادی کیست کوچک در  هر دو سینه وجود داشته باشد، این کیست ها قابلیت حرکت دارند و معمولاً از مقادیر کمی از مایع پر شده‌ اند . این نوع کیست ‌ها به طور معمول در زنان جوانتر دیده شده و ممکن است در دوران قاعدگی نیز تغییراتی از جمله افزایش حجم و تورم ایجاد کنند و ممکن است به خاطر تورم ناشی از تغییرات هورمونی باعث ایجاد درد در منطقه پستان شوند.

کیست فیبروستیک

فیبروآدنوما

کیست سینه فیبرودنوماس یک نوع توده است که ممکن است در زنان جوان و همچنین در دوره‌ های بارداری رخ دهد. فیبروآدنوما سینه ، در اکثر موارد خوش ‌خیم بوده و تبدیل به سرطان نمی ‌شود.

پاپیلوماس

پاپیلوما یک نوع توده خوش ‌خیم و بی ‌خطر است که در بافت‌ غده‌ های شیری تشکیل شود. اما ظهور توده در منطقه سینه و همچنین خروج ترشحاتی مانند خون از نوک سینه، باعث بروز نگرانی و اضطراب خواهد شد. ویژگی ‌ها و توصیف ‌های اصلی پاپیلوما سینه شامل خوش‌خیمی (بنیادی)، رشد درون کانال‌ های پستانی، خونریزی و مشخص شدن در سونوگرافی و ماموگرافی است.

کیست سینه ساده

کیست ساده سینه یکی از انواع رایج کیست‌ های سینه است که به عنوان نوعی توده خوش‌ خیم در بافت سینه تشکیل می ‌شود. در این نوع کیست، توده بزرگ، خونریزی، انسداد کانال یا تغییرات دیگری وجود ندارد.

کیست سینه پیشرفته

در کیست‌ های پیچیده با وجود مایع، بخش ‌هایی از توده شامل قطعات جامد و شناور نیز وجود دارند. برای تشخیص و مدیریت این نوع کیست ‌ها، پزشک می ‌تواند از دو روش زیر استفاده کند:

• آسپیراسیون (تخلیه محتوای کیست با سوزن): در این روش، پزشک با استفاده از سوزن نازک وارد کیست شده و محتوای آن را خارج می‌ کند.
  • بیوپسی سوزنی (برداشت نمونه با سوزن): در این روش، بعد از تخلیه کیست با سوزن درصورتی که مایع کیست خونی باشد یا کیست از بین نرود باید بررسی بیشتری انجام داد و برای این کار پزشک با استفاده از سوزن نمونه ‌برداری، نمونه‌ای از محتوای کیست را برای تحلیل آزمایشگاهی بر می ‌دارد.

برداشت نمونه از کیست با سوزن

کیست سینه کمپلکس

این نوع از کیست ‌ها با دیواره‌ های ضخیمی احاطه شده ‌اند و به شکل یک توده داخلی در بافت سینه قابل احساس هستند. کیست‌ های کمپلکس، هرچند همیشه خطرناک نیستند، اما به طور مطلوب بی ‌خطر نیز نمی ‌باشند و توصیه می‌شود که به سرعت مورد پیگیری قرار گیرند. یک نوع تقسیم بندی دیگر کیست ها بر اساس اندازه است که در این تقسیم بندی کیست ها به دو شکل زیر هستند:

میکروکیست‌ها

میکروکیست ‌ها کیست‌ های کوچک‌ تر و بی ‌خطری هستند که در داخل بافت سینه وجود دارند. این کیست‌ ها معمولاً به صورت غیرقابل تشخیص توسط خود فرد بوده و فقط توسط تصویربرداری سینه مانند سونوگرافی یا ماموگرافی قابل شناسایی هستند.

ماکروکیست‌ها

ماکروکیست‌ها کیست‌ های بزرگ ‌تری هستند که در داخل بافت سینه ایجاد شده و به طور معمول بزرگتر از میکروکیست‌ها می باشند. اغلب ماکروکیست‌ها همراه با علائمی مانند درد، احتمالاً به دلیل ایجاد فشار بر بافت اطراف، همراه هستند. اگر ماکروکیست‌ها به اندازه‌ای بزرگ شده باشند که علائم ناراحت‌کننده‌ای ایجاد شود، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. درمان معمولا تخلیه کیست با سوزن یا برداشتن کیست به روش جراحی است.

