صفحه اصلی رشد و بلوغ نشانه‌ ها و علائم بلوغ در دختران؛ هر آنچه لازم است بدانید
علائم بلوغ در دختران

نشانه‌ ها و علائم بلوغ در دختران؛ هر آنچه لازم است بدانید

در طی دوران بلوغ، بدن دستخوش تغییراتی می‌شود. این تغییرات با هدف عبور از دوران کودکی و رسیدن به بزرگسالی رخ می‌دهند. بلوغ عموماً زودتر از آنچه والدین انتظار دارند، آغاز می‌شود؛ به ویژه در دختران. بلوغ در دختران و پسران علائمی اختصاصی دارد. شناخت این علائم و نشانه‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر از این مرحله عبور کنند. 

در مقاله علائم بلوغ در دختران قصد داریم شما را با نشانه‌های بلوغ در دختران آشنا کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چه زمانی بلوغ در دختران آغاز می‌شود؟
  • بلوغ در دختران چه علائمی دارد؟
  • چالش‌های بلوغ جنسی در دختران
  • نشانه‌‌های پایان بلوغ در دختران
  • علائم بلوغ زود رس در دختران
  • وظایف والدین در دوره بلوغ دختران

چه زمانی بلوغ در دختران آغاز می‌شود؟

بلوغ در دختران حوالی 8 تا 13 سالگی آغاز شده و تا چند سال بعد ادامه می‌یابد. دوره بلوغ زمانی است که بدنتان رشد می‌کند و خودش را برای روزی که بتوانید صاحب فرزندی شوید، آماده می‌کند. این تغییرات عموما به دنبال تغییر سطح هورمون‌ها در بدن رخ می‌دهند. هورمون‌ها مواد شیمیایی در بدن هستند که وظیفه انتقال پیام‌ها به نقاط مختلف بدن را برعهده دارند. 

با آغاز بلوغ، تغییرات زیادی هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی در خود خواهید دید. در آغاز ممکن است این تغییرات برایتان آزاردهنده باشد، اما دوره بلوغ سرشار از اتفاقات هیجان‌انگیز است؛ بنابراین خوب است با نگاهی مثبت به کل این فرآیند نگاه کنید. 

اگر اضافه وزن دارید، ممکن است بلوغتان زودتر از سن 8 سالگی آغاز شود و اگر لاغر هستید، ممکن است بلوغتان دیرتر آغاز شود. نکته مهمی که لازم است بدانید این است که سن آغاز بلوغ در افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کند. بلوغ همان زمانی آغاز می‌شود که برای بدنتان مناسب است؛ این زمان در دختران مختلف با یکدیگر فرق می‌کند. 

با این حال اگر رشد سینه‌هایتان تا 12 سالگی آغاز نشد و یا تا 15 سالگی پریود نشدید، لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید. 

والدین در دوران بلوغ فرزند خود چه وظایفی دارند؟

بلوغ در دختران چه علائمی دارد؟

رشد فیزیکی

یکی از اولین نشانه‌هایی که ممکن است متوجه آن شوید رشد دست‌ها و پاهایتان است. حداکثر رشدی که تجربه می‌کنید، حدود 2 سال پس از آغاز بلوغ است. پس از آنکه رشد اصلی اتفاق بیفتد، ممکن است نهایتاً 5 الی 7.5 سانتیمتر دیگر به قد شما اضافه شود. علاوه بر این در طی بلوغ ممکن است متوجه افزایش وزن به ویژه در ران و سینه‌هایتان شوید. 

رشد سینه‌ها

رشد سینه‌ها ممکن است در نگاه اول برایتان پروسه‌ای اضطراب‌آور باشد؛ به ویژه اگر مدام خودتان را با دیگر دوستانتان مقایسه کنید و یا دیگران دائماً در مورد شما نظر بدهند. با این حال فراموش نکنید که رشد سینه‌ها در افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کند؛ علاوه بر این سینه‌ها تا حوالی 17 سالگی به رشدشان ادامه می‌دهند.

علاوه بر این نوک سینه‌ها هم در طول بلوغ دچار تغییراتی می‌شود؛ ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه‌ای تغییر رنگ بدهند و یا اطرافشان مو رشد کند؛ همه این تغییرات طبیعی هستند. ژنتیک و سابقه خانوادگی در تعیین اندازه و شکل سینه‌ها نقش بسزایی دارد. از این رو سینه‌های مادرتان می‌تواند تا حد زیادی پیش‌بینی‌کننده فرم و اندازه سینه‌های شما پس از پایان بلوغ باشد. علاوه بر این وزن هم بر روی اندازه و شکل سینه‌ها تاثیرگذار است. 

موهای بدن

با آغاز بلوغ خواهید دید که در برخی مناطق بدن مو رشد می‌کند و یا موی سایر نواحی بدن ضخیم‌تر از قبل می‌شود. رشد موها به ویژه در نواحی زیربغل، روی پاها و در ناحیه تناسلی محسوس‌تر است. 

نشانه های بلوغ در دختران
نشانه های بلوغ در دختران

پریود

در هر ماه دیواره پوشاننده رحم با خون ضخیم می‌شود. وقتی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، درصورتی که با اسپرم لقاح نیابد، همراه با خون بیرون می‌ریزد. این خون هرماه از واژن خارج می‌شود که به آن اصطلاحاً قاعدگی یا پریود گفته می‌شود. 

