صفحه اصلی سلامت عمومی دلایل درد قفسه سینه نشانه چیست؟روش های درمان و نشانه های آن

دلایل درد قفسه سینه نشانه چیست؟روش های درمان و نشانه های آن

شاید شما نیز تاکنون دردی را در ناحیه قفسه سینه خود احساس کرده باشید. گاهی درد قفسه سینه می تواند نگران کننده و نشان دهنده بیماری قلبی یا سایر مشکلات باشد. در برخی مواقع بروز درد در این ناحیه هشداردهنده یک مشکل جدی است؛ اما باید بیان نمود که اکثر مواقع بی خطر و یا کم خطر است. نکته قابل توجه این است که علت بروز این درد متفاوت بوده و احساس آن برای هر شخصی نیز به شکل خاصی است.

_________________________________________________________________________________

همچنین بخوانید: هاشیموتو چیست ؟

_________________________________________________________________________________

علائم درد قفسه سینه

کسانی که تاکنون این شرایط را تجربه نکرده اند قطعا این سوال در ذهنشان شکل گرفته است که نشانه درد قفسه سینه چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بیان نمود که بروز درد در این ناحیه انواع مختلفی دارد. به طور مثال در برخی مواقع درد آن شبیه ضربات چاقو و گاهی بسیار مبهم است. در برخی مواقع این درد با سوزش و یا احساس خرد شدن استخوان ها در این ناحیه همراه می شود. تعداد ضربان قلب نرمال، گیجی و تنفس سریع از جمله مشخصات مهم همراه درد قفسه سینه هستند.
در بعضی اوقات این درد از ناحیه قلب شروع شده و به سمت بالا در ناحیه گردن و داخل فک حرکت می کند. گاهی در ادامه حرکت، درد به قسمت پشت و یا پایین بازوها و کمر نیز می رسد. به طور معمول با درد قفسه سینه اولین موردی که در ذهن ایجاد می شود، بروز مشکلات قلبی است؛ اما توجه کنید که همیشه درد شدید در این ناحیه نشان دهنده حمله قلبی و مشکلات این عضو از بدن نیست. به هر حال تحت هر شرایطی که باشید و در هر سن و سالی که قرار دارید، پس از احساس درد در این ناحیه باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم درد قفسه سینه چیست؟

انواع درد قفسه سینه

همان طور که اشاره شد درد در این ناحیه در موارد بسیاری نشان دهنده مشکلات جدی نیست؛ اما نباید نسبت به آن بی توجه باشید. از این رو بهتر است با انواع درد در این ناحیه آشنا شوید.
در نوع اول سمت راست قفسه سینه دچار درد می شود. این درد به طور معمول به علت صدمه مستقیم و یا التهابات برخی از ساختارها بروز پیدا می کند. درد در این ناحیه می تواند به علت درد ماهیچه های قفسه‌ سینه، ویروس کرونا، شکستگی دنده، ذات ‌الریه، استرس و ضربه ایجاد شود. فشار خون ریوی، آسم، آمبولی ریوی، پنوموتوراکس و پلوریت نیز از جمله دلایلی هستند که موجب ایجاد درد در سمت راست این ناحیه می شوند.
یادتان باشد که نباید درد در سمت چپ قفسه سینه را نادیده بگیرید؛ زیرا بروز درد در این ناحیه می تواند نشان دهنده مشکلات قلبی و یا مشکلات دستگاه گوارش باشد. هر گاه این درد را همراه سوزش سر دل و یا سوزش پشت قفسه‌ سینه احساس کردید، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. این درد می تواند نشان دهنده بیماری های زیر باشد:

  • زخم معده
  • پانکراتیت
  • میوکاردیت
  • پریکاردیت
  • فتق هیاتال
  • رفلاکس معده
  • سوراخ شدن مری
  • شکاف عروق کرونر
  • انفارکتوس میوکارد
  • بیماری عروق کرونر
  • مشکلات کیسه صفرا
  • اختلالات انقباض مری
  • پرولاپس دریچه میترال
  • بیماری حساسیت به مری
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

وسط قفسه سینه نیز دچار درد می شود که این درد بسیار حائز اهمیت است. معمولا این درد با بیماری قلبی همراه است. به طور معمول بیشتر کسانی که به این درد مبتلا هستند، درد بسیار شدیدی را احساس می کنند. تحریک سیستم عصبی اتونوم، فشارخون بالا و همچنین استرس و اضطراب از جمله دلایل بروز درد در این قسمت هستند. چنانچه این درد به سرعت درمان نشود، موجب بروز سکته قلبی می شود.

درد قفسه سينه هنگام عطسه

دلایل درد قفسه سینه

همان طور که می دانید درد در این ناحیه به علت های مختلفی ایجاد می شود و تشخیص علت درد قفسه سینه از مهم ترین کارهایی است که برای درمان این عارضه باید انجام داد. این گونه می توان درد این ناحیه را بهبود بخشید. از جمله علل شایع درد قفسه سینه می توان به موارد زیراشاره نمود:

علل قلبی درد قفسه سینه

حمله قلبی یکی از علت های بروز درد در این ناحیه است که به دلیل مسدود شدن جریان خون در عروق خون رسان به عضله قلب (عروق کرونر) ایجاد می شود. آنژین به دردی در این ناحیه می گویند که به دلیل جریان ضعیف خون به قلب ایجاد می شود. در واقع این درد به علت وجود پلاک در دیواره رگ های خون رسان به قلب بروز پیدا می کند. یکی دیگر از دلایل قلبی درد قفسه سینه التهاب پرده دربرگیرنده قلب یا همان پریکاردیت است. این درد به صورت شدید بوده و با دراز کشیدن و یا تنفس، شدت آن بیشتر می شود. توجه کنید که این درد به دلایل مختلف دیگری نیز رخ می دهد. به طور معمول درد قفسه سينه كه به پشت ميزنه و درد قفسه سينه هنگام خم شدن به مشکلات قلبی ارتباط دارند.

علل ریوی درد قفسه سینه

آمبولی ریه و پلوریت از جمله اختلالات ریوی هستند که موجب ایجاد درد در این ناحیه می شوند. لخته شدن خون در عروق ریه یا همان آمبولی ریه سبب مسدود شدن جریان خون به بافت ریه شده و در نهایت دردی را در این قسمت ایجاد می کند. التهاب پرده پوشاننده ریه ها که به آن پلوریت می گویند در زمان سرفه و یا تنفس، این ناحیه را تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

علل ریوی درد قفسه سینه کدام اند؟

علل گوارشی درد قفسه سینه

اختلالات دستگاه گوارش می توانند موجب ایجاد درد در این قسمت شوند. ریفلاکس، اختلالات بلع و مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس چند نمونه از دلایل بروز این درد هستند‌. ریفلاکس یا همان سوزش سردل زمانی ایجاد می شود که اسید معده به مری وارد شود. علت درد استخوان وسط قفسه سینه در برخی مواقع ریفلاکس است. اختلالات بلع به دلیل اختلالات مری ایجاد می شوند که بلع را سخت کرده و دردی را در ناحیه قفسه سینه ایجاد می کنند. التهاب یا وجود سنگ در پانکراس و یا کیسه صفرا نیز می تواند سبب ایجاد درد در این ناحیه شود.

علل عضلانی و استخوانی درد قفسه سینه

همان گونه که اشاره شد یکی از دلایل ایجاد درد در این بخش از بدن، بروز صدمه و یا مشکلاتی در ساختار دیواره این قسمت است‌. به طور مثال درد عضلات و دنده های آسیب دیده دو نمونه از دلایل اصلی این درد هستند.

علل درد قفسه سينه عصبی

مشکلات عصبی یکی از شایع ترین دلایل بروز درد در این ناحیه هستند. استرس و فشار عصبی در سنین مختلف موجب ایجاد درد در این ناحیه می شوند. احتمال ابتلای افرادی که تحت استرس و فشارهای عصبی قرار دارند به مشکلات قلبی بیشتر است.

علت درد قفسه سينه در جوانان

درد در این ناحیه ربطی به سن و سال ندارد و افراد در سنین مختلف به آن دچار می شوند. از این رو جوانان نیز می توانند دچار این درد شوند. گاهی بروز این مشکل در جوانان می تواند نشان دهنده مشکلات جدی باشد و گاهی پس از مدتی بهبود پیدا می کند. دلایل مختلفی همچون استرس، اضطراب، فشارهای عصبی، ریفلاکس معده و مشکلات دیواره قفسه سینه موجب ایجاد درد در این ناحیه برای جوانان می شود. در برخی مواقع جوانان دچار درد قفسه سينه و تنگی نفس می شوند که اغلب ناشی از استرس و تغییرات هورمون است.

علت درد قفسه سينه در جوانان چیست؟

درد قفسه سینه به علت حمله پانیک یا وحشت ‌زدگی

در برخی مواقع بروز درد در این ناحیه به دلیل پانیک یا همان حمله های هراس است. چنانچه در دوره ای از زندگی خود هراس و وحشت بسیاری را با ضربان قلب سریع، تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، تنفس سریع، سرگیجه و تعریق زیاد داشته باشید، به احتمال زیاد به پانیک دچار می شوید.

درد قفسه سینه به دلایل غیرقلبی

همان طور که بیان شد درد در این ناحیه همیشه به دلیل مشکلات قلبی ایجاد نمی شود و دلایل دیگری نیز دارد. ریفلاکس معده، طحال، اختلالات تحرک مری، حساسیت مری، آمبولی ریوی، ذات الریه، سرطان ریه، اختلالات روانی و عفونت غضروفی و دنده ای از جمله نمونه های دلایل درد در این ناحیه بنا به دلایل  غیر قلبی است.

آیا درد قفسه سینه طبیعی است؟

اگر می پرسید که درد در این ناحیه طبیعی است یا نه باید بیان نمود که خیر، اصلا طبیعی نیست. چنانچه به طور متوالی این درد را احساس کردید بهتر است نسبت به آن بی توجه نباشید و هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

از کجا بفهمم درد قفسه سینه جدی است؟

گاهی ممکن است برخی افراد در مواجه با درد این ناحیه آن را جدی نگیرند؛ اما در مواقعی باید بدانید که این درد جدی است و نباید نسبت به آن بی توجه باشید. هر گاه درد شما بیشتر از 5 دقیقه به طول انجامد و با استراحت و مصرف دارو رفع نشود، شرایط شما جدی است. از این رو باید با اورژانس تماس بگیرید و یا هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

چگونه بفهمم درد قفسه سینه جدی است؟

چه درد سینه ای نشانه مشکل قلبی نیست؟

چنانچه نشانه های زیر را به همراه درد در این ناحیه داشته باشید، مشکل شما ارتباطی به مشکلات قلبی ندارد. این علائم شامل تب، مشکلاتی در هنگام بلع، احساس طعم ترش و اسیدی در دهان، دردی که فقط در هنگام بلعیدن ایجاد می شود، دردهای خفیف، احساس سرما، آبریزش بینی و سرفه کردن می شوند.
علاوه بر این موارد احساس وحشت و نگرانی، تنفس سریع و عمیق، درد کمر که تا جلوی استخوان سینه ادامه دارد، درد همراه با خارش و درد شدید هنگام تنفس عمیق یا سرفه‌ کردن نیز از دیگر علائمی هستند که با درد در این ناحیه نشان دهنده مشکلات قلبی نیست.

تشخیص درد قفسه سینه

برای تشخیص این درد و علل ایجاد آن پس از مشاهده علائم مختلف و تکرار درد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به علائم و مشکلاتی که دارید برای شما سی تی اسکن، نوار قلب، عکس از قفسه سینه و آزمایش خون می نویسد. سپس با بررسی تصاویر و آزمایشات، علت درد مشخص شده و متناسب با آن دارو تجویز می کند.

درمان درد قفسه سینه

ممکن است بپرسید نحوه درمان درد قفسه سینه به چه صورت است. پزشک متناسب با درد و مشکلی که دارید، دارو تجویز می کند. مصرف داروها دوره ای است و پس از اتمام آن ها باید مجددا به پزشک خود مراجعه کنید. این گونه، روند درمان مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت نیاز تغییر می کند.

جلوگیری از درد قفسه سینه

جهت جلوگیری از بروز این درد باید به مواردی توجه کنید. اولین مورد این است که باید به طور منظم چکاپ انجام دهید و میزان سلامت بدن خود را بررسی کنید. بهترین کار این است که سبک زندگی سالم داشته باشید. از مصرف غذاهای چرب و فست فودها پرهیز کنید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات همچون سیگار و قلیان پرهیز کنید. بهتر است خود را در شرایط استرس زا و فشار عصبی قرار ندهید و از حضور در فضاهای پر اضطراب دوری کنید. چنانچه علائمی را مشاهده کردید در همان ابتدا به پزشک مراجعه نمایید.

چگونه از درد قفیه سینه جلوگیری کنیم؟

برای درد قفسه سینه به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

ممکن است بپرسید برای تشخیص و درمان این درد باید به کدام دکتر مراجعه کنید. کلینیک دیابت و غدد در خدمت شما است تا بهترین پزشکان در حوزه های مختلف را به شما عزیزان معرفی کند. می توانید به این مجموعه اعتماد کنید تا هر چه زودتر بهترین پزشک را پیدا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top
اسکرول به بالا