علل بوجود آمدن کیست سینه

کیست ‌های سینه معمولاً به دلیل تغییرات در بافت‌ های سینه و عوامل هورمونی به وجود می ‌آیند. دلایل ایجاد کیست سینه شامل تغییرات هورمونی، تغییرات سنی، عوامل ژنتیکی است اما موارد دیگری نیز وجود دارند که این شرایط را تشدید میکنند مثل : تغییرات ترکیب غذایی، مصرف سیگار و الکل و تغییرات در استفاده از هورمون‌ها هستند.

علت به وجود آمدن کیست سینه

خطرات کیست سینه

کیست ‌های سینه در بیشتر موارد خوش‌ خیم هستند و به صورت خود به خود بهبود می‌ یابند. اما در برخی موارد، مثل علائم نگران‌ کننده، خونریزی، درد و عدم راحتی، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده تا در صورت لزوم برنامه درمانی مناسب تعیین گردد.

تفاوت کیست سینه با تومور

کیست سینه توده ‌ای خوش خیم و مایع است که به صورت کیسه ‌ای در بافت سینه وجود داشته و با سونوگرافی و ماموگرافی قابل تشخیص است. تومور سینه به توده ‌ای اشاره دارد که ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشد. تومور‌های خوش ‌خیم معمولاً به بافت‌ های اطراف خود آسیب نمی ‌زنند و نیاز به درمان فوری ندارند. اما تومور ‌های بدخیم (سرطان سینه) ممکن است بافت‌ های اطراف را تخریب کرده و به قسمت های دیگر از بدن سرایت کنند.

تفاوت کیست سینه با تومور

راه های تشخیص کیست سینه

بهترین راه برای تشخیص کیست سینه مشورت با پزشک متخصص است. او می ‌تواند بر اساس وضعیت شما و علائمتان تصمیم به انجام تست‌ های مناسب گرفته و تشخیص درستی ارائه دهد. پزشک در مرحله اول از طریق روش های مختلفی نسبت به تشخیص وضعیت و علت کیست سینه اقدام می‌ کند که در ادامه بررسی می کنیم.

معاینه سینه

معاینه سینه توسط پزشک یا متخصص سینه می‌تواند به تشخیص اینکه علت کیست سینه چیست کمک کند. در این معاینه، متخصص به شکلی دقیق ‌تر اقدام به بررسی و ارزیابی بافت ‌ها و توده‌ های سینه می‌ کند. تجسم و بررسی ظاهری، معاینه بافتی، بررسی توده‌ ها، و بررسی میزان درد، از جمله مواردی است که توسط پزشک کنترل می شود.

سونوگرافی و ماموگرافی

در سونوگرافی، امواج صوتی با فرکانس بالا به سینه فرستاده شده و بازتاب این امواج توسط بافت ‌های داخلی سینه ثبت می‌ شود. این تصاویر در واقعیت بافت ‌های داخلی سینه را نمایان کرده و کیست‌ها، توده‌ها و تغییرات دیگر را نشان می ‌دهند. در روش ماموگرافی از اشعه X برای تصویربرداری بافت ‌های سینه استفاده می شود. این تست به ویژه برای تشخیص سرطان سینه و توده‌ های بدخیم مفید است.
تصویر برداری های دیگری مثل ام آر آی یا سی تی اسکن در شرایط دیگری نیز وجود دارد، مثلا در بیماران بسیار جوان یا سینه های متراکم استفاده از ام آر آی یک روش تشخیصی سودمند است.

سونوگرافی و ماموگرافی

آسپیرسیون با سوزن ظریف

اسپیرسیون با سوزن ظریف یک روش تشخیصی است که برای تائید و تشخیص دقیق ‌تر کیست‌های سینه استفاده می‌ شود. در این روش، پزشک با استفاده از سوزن ظریف وارد کیست شده تا محتوای داخلی آن را خارج کند. سپس این نمونه به آزمایشگاه ارسال می ‌شود. این تست به طور دقیق تر از تصاویر تصویربرداری کرده و می ‌تواند نوع محتوای کیست را تشخیص دهد.

درمان کیست سینه

برای کیست های ساده پستان، آن‌ هایی که پر از مایع هستند و هیچ علامتی در سونوگرافی پستان ایجاد نمی کنند، هیچ درمانی لازم نیست. با این حال، اگر کیست باقی ماند و سفت تر شد، و یا طی دو تا سه سیکل قاعدگی ادامه پیدا کرد و بزرگتر شد، بهتر است سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که بعد از تخلیه یک کیست درون کیست جسم جامدی باقی بماند یا بعد از چندین بار تخلیه مجددا کیست با مایع پر شود و افزایش سایز وجود داشته باشد نیز نیازمند بررسی و درمان کیست هستیم.

راه های پیشگیری از بروز کیست سینه

ممکن است این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که راه های جلوگیری از ایجاد کیست سینه چیست. برای پیشگیری از بروز کیست سینه، می ‌توانید نسبت به تغذیه متوازن،کاهش مصرف کافئین ( درصورتی که مصرف کافئین خیلی بالا باشد) ، کاهش استرس، نظارت و مشاوره پزشکی، تحریک فیزیکی و ورزش، مراقبت در دوران بارداری و شیردهی و مصرف با احتیاط هورمون‌ها، اقدام نمایید.

راه های پیشگیری از بروز کیست سینه

مراقبت های بعد از جراحی کیست سینه

جراحی کیست سینه در زنان نیز مانند سایر جراحی ها نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد تا بهبودی سریع تر صورت گیرد. برخی از مواردی که باید بعد از جراحی در نظر داشت شامل مصرف منظم داروها، تغذیه مناسب،کاهش مصرف نمک، مراقبت از زخم، استراحت کافی، اجتناب از فعالیت‌های سنگین، درمان درد، مشاوره پس از جراحی در کلینیک معتبر و در ارتباط بودن با پزشک هستند.

چه کسانی به کیست سینه دچار می شوند؟

کیست‌های سینه به صورت عمومی در زنان در سنین باروری و پس از وقوع پریود ها رخ داده و عواملی مانند ژنتیک، مصرف داروهای هورمونی، استفاده از کنتراسپشن و همچنین مصرف الکل و مواد مخدر، در بروز آن نقش مهمی ایفا می کنند.

کیست پستان در چه سن و سالی بیشتر مشاهده می شود؟

کیست‌ های پستان معمولاً در دوران باروری و سنین بین 35 تا 50 ساله شیوع دارد. همچنین زنانی که بعد از یائسگی در حال هورمون درمانی هستند نیز مستعد کیست سینه می باشند.

آیا کیست سینه خود به خود از بین می رود؟

در برخی از موارد که کیست های سینه کوچک‌ تر هستند و یا به دلیل موارد خاص و در دوره زمانی خاصی مثل پریود بزرگ می شوند، به مرور زمان از بین می روند. اما در برخی دیگر که کیست بزرگ است، گرفتار عفونت شده یا بدخیم است و همراه با درد و تورم غیرعادی است، نیاز به مشورت و بررسی پزشک بوده تا نسبت به درمان آن اقدام شود.

درمان کیست سینه

آیا کیست سینه در شیردهی اختلال ایجاد می کند؟

کیست‌های سینه ممکن است در دوران بارداری و شیردهی وجود داشته باشند اما معمولاً اختلال خاصی ایجاد نمی‌کنند. البته در صورتی که کیست‌ها در شیردهی باعث عدم راحتی، درد یا سایر علائم ناراحت‌کننده شوند، مشاوره با پزشک خود در مورد اینکه کیست پستان چیست و راه‌های مدیریت و درمان مناسب آن چگونه است، می تواند کمک کننده باشد.

برای کیست سینه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شناسایی کیست‌ها و تشخیص به موقع آن‌ ها در درمان کیست سینه در زنان اهمیت بسزایی دارد. برای این منظور، بهترین روش انجام چکاب دوره‌ای نزد یک کلینیک معتبر و مراجعه به پزشکان فوق تخصص است.
کلینیک دیابت و غدد به صورت تخصصی و آنلاین در خدمت بیماران گرامی بوده و پزشکان فوق تخصص آن، پاسخگوی این سؤال که راه های درمان کیست سینه چیست و چه علائمی دارد، می باشند.