با این که ممکن است در نگاه اول خون خارج شده خیلی زیاد به نظر برسد، اما هر بار اندازه چند قاشق غذاخوری خونریزی خواهید داشت. خونریزی در روزهای اول و دوم پریود شدیدتر بوده و ممکن است تا 7 روز هم ادامه پیدا کند. خون پریود ممکن است روشن یا تیره باشد؛ اما در هر صورت طبیعی است. 

پریودهای نامنظم تا 3 سال اول طبیعی است؛ با این حال اگر فاصله بین پریودهایتان بیشتر از 3 ماه بود، لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید. 

ترشحات واژن

در طول سیکل ماهیانه، زمانی که پریود نیستید، باز هم ترشحاتی از دهانه رحم خارج می‌شود که ممکن است بی‌رنگ و یا کرم باشند. این ترشحات هم از واژن خارج شده و ممکن است آن‌ها را بر روی لباس زیرتان ببینید. 

چالش‌ های بلوغ جنسی در دختران

پریود

در روزهای منتهی به پریود ممکن است کمی احساس نفخ کنید و یا اشتهایتان از قبل بیشتر شود. علاوه بر این ممکن است درد عضله، استخوان و یا شکمی داشته باشید. همچین از نظر روحی ممکن است تغییراتی در خود احساس کنید. اضطراب، غم و حس تنهایی از احساسات رایجی هستند که ممکن است در این دوره تجربه کنید. به مجموعه این تغییرات سندروم پیش از قاعدگی یا PMS گفته می‌شود؛ منظور از PMS مجموعه علائمی است که به شما یادآوری می‌کند که در آستانه پریود شدن هستید. 

بلوغ در دختران
بلوغ در دختران

تغییرات پوستی

در طول بلوغ بدن هورمون‌هایی تولید می‌کند که بر روی غدد چربی موها و پوست تاثیر می‌گذارند. جوش صورت یکی از مواردی است که ممکن است در طول بلوغ زیاد با آن مواجه شوید. لازم است به جوش‌هایتان دست نزنید تا جایشان روی صورتتان نماند. اگر جوش‌هایتان اذیتتان می‌کند، می‌توانید در این باره با پزشک خود مشورت کنید. 

شکل بدن

هرچه بزرگ‌تر می‌شوید، ممکن است بیشتر از قبل به شکل ظاهری بدنتان دقت کنید. دوره بلوغ ممکن است بر روی اعتماد به نفستان اثر بگذارد و باعث شود که دائم خودتان را با دیگران مقایسه کنید. با این حال فراموش نکنید که هیچ بدن بی‌نقصی وجود ندارد؛ حتی اگر تبلیغات و رسانه‌ها سعی دارند که خلاف آن را نشان دهند. 

معرفی نشانه‌ ها و علائم بلوغ در پسران

نشانه‌های پایان بلوغ در دختران

با رسیدن به انتهای بلوغ، علائم پایان این دوره کم‌کم آغاز می‌شوند؛ از جمله:

  • سینه‌ها تقریبا شکل و اندازه سینه‌های بزرگسالان را می‌گیرند؛ با این حال رشد سینه‌ها ممکن است تا حوالی 18 سالگی ادامه یابد. 
  • پریودها بعد از حدود 6 ماه تا دو سال منظم می‌شوند. 
  • قدتان یک تا دو سال پس از آغاز پریود مثل بالغین می‌شود. 
  • رشد موهای تناسلی تا داخل ران گسترش می‌یابد.
  • ارگان‌های تولیدمثلی و تناسلی کاملاً رشد می‌کنند. 

علائم بلوغ زودرس در دختران

منظور از بلوغ زودرس این است که علائم و نشانه‌های بلوغ زودتر از سن معمول آغاز شود. از جمله علائم بلوغ زودرس در دختران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد سینه‌ها قبل از 7 یا 8 سالگی
  • شروع پریود قبل از 10 سالگی
  • رشد سریع قدی قبل از 7 یا 8 سالگی

درصورتی که متوجه نشانه‌های بلوغ زودرس در خودتان یا کودکتان شدید، لازم است در این باره با پزشک مشورت کنید. 

باید و نبایدهای تغذیه در دوران بلوغ

وظایف والدین در دوره بلوغ دختران

اگر فرزند نوجوانی دارید، ممکن است متوجه شوید که با رسیدن به سن بلوغ تمایل دارد که مستقل شود. این مسئله طبیعی است و خوب است در این راه آن‌ها را حمایت کنید. 

خوب است با دخترتان درباره علائم بلوغ به ویژه فرآیند قاعدگی به دقت صحبت کنید. به او سیکل قاعدگی و اتفاقاتی را که در طی پریود رخ می‌دهد، توضیح دهید. 

جمع بندی

بلوغ دوره‌ای است که بدن خودش را برای ورود به بزرگسالی آماده می‌کند. در طی این دوره بدن دستخوش تغییرات گسترده‌ای می‌شود؛ از جمله علائم بلوغ در دختران می‌توان به رشد سینه‌ها، آغاز قاعدگی و رشد مو در ناحیه تناسلی و زیربغل اشاره کرد. 

دوران بلوغ با چالش‌های زیادی همراه است؛ وظیفه والدین است که در این دوره حمایت‌های لازم را از فرزند خود کرده و او را درباره علائم بلوغ آگاه کنند. 

بررسی مشکلات سن بلوغ دختران و پسران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا